English

پیروز به‌ رغم وجود خطر مرگ دیالیز می‌شود!

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی گفت: با توجه به وخیم‌ترشدن اوضاع جسمی پیروز، علی‌رغم اینکه او ممکن است حین دیالیز تلف شود، قرار شد دیالیز صفاقی رویش انجام شود.

پیروز به‌ رغم وجود خطر مرگ دیالیز می‌شود!

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر امید مرادی در ویدئویی که در سایت سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده است، اظهار کرد: دیالیز حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در برخی شرایط امکان‌پذیر است و یکی از گزینه‌ها برای آنها همودیالیز است که قابلیت انجام این کار در کشور ما وجود دارد. این امکانات از جمله دستگاه همودیالیز، فیلترها و غیره برای پیروز نیز در دسترس است اما شرایط حیوان برای انجام این کار نیز باید سنجیده می‌شد. بر اساس بررسی‌ها و جمع‌بندی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که دیالیزکردن پیروز او را به سمت مرگ سوق می‌دهد.

وی اضافه کرد: اگر قرار بود الگوسازی‌هایی بر اساس تشابه‌های یوز آسیایی و یوز آفریقایی انجام شود مشکلاتی به وجود می‌آید از جمله حجم خون در گردش و غیره. تنها گزینه برای خونی که با خون «پیروز» مطابقت داشته باشد، خون مادر او (ایران) است. این در حالی است که «ایران»‌ در حال حاضر باردار است و خون‌گیری از او احتمال سقط جنین را در این گونه افزایش می‌داد.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی با بیان اینکه گزینه دوم انجام دیالیز صفاقی بود، تصریح کرد: تصمیم گرفتیم تا زمانی که داروها موثر است از این روش به عنوان یک اقدام تهاجمی استفاده نکنیم ولی با توجه به آنکه امروز دوباره آنزیم‌ها و متابولیت‌ها در جریان خون «پیروز» افزایش پیدا کرد و حال او بدتر شد به این جمع‌بندی رسیدیم که «پیروز» دیالیز صفاقی شود.

وی تاکید کرد: انجام این کار بدین معنا نیست که می‌توانیم مشکل کلیه این حیوان را حل کنیم و هر پیش‌فرضی مطابق این اقدام محفوظ است. به عنوان نمونه ممکن است پیروز را حین انجام کارگذاری از دست بدهیم ولی تلاش می‌کنیم این خطر را به حداقل برسانیم و متابولیت‌ها و آنزیم‌های کلیوی را به حد استاندارد نزدیک کنیم تا امکان تمرکز بر راه‌اندازی مجدد فعالیت کلیه‌ها فراهم شود.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی با بیان اینکه از ابتدای انتقال «پیروز» به این بیمارستان یک تیم درمانی متشکل از متخصصان مختلف در رشته‌هایی چون داخلی، بیهوشی، تصویربرداری و عمومی تشکیل شده است، گفت: با دکتر باستانی که تجربه قابل توجهی در زمینه بیماری‌های حیات وحش دارد و اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد و پیتر کالدول - مشاور دامپزشکی «پیروز» - در ارتباط هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای کنترل مضاعف شرایط و کاهش خطاهای احتمالی تیم‌های مشاوره‌ای نظیر متخصصان تصویربرداری و داخلی از دانشکده دامپزشکی تهران و متخصصان نفرولوژی و اورژانس را در کنار خود داشتیم. علاوه بر آن اطلاعات مربوط به آزمایش‌های پیروز را برای دانشگاه‌های معتبر خارجی فرستادیم و جمع‌بندی (دیالیز) «پیروز» بر پایه خرد جمعی انجام شده است.

مرادی در پایان یادآور شد: بعد از انتقال «پیروز» به بیمارستان در ابتدا علایم بالینی تثبیت و ادرار تخلیه شد. بلافاصله اقدامات درمانی شروع شد. طی پنج روز گذشته تلاش کردیم شرایط آنزیمی کبدی را کنترل کنیم تا دیروز آنزیم‌های کبدی رو به کاهش بود اما امروز دوباره افزایش یافت.

 

بیشتر بخوانید:

حال عمومی پیروز خوب نیست

پیروز می‌تواند در دنیای وحش زندگی کند؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه