English

وزیر بهداشت خبرداد:

ایران آماده همکاری دارویی با کشورهای منطقه است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹۹ درصد نیازهای دارویی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی کشور در داخل ایران تولید می‌شود، به همین دلیل آمادگی همکاری با کشورهای منطقه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را داریم.

ایران آماده همکاری دارویی با کشورهای منطقه است

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام عین‌اللهی روز شنبه در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج، افزود: باید بتوانیم در منطقه بسترهای ارتقای سلامت را فراهم کنیم و در همه کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، عراق و تاجیکستان همکاری کنیم زیرا رفت‌و آمدها از مرزها و تعاملات تجاری ممکن است باعث شود بیماری از کشوری به کشور دیگر سرایت کند.

وی اظهار داشت: باید با همکاری یکدیگر شاخص‌های سلامت را در منطقه ارتقا دهیم و از تجارب سایر کشورها نیز در این زمینه استفاده کنیم و به نقطه‌ای برسیم که اساتید و دانشمندان بتوانند به سایر کشورها سفر و کنفرانس‌های علمی مشترک برگزار کنند.

عین اللهی ادامه داد: این سومین نشست کارشناسان کشورهای جی پنج در دولت سیزدهم است و در جلسات قبل نتایج بسیار خوبی حاصل شد.

به گفته وزیر بهداشت، یکی از چالش‌هایی که در منطقه داریم بیماری‌های واگیر و مدیریت آنهاست، در شرایطی که در برخی کشورهای پیشرفته برخی بیماری‌های واگیر، مرگ‌ومیر ندارند، در برخی کشورهای منطقه شاهد آمار بالای این بیماری‌ها هستیم که هزینه‌های زیادی به کشورها تحمیل می‌کند و نیاز است با همکاری یکدیگر برنامه مشترکی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر ارائه کنیم و خواستار سلامت همه کشورهای منطقه هستیم.

عین اللهی افزود: با توجه به اینکه تجمعات مذهبی مشترکی با کشورهای همسایه از جمله تجمع بزرگ اربعین را در پیش داریم و سلامت مردم کشور خودمان و مردم عراق و کشورهای همسایه برای ما اهمیت زیادی دارد، امیدواریم جلساتی جداگانه برای مدیریت این تجمعات انبوه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات مهمی که امروزه در حوزه سلامت داریم، بحث مدیریت نظام سلامت است. صرفا با داشتن نیروی پزشک و پرستاری نمی‌توانیم خدمات خوب ارائه کنیم بلکه به یک سیستم صحیح و مدیریت مناسب نظام سلامت نیاز داریم که این موضوع در نشست امروز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

مرگ و میر مادران ایرانی ۹۰ درصد کاهش یافته است

انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در این نشست گفت: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، ایران توانسته مرگ و میر مادران را تا ۹۰ درصد کاهش داده و یکی از کشورهای پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران باشد، به طوریکه مرگ و میر مادران را از ۲۵۰ در ۱۰۰ هزار به ۱۸ در ۱۰۰ هزار رسانده است.

وی اظهار امیدواری کرد، در این نشست بتوانیم با همکاری کشورهای همسایه هم پیشگیری از بیماری‌های مسری را توسعه دهیم و بهداشت و درمان را در منطقه به صورت فراگیر پشتیبانی کنیم.

خزعلی تاکید کرد: خرسندم که در این نشست قراردادی بسته شده و تعدادی از خواهران‌ از افغانستان برای آموزش‌های پزشکی به ایران خواهند آمد، از کشورهای دیگر هم مانند عراق دانشجویانی داشتیم.

وی افزود: در عین حال معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری آمادگی دارد شرایطی را فراهم کند که در آموزش و مهارت‌های خاص کارآفرینی و توانمندسازی زنان با کشورهای منطقه همکاری کند و پیشنهاد کمیته سلامت زنان را مطرح می‌کنم و امیدوارم نشست بعدی ما در زمینه سلامت زنان و مادران برگزار شود.

خزعلی گفت: نیاز داریم زنان را به عنوان محور سلامت و آموزش در خانواده به رسمیت شناخته و در برنامه‌ها اولویت ویژه‌ای را برای آموزش زنان و برای سلامت آنها هزینه کنیم، سلامتی، تندرستی، نشاط و شادابی آنها به خانواده و فرزندان منتقل می‌شود و از طرفی آنها آموزش دهنده و تربیت‌کننده نسل هستند.

 

۶۰ درصد دانشجویان پزشکی در کشور زنان هستند

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: آموزش مسائل بهداشتی هم به صورت خاص، مهارتی و تخصصی و هم به صورت عام باید در نظر گرفته شود. در ایران ۶۰ درصد از دانشجویان پزشکی و ۴۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و کادر پزشکی را زنان تشکیل می‌دهند، به طوری که اکنون در همه رشته‌ها می‌توانیم برای زنان، پزشک و متخصص داشته باشیم.

خزعلی با بیان اینکه در حوزه تامین مسائل تغذیه‌ای و نیاز مادران نیز اقدامات خوبی در ایران انجام شده است، ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه کمبود آهن که یکی از عوارض مهم در زنان است، ایران ۱۳ درصد، آمریکا ۱۷ درصد و کشورهایی مانند فرانسه ۲۳ درصد کمبود آهن دارند و ایران توانسته با برنامه تغذیه‌ای و حمایتی خود، بسیاری از این کمبودها را مهار کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: امیدواریم با تلاش جدی همکاری و همدلی بین کشورهای منطقه ایجاد شود و در منطقه بیماری‌های مسری را مهار و ریشه‌کن کرده و بتوانیم سطح بهداشت و درمان زنان را بالاتر ببریم تا زنان با توانمندی خود و آموزش در جهان الگو باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه