English

دانستنی‌های پزشکی؛

غذاهایی که زمان سرماخوردگی نباید مصرف کنیم

هنگامی که دچار سرماخوردگی یا آنفلوانزا می‌شویم بهتر است که برای بدتر نشدن علائم این بیماری از خوردن بعضی غذاها پرهیز کنیم.

غذاهایی که زمان سرماخوردگی نباید مصرف کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تغذیه‌ی مناسب داشتن در زمانی که به آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا هستیم بسیار مهم است. مواد غذایی مختلف به علت داشتن برخی از ترکیبات به درمان فوری سرماخوردگی کمک می‌کنند. این در حالی است که در مقابل خوردن یکسری از خوراکی‌ها در زمانی که به آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا شده‌اید، مناسب نیست و موجب بدتر شدن علائمتان می‌شود.

 

مواد غذایی

شیرینی‌ها

مصرف زیاد قند موجب سرکوب سیستم ایمنی خواهد شد. قند این پتانسیل را دارد که مانع عملکرد ایمنی بدن علیه عفونت شود و گلبول‌های سفید خون را ضعیف کند. ضمناً قند، موجب افزایش یافتن تعداد مارکرهای التهابی به نام سیتوکین‌ها خواهند شد که می‌توانند در بدن التهاب به وجود آورند. پس سعی کنید حداقل وقتی که سرما خورده‌اید سراغ شیرینی‌ها نروید (از جمله آبمیوه‌های شیرین شده) تا حالتان بهتر شود.

 

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی سرشار از ویتامین C است‌. شاید این فکر به ذهنتان بیاید که توت‌فرنگی یک سوپرفود است و برای مواقعی که مریض هستید، گزینه‌ی خوبی است. توت‌فرنگی موجب آزاد شدن هیستامین در بدن می‌شود، که این موضوع می‌تواند باعث احتقان شود. این مسأله، گرفتگی بینی و سینوس‌ها را به دنبال دارد. بنابراین هنگام سرماخوردگی، به دنبال خوردن سایر میوه‌ها باشید.

 

کربوهیدرات‌های ساده

هنگام سرما خوردگی نباید مواد غذایی مانند پاستا و نان تست و ... بخورید. کربوهیدرات‌های تصفیه شده فوراً تبدیل به قند می‌شوند و مثل نوشیدنی‌های قندی و اسنک‌های شیرین، موجب بالا رفتن سریع قند خونتان خواهند شد و تأثیرات التهابی در بدن دارند. البته تمامی کربوهیدرات‌ها بد نیستند. کربوهیدرات‌هایی که شاخص گلیسمی‌شان پایین است مانند نان گندم، غلات کامل و یا هر چیزی که فیبر بالایی دارد می‌تواند از التهاب بدن کم کند. البته اگر ناراحتی معده دارید، کربوهیدرات‌های ساده می‌توانند کمکتان کنند چون راحت‌تر هضم می‌شوند.

 

شیر

شیر از دیگر مواد غذایی محسوب می‌شود که باید زمان ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا از خوردن آن پرهیز کنید. محصولات لبنی می‌توانند به طور موقت مخاط را غلیظ کنند که این مسأله موجب می‌شود آلرژن‌های مضر به مدت بیشتری در بدنتان بمانند. نشان داده شده که شیر غنی شده به طور مشخص، تولید مخاط را تحریک می‌کند، که این موضوع در مواقعی که مریض هستید، خوب نیست.

 

غذاهای تند

اگر سرما خورده‌اید یا علائمی در سیستم تنفسی فوقانی‌تان دارید، بهتر است غذاهای تند مصرف کنید؛ چون غذای تند می‌تواند راه‌های هوایی‌تان را پاکسازی کند زیرا دارای کپسایسین است که همان عامل تندی فلفل می‌باشد. اما اگر همراه با ناخوشی‌تان دچار ناراحتی معده نیز هستید، از خوردن غذای تند صرف‌نظر کنید تا ناراحتی معده‌تان بدتر نشود.

 

پنیر

معمولا ما ایرانی‌ها پنیر را در وعده‌ی صبحانه مورد استفاده قرار می‌دهیم. اما خوردن محصولات لبنی پرچرب هنگام مریضی برای سیستم ایمنی‌تان خوب نیست. از خوردن مواد غذایی التهاب‌زا خودداری کنید، زیرا می‌توانند واکنش سیستم ایمنی بدن به بیماری را کاهش دهند. محصولات لبنی پرچرب مثل بعضی از انواع پنیرها و ماست‌ها باعث می‌شوند دچار التهاب شوید.

 

مرکبات

حتماً شما نیز به محض اینکه احساس سرماخوردگی می‌کنید، سراغ آب پرتقال می‌روید؛ اما باید بدانید مرکبات شامل پرتقال و گریپ فروت و لیموترش می‌توانند موجب تحریک مخاط معده شوند و ناراحتی معده به وجود آورند. اگر حالت تهوع دارید بهتر است مرکبات مصرف نکنید تا معده‌تان بهتر شود. می‌توانید تا آن زمان از مکمل ویتامین Cاستفاده کنید.

 

غذاهای چرب

وقتی بدنتان در حال مبارزه با علائم سرماخوردگی است، اشتهایتان کم می‌شود و غذاهای چرب مانند انواع فست‌فود و غذاهای سرخ‌کرده می‌توانند حالتان را بدتر کنند زیرا التهاب برانگیزند. وقتی بیمارید، بدنتان سعی می‌کند به شما بگوید خوردن غذای چرب برایتان خوب نیست. نکته مهمی که وجود دارد این است که باید به چیزی که بدنتان می‌گوید اعتماد کنید!

 

بستنی و ماست

خوردن بستنی موجب می‌شود دوره‌ی مریضی‌ شما طولانی‌تر شود. بیشتر بستنی‌ها از محصولات لبنی پرچرب تهیه شده‌اند؛ این به آن معناست که مقدار زیادی چربی اشباع شده دارند که محرک التهاب محسوب می‌شوند. علاوه بر این، خوراکی‌های شیرین حاوی مقدار زیادی قند هستند که التهاب را افزایش می‌دهند. برای اینکه سیستم ایمنی‌ بدنتان به درستی کار کند، هنگام ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی از خوردن این ماده‌ی غذایی پرهیز کنید.

ماست نیز یکی دیگر از مواد غذایی مضر هنگام مریضی محسوب می‌شود. بسیاری از افراد ماست را با میوه‌های مختلف مانند بلوبری مخلوط می‌کنند و در وعده‌ی صبحانه می‌خورند. اما زمانی که مریض هستید، نباید این کار را انجام دهید.

محصولات لبنی ممکن است در بعضی افراد باعث غلیظ‌تر شدن خلط یا بیشتر شدن تولید آن شوند. خلط ماده‌ی چسبنده‌ای است که بافت‌ها را می‌پوشاند و به‌عنوان یک سد دفاعی عمل می‌کند. با این حال هنگام مریضی، تولید مخاط بدن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین نباید مواد غذایی را بخورید که مخاط را غلیظ‌تر می‌کنند.

سرماخوردگی2

گوشت قرمز

هنگامی که دچار سرماخوردگی شده‌اید مخصوصاً اگر حالت تهوع و ناراحتی‌های گوارشی هم دارید، از گوشت قرمز صرف‌نظر کنید. گوشت قرمز نسبت به سایر انواع پروتئین دارای چربی بیشتری است و انتخاب خوبی برای روزهای سرماخوردگی‌تان نیست.

 

نوشیدنی‌های کافئین دار

نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و چای پررنگ می‌توانند منجر به کمبود آب در بدن شوند. کافئین ادرارآور است و میزان آب بدن را کاهش می‌دهد، در نتیجه پروسه‌ی درمانتان کُند خواهد شد. ضمناً بیشتر نوشیدنی‌های کافئین‌دار حاوی قند هستند و التهاب برانگیزند که باعث می‌شود بدنتان به خوبی نتواند با عفونت مبارزه کند.

 

موز

شاید شما هم این را شنیده باشید که موز یک میوه‌ی بسیار سالم است و خواص متعددی برای سلامتی دارد. اما بهتر است موز را زمانی که حالتان خوب نیست، نخورید. این میوه‌ می‌تواند آزاد شدن هیستامین را تحریک کند، که این موضوع هنگام مریضی خوب نیست.

علاوه بر این، موز حاوی مقدار زیادی قند است که می‌تواند موجب التهاب شود و توانایی  سیستم ایمنی بدن برای واکنش به بیماری را کاهش دهد. زمانی که مریضی‌اتان بهبود پیدا کرد، می‌توانید دوباره موز بخورید.

 

بادام‌زمینی

بادام‌زمینی یکی از رایج‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا محسوب می‌شود و این توانایی را دارد که در بدن، هیستامین آزاد کند. زمانی که دچار آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوید، بادام زمینی نخورید، چون امکان دارد باعث افزایش التهاب و گرفتگی بینی شود.

 

غذاهای شور و ترشیجات

غذاهایی که گلودرد را بدتر می‌کنند معمولاً همان غذاهایی هستند که معده را ناراحت می‌کنند. غذاهایی که دارای نمک زیاد و سرکه هستند می‌توانند در گلو و حلق التهاب به وجود آورند. غذاهای تخمیر شده دارای مقدار زیادی هیستامین هستند که موجب احتقان بینی و گلویتان می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای درمان گرفتگی بینی

کمبود ویتامین‌ها در بدن چه نشانه‌هایی دارند؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه