English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

این گُل بوییدنی نیست! / زنگ خطر افزایش مصرف گُل در بین جوانان و نوجوانان

رواج ماده مخدری با نام فریبنده گل در بین دانش آموزان و جوانان اعتقاد به اعتیاد آور نبودن آن است، به‌طوری که گرایش به مصرف آن به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی، بسیاری از افراد را با تهدید روبرو کرده است و علاوه بر به زوال کشاندن جامعه، مسیر را برای از میان رفتن بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی هموار می‌کند.

این گُل بوییدنی نیست! / زنگ خطر افزایش مصرف گُل در بین جوانان و نوجوانان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، شنیدن نام‌های «ماری جوانا، گل، حشیش، علف و...» شاید تا چندسال پیش عجیب و ترسناک بود اما در حال حاضر دیگر اسامی آنها، به امری عادی تبدیل شده و به‌شدت در بین جوانان و به خصوص نوجوانان کشور محبوب شده است و در میهمانی‌ها و جمع‌های گروه‌های سنی نوجوان، جوان و حتی بزرگسالان همراه داشتن و مصرف گل مانند سیگار کشیدن، قبح خود را از دست داده است، به‌طوری که  مصرف این ماده افیونی در رده‌های سنی مختلف به صورت تصاعدی رشد یافته است.

گُل به به دلایل مختلف از جمله در دسترس بودن، بیشترین آمار مصرف را در این گروه سنی دارد و طبق گزارش ستاد مبارزه با موادمخدر کشور 15 درصد نوجوانان تمایل به مصرف مواد مخدر دارند. بر اساس آمارهای موجود، مصرف گل دارای رتبه دوم مصرف مواد مخدر در کشور است.

خشکی دهان، گیجی، عدم تمرکز، تغییر مدل صحبت کردن و کندتر شدن نحوه کلامی از جمله علائم فیزیکی مصرف گل است و علامت‌های رفتاری مصرف آن نیز شامل خشم، پرخاشگری و آستانه تحمل پایین است که خانواده‌ها می‌توانند از روی این نشانه‌ها هشیاری خود را نسبت به جوانان و نوجوانان بیشتر کنند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گل اعتیادآور نیست اما به گفته کارشناسان حوزه اعتیاد، اعتیادآوری مصرف گل، قطعی است و افراد را به شدت درگیر خود می‌کند.

 

def

 

اپیدمی بالای مصرف گل

«محمدرضا همدانی» پژوهشگر اعتیاد و پزشک درمانگر با بررسی ابعاد مصرف گل در بین جوانان و نوجوانان، به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، می‌گوید: متأسفانه آمار مصرف گل در این سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، به‌طوری که فرد می‌خواهد به هر طریقی می‌خواهد به این ماده دست پیدا کند و در هر زمانی از شبانه‌روز به دنبال تهیه آن است. فروش گل هم از طریق روش‌های غیرقانونی در کشور انجام می‌شود و هیچ‌گونه مدیریتی در این حوزه وجود ندارد. مصرف گل دروازه ورود به مصرف موادپرخطرتر است و نظارت‌ها باید جدی باشد.

وی در ادامه بیان داشت: ماده مخدر گل یکی از زیرمجموعه‌های ماری‌جوانا است که به شکل تدخینی و خوراکی مصرف می‌شود اما اینکه برخی می‌گویند مصرف گل نسبت به دیگر مواد مخدر حتی از سیگار هم کم‌خطرتر است اما اصلا اینگونه نیست و منابع علمی هم نظر قاطعی در این خصوص اظهار نداشته‌اند.

 

آسیب‌های ناشی از مصرف گل

همدانی، با بیان اینکه مصرف این ماده افیونی هم بر فرد و هم بر سطح جامعه تأثیر می‌گذارد، توضیح داد: عوامل مختلفی بر مصرف مواد مخدر تأثیر دارد. شرایط اقصادی، تورم، سطح اجتماعی خانواده، دوست‌یابی‌های اشتباه و ... همه سبب می‌شوند که جوانان به مصرف مواد روی آورند. نبود اطلاعات کافی یک مشکل جدی در بین جوانان مصرف‌کننده است. جوانان به علت شرایط سنی نمی‌خواهند قبول کنند ماده گل، مانند دیگر مواد مخدر است، به‌گونه‌ای که گل ماده موثره بسیار بالاتری نسبت به حشیش دارد.

 

این پژوهشگر اعتیاد، نقش خانواده را برای تربیت فرزندان بسیار مهم دانست و افزود: اگر خانواده نتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند زمینه برای سوق یافتن فرزندان به سمت مواد مخدر فراهم می‌شود. همینطور جامعه نیز در مصرف مواد در بین افراد نقش دارد، به‌طوری اگر جامعه دچار تنش‌هایی ‌شود، مصرف مواد در بین افراد بیشتر می‌شود. یکی از مهمترین کارهایی که برای کنترل مصرف مواد مخدر می‌توان انجام داد، پیشگیری است.

 

پیشگیری موثرتر از درمان است

وی، با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف مواد در سنین زیر ۲۶ سال اتفاق می‌افتد، گفت: مسئولان و کارشناسان باید برنامه‌هایی برای این گروه سنی داشته باشد که با برنامه‌ریزی طولانی مدت با راهبردهای متنوع به فرد و جامعه کمک کند. دولت‌ها باید بودجه بسیار زیادی داشته باشند و تلاش بسیاری در این زمینه انجام دهند.

 

edtg

 

تأثیر منفی فضای مجازی در مصرف گل

همدانی با توضیح اینکه با گسترش فضای مجازی باعث شده تا فروش انواع مواد مخدر بدون مرز شود، بیان داشت: محدودیت‌ها جهت استفاده از فضای مجازی همیشه برای درمانگران بوده و نه برای جوانان و همین عاملی برای گسترش موضوع است. شبکه‌های مجازی در رونق یافتن بازار ماده گل تأثیر دارد. بنابراین بهتر است بستر استفاده نوجوانان و جوانان از فضای مجازی محدود شود.

 

بیشتر بخوانید: 

خطرات اعتیاد به کوکائین چیست؟/خطرات در گونه‌های سومصرف کوکائین

قلیان اعتیادآور است

مصرف دخانیات چراغ سبز سایر اعتیادها/ مصرف سیگار و دود به شدت بالاست، شاید آمارها دقیق نیستند!

نصف معتادان متجاهر در تهران خانواده‌ای ندارند

ضرورت ایجاد مراکز نگهداری و توان‌بخشی به سالمندان در گیلان/ آمار نگران کننده اعتیاد بین دانش آموزان گیلانی

 

عوارض مصرف گل

این پژوهشگر حوزه اعتیاد، با اشاره به برخی آسیب‌های مصرف گل، می‌گوید: مصرف این مواد برای فرد خوشایند است و احساس خوبی در اثر مصرف آن پیدا کند، اما بسیاری از علایم سوء آن به مرور در جسم و روان بیمار آشکار می‌شود. مصرف ماده گل با عوارض روحی، روانی و فیزیکی بسیاری همراه است. پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و تپش قلب از جمله این عوارض هستند. اطلاع‌رسانی، آموزش، ارائه فعالیت‌های جایگزین، آموزش مهارت‌های زندگی و شناسایی زودهنگام بیماران از جمله راهکارهایی است که می‌توان برای جلوگیری از گسترش مصرف این ماده مخدر انجام داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی