English

مدیرکل دامپزشکی کردستان:

دامپزشکی کردستان درباره شیوع بیماری تب برفکی با سویه جدید هشدار داد

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: برخی سویه های غیربومی تب برفکی در عراق مشاهده شده است که هوشیاری دامداران استان در این زمینه را می‌طلبد.

دامپزشکی کردستان درباره شیوع بیماری تب برفکی با سویه جدید هشدار داد

به گزارش خبر گزاری موج کردستان ،مجتبی ورمقانی روز یکشنبه اظهار کرد: با توجه به گزارش ‌های رسیده درباره بروز بیماری تب برفکی ناشی از سویه غیر بومیSAT۲ تب برفکی در کشور عراق و عدم ایجاد ایمنی علیه این سویه توسط واکسن های موجود در کشور، دامداران استان باید با هوشیاری با این بیماری مقابله کنند.

وی افزود: رعایت قرنطینه در واحد و جلوگیری از ورود افراد متفرقه ( خاصه افرادی که به کشور عراق و یا میادین دام تردد دارند ) به واحد دامداری، استفاده از حوضچه ضد عفونی در ابتدای درب ورودی واحد، استفاده از لباس کار و چکمه و دستکش خود واحد دامداری و عدم خرید و فروش دام های فاقد گواهی بهداشتی حمل از جمله مواردی است که دامداران باید به آن توجه جدی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان تاکید کرد: دامداران موارد بروز بیماری را بصرت فوری به شبکه دامپزشکی شهرستان و یا سامانه پیغام گیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی کردستان اطلاع دهند.

جداسازی دامهای بیمار و ضد عفونی جایگاه و استفاده از درمانهای حمایتی و تقویتی با همکاری مراکز درمانی دامپزشکی مجاز از دیگر مواردی بود که ورمقانی بر آن تاکید داشت.

مدیر کل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام سبک و سنگین در سراسر استان از اول بهمن آغاز شد و تا ۱۵ اسفند ادامه دارد افزود: این فاز از اول بهمن ماه سال جاری با بهره گیری از توان گروههای بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی آغاز شد و تمامی روستاهای بالای ۱۰ رأس دام و واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی استان تحت پوشش واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار خواهد گرفت.

ورمقانی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا اول بهمن یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۵۱۰ رأس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی بصورت رایگان توسط اکیپ های اداره کل دامپزشکی واکسینه و منجر به پیشگیری و کنترل این بیماری در استان شد.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان از مناطق دام خیز و دامپرور کشور است و سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام در استان تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

در حال حاضر سه میلیون و ۴۸۹ هزار واحد دامی در کردستان وجود دارد و هفت هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در بخش دام استان هم مشغول به کار هستند.

جمعیت بز و بزغاله استان ۲۵۵ هزار راس، جمعیت گاو و گوساله هم ۱۸۵ هزار راس و گوسفند و بره هم بیش از یک میلیون و ۹۳۷ هزار راس است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی