English

سخنگوی قوه قضاییه:

اهانت به قرآن کریم محکوم است/ ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی سال گذشته برگزار شد

نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه شنبه ۱۳ تیر ماه با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف آغاز شد.

اهانت به قرآن کریم محکوم است/  ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی سال گذشته برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج، سخنگوی قوه قضاییه با تبریک عید غدیر اظهار کرد: عید سعید غدیر خم عید نصب امام علی (ع) به امامت توسط پیامبر (ص) است. قوه قضاییه همراه ملت ایران آماده برپایی جشن سراسری برای این عید در سراسر کشور است. در این جایگاه اهانت به قرآن کریم را محکوم می کنیم.

وی گفت: از این جایگاه اهانت اخیر دست‌های ناپاک صهیونیسم بین‌المللی به ساحت قرآن کریم و کتاب هدایت نازل شده برای آخرین فرستاده باری تعالی را محکوم کرده و اعلام می‌کنم که عصبانیت شدید صهیونیسم از برپایی وحدت بخش کنگره عظیم حج و ناکامی آن‌ها در مقابله با جبهه ضد صهیونیستی عموم ملت‌های مسلمان منجر به ارتکاب اهانت وقیحانه و خباث آمیزی در قلب اروپای به ظاهر متمدن شد.

وی گفت: باعث تأسف است که در جایی که ادعا‌های عجیب و غریبی نسبت به رعایت اخلاق و حقوق بشر دارند این گونه اتفاقات می‌افتد.

ستایشی گفت: متاسفانه دولت سوئد نشان داد که خود را رویاروی میلیارد‌ها مسلمان آزاده و جانباز قرآن و رسول مکرم اسلام قرار داده است. این دولت در مواردی نشان داد که کفایت سیاسی لازم را برای اتخاذ تصمیمات مدبرانه و عاقلانه در صحنه داخلی و بین المللی ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به لبیک قوه قضاییه به بیانات حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی گفت: در روز ششم هفته قوه قضاییه در معیت رئیس قوه قضاییه به همراه مسئولان عالی دستگاه قضایی، مدیران، خدمتگزاران در مجموعه، قضات شریف و کارمندان خدوم خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شدیم.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی تمامی ما را مورد عنایت و لطف قرار دادند و در این جلسه معنوی و بسیار ارزشمند که هر ساله توفیق حضور در آن را داریم از مجموعه ارشاداتر و رهنمود‌های حکیمانه رهبر بهره مند می‌شویم.

ستایشی بیان کرد: نکته بینی، راهگشایی و اعلام تصمیم حکیمانه ایشان نسبت به برخی معضلات در سیستم قضایی کشور از جمله نکات تیزبینانه و هوشمندانه معظم له در زمینه حل معضل اسناد عادی به واقع می‌تواند بار سنگینی از دوش قوه قضاییه بردارد و از این بابت صمیمانه و خاضعانه از ایشان سپاسگزاریم.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: صحه نهادن رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم ادامه یافتن ارتباط عمیق قوه قضاییه با مردم و لزوم استفاده از تمامی ابزار‌های هنری و رسانه‌ای برای آشنایی افکار عمومی با خدمات و تلاش‌های مجموعه عظیم قضایی و نیز لزوم اهتمام قوه قضاییه بر زدودن برخی ناپاکی‌های اندک از مجموعه‌های داخل و بیرون از دستگاه قضایی چراغ راه روشنی برای حرکت جدید در دوره تحول و تعالی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: به رهبر معظم انقلاب اسلامی و تمامی مردم اطمینان می‌دهیم که تا تحقق کامل این رهنمود‌های ارزشمند از پای نخواهیم نشست بنابراین اعلام می‌کنم که کارگرو‌های کارشناسی و تخصصی از هم اکنون فعال و درصدد یافتن راهکار‌های جدید، ابتکاری و خلاقانه در این مسیر برآمده اند.

ستایشی اظهار کرد: قوه قضاییه اقدامات قابل ملاحظه‌ای در راستای احقاق حقوق مردم ایران، هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی انجام داده است به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۱۷ هزار دادگاه به صورت مجازی و برخط برگزار کرده‌ایم و بدین ترتیب قوه قضاییه از مراجعه حضوری طرفین به دادگاه جلوگیری کرده است.

ستایشی اظهار کرد: قوه قضاییه در تیر ماه سال گذشته در قالب طرحی به نام خدمات قضایی جهادی هزینه‌های دریافتی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۶ استان را رایگان کرده است.

وی افزود: شهروندان از ۱۵۰ نقطه از استان‌های ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی و هرمزگان به صورت رایگان این خدمات قضایی جهادی و مقدمه دادرسی خود را در یک دفتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کردند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند استعلامات مالی، تصریح کرد: براساس این سامانه ۴ استعلام مهم حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک‌های ثبتی به صورت برخط در اختیار قضات اجرای احکام قرار گرفته تا نسبت به احقاق حق مالباخته و ذی نفع در پرونده، شاهد سرعت چشمگیری باشیم.

وی افزود: درسال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳ میلیون استعلام توسط این سامانه صورت گرفته که نسبت به سال گذشته خود در این زمینه ۵۰۰ درصد رشد به ثبت رسیده است.

ستایشی گفت: در مقدمه رسیدگی در یک پرونده که عنوانش حقوقی است، اولین نکته‌ای که مورد توجه قاضی است، استعلام وضعیت ثبتی اطلاعات موضوع خلع ید است که دست کم دریافت این اطلاعات حدود یکماه به طول می‌انجامد، اما در حال حاضر این استعلامات به صورت برخط در اختیار قضات قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی برای زندانیان گفت: برای حدود ۲۵ درصد زندانیان کشور اشتغال مولد و پایدار ایجاد شده است و بیش از ۱۳۰ هزار زندانی تحت پوشش دوره‌های حرفه آموزی قرار گرفتند.

وی گفت: البته در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی رویکرد‌های جدید در خصوص ساماندهی اراضی، رفع تصرفات، حدنگاری‌ها و سایر موارد مهم نیز اقداماتی انجام شده است.

ستایشی گفت: در رابطه با حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی در حال حاضر در رقم ۹۹ درصد پیشرفت داشتیم، ۹۹درصد از اراضی ملی کشور با تمسک به مقررات حدنگاری شناسایی شد و از این رو دیگر قابل تعرض، خدشه و تشکیک در مورد اراضی ملی نیست. به طبع از دعاوی که مترتب با این قضیه است به جد جلوگیری شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه همه مواردی که گفته شد حق مطلب را به جا نیاورده است گفت: این موارد پیرو مطالبی است که در جلسات قبل گفته‌ایم خیلی از مسائل وجود دارد که باید طرح شود در واقع باید متمسک شویم به جهاد تبیین و اقدامات را بازگو کنیم گونه‌ای باید عمل کنیم تا حق این خانواده بزرگ و این خانواده مطیع به فرامین رهبری و خدمتگزار به آحاد جامعه محقق شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه