English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تبعات زیان بار حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲

با وجود مشکلات عدیده جامعه معلول کشور، حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شدت قابل تامل و شگفت انگیز است.

تبعات زیان بار حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، رئیس جمهور آذرماه سال جاری، در مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت بر ضرورت ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر، برای افراد دارای معلولیت تاکید کرد و گفت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مسئول هستند نهایت تلاش خود را برای ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای افراد دارای معلولیت و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها به کار گیرند. رئیسی همچنین در این مراسم بر ضرورت متناسب‌سازی معابر عمومی، ایجاد اشتغال و تامین مسکن برای افراد دارای معلولیت تاکید کرد.

اما کمتر از دو ماه پس از اظهارات حمایت جویانه رئیس جمهور، ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد حذف شد!.

درحقیقت لایحه بودجه 1402 در حالی روز چهارشنبه 21 دی ماه به مجلس ارائه شد که اعتراض و انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس را در پی داشت.

اکثر غریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی، بودجه 1402 کشور را تورم زا، غیر قابل تحقق و مبتنی بر فروض غیر واقعی ارزیابی کرده و می گویند: لایجه بودجه 1402 ویژگی‌های یک سند مالی محکم و متوازن برای دخل و خرج سالانه دولت را ندارد.

حتی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز در گفتگو با خبرگزاری موج، با بیان اینکه آموزش و پرورش از بودجه 1402 راضی نیست بر غیاب بندهای تربیت نیروی متخصص و تقویت آموزش مجازی در بودجه 1402 تاکید کرد.

 

بیشتر بخوانید:

از بودجه ۱۴۰۲ راضی نیستیم/ وزارت ارتباطات باید کمک کند

حیات معلولان ایران زیر سایه تبعیض های اجتماعی

 

اما فارغ از همه این مباحث، حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شدت قابل تامل است!

با یک نگاه کلی به بودجه 1402 فارغ از اینکه کارشناس مسائل اقتصادی باشید یا خیر در می یابد به دلیل عدم تامین بودجه سال آتی با دلار 23 هزار تومانی، بودجه سال آینده از جزئی نگری خارج شده و با یک نگاه کلی مبالغی برای ارگان های مربوطه در نظر گرفته شه است.

به طور مثال بودجه سازمان بهزیستی در لایحه سال آتی از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان رسیده اما بند حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف شده است.

معلولان

جامعه ایی که براساس آمارهای رسمی بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را در برگرفته است، در حقیقت براساس آمار بیش از یک میلیون و  ۴۱۴ هزار معلول به طور رسمی در کشور وجود دارند، از این میان ۵۱۸ هزار نفر دچار معلولیت شدید و ۲۱۷ هزار نفرنیز دارای معلولیت خیلی شدید دارند که هر کدام از آن‌ها نیازمند خدمات خاص و ویژه‌تری نسبت به دیگر گروه‌های جامعه هستند.

به همین خاطر جامعه معلول کشور روز گذشته در اعتراض به اقدام دولت نسبت به حذف ردیف بودجه قانون معلولان با توجه به اظهارات به ظاهر حمایت گرایانه رئیس جمهور در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زده و خواستار بازگشت این ردیف به بودجه سال آینده کشور شدند.

اما با جود تجمع گسترده معلولان، هیچ یک از افراد مسئول و نمایندگان مجلس حاضر به حضور در جمع و صحبت با تجمع کنندگان نشدند.

اینکه با وجود مشکلات عدیده جامعه معلول کشور نظیر مشکلات معیشتی، بیکاری، افزایش هزینه های درمانی و توانبخشی، افزایش نرخ سبد مواد غذایی و بالارفتن سرسام آور نرخ کرایه خانه ها و قوانین زیادی که به منظور تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده اما به مرحله اجرا نرسیده است، حذف ردیف بودجه ناچیز قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شدت قابل تامل و شگفت انگیز است و قطعا نادیده گرفتن حقوق جامعه معلول در آینده، تبعات جبران ناپذیری را برای کشور در بر خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه