English

وزیر بهداشت:

تجویز دارو در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است/ پزشک خانواده بعد از ۲۰ سال لازم است که اجرایی شود

وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی به ضرورت اجرایی شدن برنامه پزشکی خانواده در کشور تاکید کرد و گفت: نظام ارجاع و پزشک خانواده از سال ۱۳۸۲ آغاز شده است و در دو نقطه هم پایلوت شده است و حالا بعد از ۲۰ سال لازم است که اجرایی شود.

تجویز دارو در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است/ پزشک خانواده بعد از ۲۰ سال لازم است که اجرایی شود

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر بهرام عین‌اللهی در آیین رونمایی از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده، گفت: باید دید وضع موجود چگونه است؟ این سامانه یک‌گام رو به جلو است و در حال حاضر وضعیت ایده‌آلی نداریم و باید نسبت به وضع موجود تحول ایجاد کنیم و گام تحولی در این زمینه برداریم. رونمایی این سامانه شروع فعالیت است و نیاز به برگزاری کارگاه و آموزش‌های متعدد دارد.

وی با تاکید بر اینکه نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران خدمات مناسبی دارد، تصریح کرد: این نیازمند ارتقا است. از کارهای خوب در ایران بحث شبکه بهداشت و درمان است. وقتی می‌گوییم family medicine  فقط بحث پزشکی و درمان نیست؛ بلکه باید بر بهداشت و مراقبت اولیه بیشتر تاکید کنیم؛ مثلا در مورد کرونا دیدید که یک واکسن ساده می‌تواند مشکلات زیادی را رفع کند، در مورد بیماری‌های غیرواگیر هم شرایط اینچنین است. اینها یک سیستم است و پزشک خانواده، مراقب و بهورز جزئی از آن هستند و یکی از عوامل مهم موفقیت حوزه سلامت حضور نیروهای بهداشتی است که همه جا حضور دارند  و موفقیت ما به دلیل وجود این نیروها بوده است که در تمام مشکلات وفادار به مردم بوده‌اند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب با گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی اکنون از نظر نیروی انسانی در تمام مقاطع وضعیت بسیار خوبی داریم. مشکل امروز ما ساماندهی این امکانات خوب است تا منابع و هزینه‌ها مدیریت شود و بتوانیم از اقدامات تشخیصی به موقع استفاده کنیم و نظام تشویقی برای بیمار و پزشک درنظر بگیریم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بررسی وضعیت داروها و تجویرها با این سامانه امکان پذیر است، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما مصرف داروی بی‌مورد است. متوسط تجویز دارو در نسخه در دنیا ۱.۵ قلم و در ایران ۴ قلم است و ما بیش از ۲ برابر دارو می‌نویسیم. از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان هم باید بتوانند از این سامانه اطلاعات لازم را بگیرند.

او با اشاره به فرمایشات مقام  معظم رهبری تاکید کرد: الان در دورانی هستیم که همه باید کنار هم قرار بگیریم و به هم کمک کنیم. امروزه یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد و کار گروهی می‌تواند سبب موفقیت شود. نظام ارجاع و پزشک خانواده از سال ۱۳۸۲ آغاز شده است و در دو نقطه هم پایلوت شده است و حالا بعد از ۲۰ سال لازم است که اجرایی شود.

عین‌اللهی، ادامه داد: این طرح سال گذشته در جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی انجام شد و ۲۰۰۰ خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت تاسیس شد؛ ولی نیاز به فعالیت بخش خصوصی هم‌ وجود دارد.

وی افزود: یکی از اهداف ما کم کردن هزینه‌های مردم است و از این رو اعلام کردیم کسانی که از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر بیایند با تخفیف یا رایگان خدمت می‌گیرند؛ چنانچه طرح سلامت بخش با همین هدف را در سه استان بوشهر، کردستان و خراسان جنوبی اجرا کردیم تا ذیل نظام ارجاع به شکل رایگان بستری صورت گیرد، در مورد سایر استان‌ها هم گسترش طرح با اولویت مناطق محروم آن نقاط مد نظر است. بنابراین این پروژه در کل کشور از اول اردیبهشت ماه بسته به توان هر استان اجرایی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

مراجعه بیش از ۳ میلیون و ۷۹۱ هزار بیمار در بیمارستان‌های سراسر کشور

با همه توان و امکانات به رشد کمی و کیفی خدمات سلامت محور اهتمام ورزند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه