English

گزارش خبرگزاری موج از بودجه ۱۴۰۲ وزارت بهداشت؛

نگرانی کارشناسان حوزه سلامت از بودجه ناچیز طرح دارویار/ شرایط بیمه‌ رایگان در سال آینده

در لایجه بودجه 1402 سازمان بیمه سلامت ایران مکلف شده است در فروردین ماه با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی جامعه را شناسایی و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

نگرانی کارشناسان حوزه سلامت از بودجه ناچیز طرح دارویار/ شرایط بیمه‌ رایگان در سال آینده

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، لایحه بودجه 1402 به عنوان دومین لایحه تدوین شده توسط دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و در یک نگاه کلی  جزئیات ارقام بودجه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده نسبت به سال جاری حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وزارت بهداشت به لحاظ جایگاهی که در تامین حوزه سلامت جامعه دارد همواره از اهمیت ویژه ای نسبت به سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی برخوردار است و در زمان بودجه ریزی توجه به حوزه سلامت بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا می کند.

 

وزارت بهداشت و کار در صدر بودجه 1402

امسال نیز با وجود حواشی فراوان درخصوص عدم اعتبارات مورد نیاز کشور، بودجه1402  وزارت بهداشت با رشدی ۲۹ درصدی و با اعتباری بیش از 273 هزار و 345 میلیارد تومان بیشترین سهم را در بودجه سالانه در میان سایر وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دارد.

همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، فارس و خراسان با بیش از 32 هزار میلیارد تومان اعتبار بیشترین بودجه را در میان همترازهای خود از دولت خواهند گرفت و سازمان بیمه سلامت در دو ردیف بودجه بیش از 57 هزار میلیارد تومان از اعتبار این دستگاه را می‌گیرد.

حوزه سلامت محور بهداشت و درمان همواره به عنوان یکی از راهبردی ترین موضوعات سایر کشورها به شمار می رود به نحوی که اغلب دولت ها از نگاه بودجه توجه ویژه ای به این بخش دارند. اما در یک مقایسه کلی، میزان اهمیت ایران به حوزه سلامت در مقابل کشورهایی نظیر آمریکا و کشورهای شاخص اروپایی به مراتب پایین تر است.

طبق آمار سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) آمریکا با 18 درصد و کشورهای اروپایی تراز اول با 12 درصد در شمار کشورهای پیشرو در اختصاص سهم بالا از تولید ناخالص داخلی به حوزه سلامت هستند. درصورتی که سهم ایران در این حوزه تنها 7 درصد است و به باور بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت یکی از علل اصلی ضعف کشور در بحران های موجود در این حوزه نظیر پاندمی کرونا، موج آنفلوآنزای فصلی و کمبود دارو همین مورد است.

 

بودجه ناچیز 1402 در بخش یارانه دارو

حال با وجود اینکه موج های جدید کرونا در راه است و در سال جاری پیش تر از هر زمانی کشور درگیر موج آنفلوآنزای فصلی شد و مردم با کمبود دارو در داروخانه ها مواجه شدند از نگاه بسیار از کارشناسان این حوزه رشد 29 درصدی بودجه برای سال آینده بسیار ناکافی است.

سید جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 نیز با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان کشور و ابراز نگرانی نسبت به طرح دارویار می گوید: بودجه ای که به عنوان یارانه دارو برای سال جدید در نظر گرفته شده است معادل 69 هزار میلیارد تومان و بسیار ناچیز است، در حالی که این بودجه، در بدترین حالت باید 74 هزار میلیارد تومان، در شرایط عادی 90 هزار میلیارد تومان و در شرایطی که بخواهیم آن را با نرخ ارز آزاد و حدود 40هزارتومان محاسبه کنیم رقمی حدود 110 هزار میلیارد تومان باشد.

 

بودجه 1402

 

به گزارش خبرگزاری موج، در واقع با رقم فعلی 69 هزار میلیارد تومان، با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه دارو وضعیت نگران کننده است.

درحقیقت در طرح دارویار قرار بود قیمت دارو به سمت واقعی شدن پیش برود و این مابه التفاوت را بیمه‌گر پرداخت نماید و پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نکند اما در عمل چنین نشد و قیمت اقلام دارویی به شدت بالا رفت و در نهایت بیماران متحمل به پرداخت این افزایش قیمت شدند.

 

تکلیف سازمان بیمه سلامت ایران در بودجه 1402

در لایجه بودجه 1402 سازمان بیمه سلامت ایران مکلف شده است در فروردین ماه با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی جامعه را شناسایی و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع با (استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

همچنین در لایحه بودجه 1402 به منظور رعایت عدالت در سلامت، گسترش نظام ارجاع و کاهش سهم پرداخت بیمه‌شدگان قید شده است که کلیه ارائه‌دهندگان خدمات شامل مراکز پزشکی و پیراپزشکی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه هستند.

گفتنی است، رقم بودجه وزارت بهداشت در سال 1401، ۱۷۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومان پیش بینی شده بود که در نهایت حوزه سلامت در ماه های پایانی سال با مشکلات عدیده ای همراه شد.

 

بیشتر بخوانید:

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۲ +جزئیات

طرح دارویار و اقداماتی که در راستای آن صورت می‌گیرد

طرح دارویاری تمام برندهای دارویی را تحت پوشش قرار می دهد

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه