English

رئیس دانشگاه تهران خبر داد:

رونمایی از سامانه کاریابی دانشگاه تهران/دچار بی‌عملی شده‌ایم

رییس دانشگاه تهران از برگزاری نمایشگاه کار از اول تا سوم خردادماه ۱۴۰۲ با حضور سازمان‌های داخلی و بین‌المللی در محل برگزاری نماز جمعه در این دانشگاه خبر داد.

رونمایی از سامانه کاریابی دانشگاه تهران/دچار بی‌عملی شده‌ایم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد مقیمی در نشست خبری که امروز به مناسبت اعلام برنامه های اتصال دانشجویان و دانش‌آموختگان به محیط کسب و کار برگزار شد، گفت: با توجه به شعار دانشگاه تهران و تسهیل در اشتغال دانشجویان، نمایشگاه کار دانشگاه تهران اول تا سوم خردادماه در مصلی دانشگاه تهران با حضور ذینفعان و صاحبان صنایع و کسب و کار برگزار خواهد شد. شرکت هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند، ۴۰۰ فرصت شغلی برای دانشجویان ایجاد خواهند کرد و هر کدام از این فرصت های شغلی، ۴ یا ۵ شغل را درون خود جای می دهد. ما با برگزاری این نمایشگاه به دنبال این هستیم که بین دانشگاه با محیط صنعت و کسب و کار یک همگرایی و رابطه برد-برد ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: در نمایشگاه سه روزه کار دانشگاه تهران علاوه بر ارائه فرصت‌های شغلی و کارآموزی به کارجویان، کارگاه‌های آموزشی متنوع با رویکرد آماده‌سازی کارجویان برای ورود به بازار کار برپا می شود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: اگر در گذشته از مدیران آموزش عالی و دانشگاه می پرسیدیم که نقش شما در اشتغال دانشجویان چیست پاسخ می دادند که ما مسئولیت اشتغال دانشجویان را برعهده نداریم و فقط مسئولیت تربیت دانش آموختگان برعهده ما قرار دارد در حالی که اگر از دانشگاه کارآفرین و نسل ۳ و ۴ دانشگاه ها سخن می گوییم، یکی از ویژگی های نسل جدید دانشگاه این است که نقش همگرا کردن بین بخش های مختلف جامعه را ایفا کند.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر واگرایی عجیبی در بخش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به وجود آمده است، گفت: ما در فاز اول بحث همگرایی درونی در دانشگاه تهران را مورد توجه قرار داده ایم و بیش از یکسال است که در این رابطه کارگروه هایی شکل گرفته است.

مقیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ استاد برجسته، ۱۰ هزار دانشحوی دکتری، ۱۸ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی و در مجموع ۳۰ هزار نیروی نقش آفرین می توانند نقش برجسته ای در حوزه اشتغال و کار انجام دهند.

مقیمی با اشاره به اقدامات جزیره ای در دانشگاه ها گفت: با این روش مسائل صنعت و جامعه نه تنها حل نمی‌شود بلکه انباشته نیز خواهد شد.

رییس دانشگاه تهران در ادامه به تغییر رویکردها در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: در همین راستا، دروس کارورزی و مهارت ورزی در رشته های مختلف را تقویت کرده ایم و بر این اساس بخشی از فعالیت های علمی دانشجویان معطوف به کار و ارتباط با محیط کار است و پردیس های علم و فناوری دانشگاه تهران این ماموریت را دنبال می کند و قرار است ۳ پردیس جدید در مشهد مقدس، رضوان شهر گیلان در واحد بین الملل کاسپین دانشگاه تهران و در خلیج گرگان راه اندازی شود.

مقیمی از تدوین یک بسته در ارتباط با فعالیت های تفریحی و فرهنگی و ... خبر داد و گفت: بسته کاملی درباره فعالیت های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تفریحی مهارت و اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در حال تهیه است تا آنچه در محیط دانشگاه از جنبه های آموزشی و فرهنگی کاستی دارد را در قالب یکپارچه و همگرا دید. همچنین در تلاشیم دانشجویان اوقات فراغت خود را خارج از دانشگاه سپری کنند.

وی بیان کرد: به طور مثال یکی از پردیس های علم و فناوری ما در مجاورت شهرک صنعتی اشتهارد قرار دارد و نزدیک به ۶ هزار فرصت شغلی دارد و میتواند برای دانشجویان ما اشتغال زایی کند و دانشجویان ما می تواند با الهام گرفتن از کسب و کارها، کار مستقل ایجاد کنند.

رییس دانشگاه تهران با انتقاد از بی عملی برخی دستگاه ها و نهادها گفت: یکی از ژست هایی که دستگاه های اجرایی برای اینکه نشان دهند دستگاه پیشرفته ای هستند، این است که اقدام به تدوین و رونمایی سند راهبردی می کنند و توصیه دارند مدیران بعدی آن سند را اجرایی کنند در حالی که اگر سند قابلیت اجرایی داشت چرا در دوره و زمان خودتان عمل نکردید و متاسفانه ما به شدت دچار بی عملی در عرصه اجرایی و دانشگاهی دچار بی عملی هستیم.

مقیمی ادامه داد: ما نیاز داریم که بین بخش خصوصی و دولت و دانشگاه اعتمادسازی شود؛ هرچند باید بپذیریم که شرکت ها و دستگاه های اجرایی دانشگاه ها را به نظری و تئوری بودن متهم و دانشگاه ها هم دستگاه ها و محیط کسب و کار را به عدم دانش کسب و کار متهم می کنند و معتقدند اگر به دانش مجهز شوند، درآمدزایی و تاثیرگذاری شان بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید زبان مشترکی بین دستگاه ها، دانشگاه ها و دولت ایجاد شود و زنجیره کارآمد شدن دانشگاه ها و کسب و کار تداوم پیدا کند.

 رییس دانشگاه تهران از بی عملی برخی دستگاه ها و نهادها انتقاد کرد و گفت: یکی از ژست هایی که دستگاه های اجرایی برای اینکه نشان دهند دستگاه  پیشرفته ای هستند، این است که اقدام به تدوین و رونمایی سند راهبردی می کنند و توصیه دارند مدیران بعدی آن سند را اجرایی کنند در حالی که اگر سند قابلیت اجرایی داشت چرا در دوره خودتان عمل نکردید متاسفانه ما به شدت دچار بی عملی شدیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر  شرکت ها و دستگاههای اجرایی دانشگاه ها را به نظری و تئوری بودن متهم و دانشگاه ها هم این دستگاه ها را به عدم دانش کسب و کار متهم می کنند به همین جهت باید زبان مشترکی بین دستگاه ها، دانشگاه ها و دولت ایجاد شود تا زنجیره کارآمد شدن دانشگاه ها تداوم پیدا کند.

 

آماده‌سازی کارجویان برای ورود به بازار کار

فرشته امین  در ادامه به جزییات برگزاری نمایشگاه کار اشاره کرد و گفت: نمایشگاه کار رویدادی است که هر ساله در دانشگاه های معتبر دنیا به صورت روتین برگزار می شود. در این نمایشگاه رویایی کارجو و کارفرما در محیط حرفه ای را شاهد خواهیم بود؛ هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که دانشجویان و فارغ التحصیلان و کارجویان بتوانند تعامل مستقیم و بدون واسطه با کارفرمایان داشته باشند و از فرصت های شغلی، کارآموزی و حمایت های سازمان ها بهره مند شود.

مدیر مرکز توسعه مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه و دبیر علمی نمایشگاه کار افزود: امسال در نمایشگاه کار دانشگاه تهران برنامه های متعددی برنامه ریزی شده است و وجوه متمایز این رویداد با رویدادهای سابق، حضور سازمان های مختلف در صنایع مختلف مثل حوزه پرداخت، خودرو و خودروسازی و ... است. تاکید ما برای انتخاب سازمان ها این بوده که حتما بتوانند فرصت های کارآموزی و آموزشی را برای دانشجویان فراهم کنند.

امین ادامه داد: سامانه ای تعبیه شده که از یک ماه گذشته باز شده و کارجویان و کارفرمایان در این سامانه ثبت نام کرده و پروفایل برای آن ها ایجاد شده و کارفرمایان فرصت های شغلی و کارجویان نیاز کاری خود را ثبت کرده اند، این سامانه بعد از نمایشگاه تحت عنوان «سامانه کاریابی دانشگاه تهران» رونمایی خواهد شد.

وی ضمن بیان این مطلب که امسال ۲۵ تا ۳۰ کارگاه آموزشی با رویکرد آماده سازی برای ورود به صنعت برگزار می شود، گفت: تلاش این بوده که در کارگاه های هدفمند از مدرسانی که در صنعت بوده و حرفه ای هستند، استفاده شود. دانشجویان می توانند از این فرصت کوتاه به نحو احسن استفاده کنند و مباحثی مثل آموزش مصاحبه شغلی، تکمیل رزومه، آشنایی با تکنولوژی ها و مشاغل فریلنسری را آموزش ببینند.

برنامه های اتصال دانشجویان و دانش آموختگان به محیط کسب و کار

مدیر مرکز توسعه مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه و دبیر علمی نمایشگاه کار با اشاره به برگزاری برنامه تاک شو در این نمایشگاه گفت: در این برنامه از مدیران عامل سازمان ها و افرادی در حوزه کسب و کار موفق و برند هستند، دعوت کرده ایم تا دانشجویان و کارجویان پای صحبت های این افراد بنشینند.

امین خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه همچنین مسابقه ایده برتر برگزار می شود که براساس آن از کارفرمایان خواستیم چالش های خود را در حوزه های مختلف مطرح کنند و کارجویان بر مبنای علایق خودشان چالش ها را انتخاب، تحلیل و بررسی می کنند و ایده های خود را از طریق سامانه ای ارائه می کنند و تیم داوری این ایده ها را بررسی و ایده برتر تقدیر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حاشیه این نمایشگاه نشستی با حضور مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان حوزه اشتغال کشور در سه بخش سازمان‌های دولتی، دانشگاه و صنعت در محل خانه گفتگوی دانشگاه تهران با هدف شناسایی مشکلات حوزه اشتغال جوانان و ارائه راهکارهای اجرایی برگزار می‌شود.

مدیر مرکز توسعه مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه و دبیر علمی نمایشگاه کار افزود: در این نمایشگاه همچنین پاویون مشاوران سازمان ها برگزار خواهد شد و در این راستا از سازمان ها خواسته ایم، افرادی که می توانند خدمات مشاوره ای در حوزه آشنایی با سازمان، ارائه فرصت های شغلی و کمک به دانشجویان برای انتخاب شغل بهتر داشته باشند به ما معرفی کنند. همچنین مشاورانی از بین اعضای هیات علمی، مرکز مشاوره دانشگاه و دانشکده کارآفرینی در این پاویون حضور پیدا خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه