English

وزیر بهداشت:

مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در نظام سلامت بوده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با ادغام، رشد آموزش و پژوهش در سراسر کشور به خصوص در مناطق محروم گسترش یافت و گام‌های بلندی در مسیر عدالت آموزشی برداشته شد.

مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در نظام سلامت بوده است

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام عین اللهی در هفتمین همایش مرجعیت علمی با محوریت ادغام و با عنوان "ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت؛ دستاورد پرافتخار و تجلی مرجعیت علمی نظام جمهوری اسلامی ایران"، اظهار کرد: از مهمترین و ارزشمندترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، ارتقای حوزه سلامت است؛ به طوری‌که امروزه در بسیاری از مجامع بین المللی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگو مطرح می شود.

عین اللهی تصریح کرد: امروزه، در بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در حوزه بهداشت و درمان در سراسر جهان به وقوع می پیوندد، نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران توانسته است عملکرد شایسته ای داشته و شاخص های مناسبی به دست آورد.

وی ضمن تشریح برخی دستاوردهای حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: در چهار دهه اخیر، گام های بلندی در مسیر ارتقای همه جانبه سلامت برداشته ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: برای مثال، در حوزه علم و فناوری رتبه‌های بالایی در دنیا کسب کرده ایم و چنانچه دفتر تاریخ را ورق زنیم، خواهیم دید که وضعیت سلامت امروز با وضعیت سلامت قبل از انقلاب اسلامی، تفاوت های بسیار زیادی دارد.

وی افزود: از ویژگی‌هایی که باعث پیشرفت حوزه سلامت شد، تقویت و نهادینه شدن روحیه خودباوری در مدیران، دست اندرکاران نظام سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

دکتر عین اللهی، ادغام آموزش علوم پزشکی و پژوهش را با حوزه بهداشت و درمان، نقطه عطف ارتقای نظام سلامت عنوان و تصریح کرد: امروزه در تمام شاخص‌های بهداشتی از جمله افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان، کاهش مرگ و میر مادران باردار، بهبود کنترل بیماری‌های واگیر، توسعه مراقبت‌های بهداشتی در قالب شبکه بهداشت و افزایش دسترسی به خدمات سلامت در اقصی نقاط کشور به خصوص در مناطق محروم و توسعه کمّی و کیفی آموزش علوم پزشکی در کشور، رتبه‌های خوبی به دست آورده ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در گذشته عواملی وجود داشت که زمینه ساز ادغام آموزش علوم پزشکی شد و مهمترین آن عوامل، این بود که نظام آموزشی ما به تنهایی پاسخگوی نیازهای مردم نبود؛ یعنی آموزش علوم پزشکی مبتنی بر نیاز جامعه شکل نگرفته بود و ادغام، زمینه انطباق آموزش و نیازهای حوزه سلامت را فراهم و آن را به سمت جامع نگری هدایت کرد.

وی ادامه داد: از جمله ضعف ها و مشکلاتی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود داشت، کمبود هیات علمی بود که در سال ۱۳۶۴ با ادغام آموزش پزشکی، رفته رفته برطرف شد و از آن پس شاهد گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و افزایش تعداد دانشجویان گروه پزشکی بودیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از دیگر مزیت‌های ادغام، این بود که ما توانستیم از همه امکانات نظام سلامت در حوزه آموزش استفاده کنیم و حوزه آموزش نیز از امکانات بالینی بهره‌مند شد و در نهایت ادغام آموزش پزشکی، باعث افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی شد.

وی با بیان اینکه ادغام ما را از پزشکان خارجی بی نیاز کرد، گفت: در جلسه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، جمهوری اسلامی ایران در مبحث ادغام به عنوان یک الگو برای کشورهای جهان معرفی و مطرح شد.

دکتر عین اللهی افزود: کرونا در تمام دنیا اتفاق افتاد، اما در کشور ما به دلیل زیرساخت‌هایی که در حوزه سلامت ایجاد شده بود، به خوبی کنترل شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری در حوزه دانش‌بنیان‌ها ۴۳ درصد رشد داشته‌ایم، افزود: در حال حاضر در کنترل انواع و اقسام همه گیری‌ها توانایی‌های چشمگیری کسب کرده ایم؛ به طوری که در حال حاضر درمان تمام بیماری‌ها در کشورمان امکان پذیر است و حتی از کشورهای همسایه برای درمان به ایران سفر می کنند.

وی تاسیس دانشگاه علوم پزشکی سبطین در عراق را نمونه‌ای از توانمندی حوزه آموزش علوم پزشکی عنوان و تصریح کرد: در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در قاهره، ایران در تمامی شاخص‌های بهداشتی با فاصله، از کشورهای دیگر جلو بود.

 

تحقق عدالت آموزشی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ادغام آموزش باعث ارتقای کیفیت درمان نیز شد، افزود: با ادغام، رشد آموزش و پژوهش در سراسر کشور به خصوص در مناطق محروم گسترش یافت و گام‌های بلندی در مسیر عدالت آموزشی برداشته شد.

عین اللهی ادامه داد: به طور خلاصه، از دستاوردهای ادغام می‌توان به تامین کافی نیروی انسانی، ارتقای سطح پژوهش و فناوری علوم پزشکی، ارتقای کیفیت آموزش، بهبود نسبت دانشجو به استاد، رفع نیازهای کمّی و کیفی بهداشتی و درمانی بر حسب منطقه، گسترش آموزش در تمام نقاط کشور، ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی و افزایش تعداد و تنوع رشته‌های آموزشی اشاره کرد.

وی ارتقای سطح پژوهشی در گروه پزشکی را از دیگر نتایج مثبت ادغام دانست و اظهار کرد: امروزه، ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور فعالیت داشته و ۳۰ درصد تولیدات پژوهشی به حوزه وزارت بهداشت تعلق دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین افزود: از نظر گسترش رشته محل‌ها، در رشته‌های فوق تخصصی ۲۲۸، در دکترای تخصصی ۶۲۸ و در PHD تعداد ۵۹۴ رشته محل داریم.

عین‌اللهی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر، اجرای طرح های غربالگری، گسترش پایگاه‌های اورژانس در کشور، تامین پزشک متخصص، گسترش مراکز درمانی، توسعه تخت‌های بیمارستانی، تقویت آموزش مداوم، گسترش مراکز جامع سلامت و به کارگیری روش‌های نوین درمانی را از دستاوردهای نظام سلامت در طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی ضمن تاکید بر پویاسازی و به روز رسانی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر نیازهای جامعه، گفت: ادغام باید در حوزه توسعه طرح‌های سلامت نیز اتفاق بیفتد، یعنی زیرساخت‌هایی که در کشور ایجاد می شود، صرفا درمانی نباشد، بلکه جامع بوده و سیستم شبکه را نیز مدنظر قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی