English

چرا صدای غذا خوردن دیگران موجب آزار برخی از افراد می‌شود؟

برای افراد مبتلا به میسوفونیا، صدای غذا خوردن افراد و یا حتی تند تند کلیک کردن روی خودکار، می‌تواند باعث شود که واکنش تهاجمی از خود نشان دهند.

چرا صدای غذا خوردن دیگران موجب آزار برخی از افراد می‌شود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بسیاری از افراد هستند که از شنیدن صدای جویدن، هورت کشیدن، قورت دادن غذا، سرفه، فین‌فین، صاف کردن گلو، ضربه‎های انگشتان دست و صداهای مشابه آزرده می شوند.

این افراد از بیماری مغزی غیرعادی به اسم میسوفونیا رنج میبرند.

 

میسوفونیا چیست؟

 

«صدابیزاری» یا «میسوفونیا» یک اختلال عصبی محسوب می‌شود که فرد با شنیدن صداهای خاصی دچار احساسات منفی شدیدی مانند عصبانیت، گریختن، تنفر و انزجار می‌شود؛ فرقی هم ندارد این صداها بلند یا آرام باشند.

میسوفونیا همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، بیزاری از صداست. این اختلال نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی مطرح شد و بسیاری از دانشمندان سعی داشتند بر روی اثرات منفی زیادی که برخی صداهای خاص روی احساسات، افکار و حتی واکنش‌های بدنی فرد به دنبال داشتند، تحقیق کنند.

البته اگر دچار این اختلال هستید نباید خیلی نگران این موضوع باشید زیرا این عارضه در دسته‌ی بیماری‌های پزشکی قرار نمی‌گیرد.

 

نشانه‌های صدابیزاری چیست؟

 

صدابیزاری فقط به این صورت نیست که شما از شنیدن یک صدای ناخوشایند عصبی شوید بلکه امکان دارد این احساسات منفی به قدری زیاد باشد که حتی به اضطراب یا عصبانیت تمام عیار مبدل شود. حتی ممکن است فرد در مواجهه با محرک‌ها دچار آشفتگی، حالت تدافعی یا تهاجمی شود.

این احساس منفی برخی از اوقات به قدری شدید است که می‌تواند بر روی روابط فرد مبتلا با اطرافیان نیز تاثیر بگذارد. به طور مثال تصور کنید نزدیک‌ترین دوست شما عادت به هورت کشیدن چای داشته باشد، اینجاست که نمی‌توانید این وضعیت را تحمل کنید و ترجیح می‌دهید از او دوری کنید.

گفتنی است که هر فرد به دسته خاصی از محرک‌ها حساسیت نشان می‌دهد و میزان حساسیت افراد نسبت به محرک‌ها با هم فرق می‌کند. برخی از افراد در این شرایط با نشان دادن خشم و عصبانیت به شخص ایجاد‌کننده محرک واکنش نشان می‌دهند. برخی ممکن است با تقلید و شکلک درآوردن عصبانیت خود را نشان دهند. بعضی هم به طور کلی ارتباط خود را با عامل محرک قطع می‌کنند.

صدا2

علت این اختلال عصبی چیست؟

 

اسکن های مغزی توسط محققان دانشگاه نیوکاسل نشان داده است که افراد مبتلا به میسوفونی پیوندهای قویتری بین بخش پردازش کننده صدا در مغز و بخشی از قشر که حرکات عضلات دهان و گلو را کنترل می کند دارند.

اسکن ها نشان داد که وقتی برای افراد مبتلا به میسوفونیا “صدای جویدن” پخش می شد، منطقه ای از مغز که مربوط به حرکات دهان و گلو است ، نسبت به گروه کنترل داوطلب (که این بیماری را ندارند) بیش از حد فعال شده است.

دکتر سوخبیندر کومار ، دانشمند علوم اعصاب در دانشگاه نیوکاسل گفت: « در میسوفونی صدای جویدن، منطقه موتور را فعال می کند حتی اگر فرد فقط به صدا گوش دهد. این باعث می شود آنها احساس کنند صداها به آنها نفوذ می کنند».

کومار و همکارانش معتقدند که صداهای محرک ، آنچه را که سیستم عصبی آینه ای مغز نامیده می شود فعال می کنند. نورون های آینه ای هنگام انجام عملی توسط فرد و یا مشاهده دیگران در حال انجام آن حرکت خاص، برانگیخته میشوند.

فعال شدن سیستم نورون آینه ای با صدای جویدن، باعث نمی شود که افراد مبتلا به میسوفونی به طور غیر ارادی شروع به جویدن یا بلعیدن کنند. دکتر کومار گفت برخی از افراد مبتلا به این بیماری صدایی را که آنها را تحریک می کند تقلید می کنند زیرا این کار با کنترل احساسات آنها، باعث آرامش شان می شود .

اگر یافته های گزارش شده در مجله علوم اعصاب در تحقیقات آینده تایید شوند ، می توانند راه را برای درمان میسوفونی هموارتر کنند. دکتر کومار گفت که سیستم نورون آینه ای قابل آموزش است ، بنابراین افراد می توانند ارتباط بین صدای خاصی که آنها را دیوانه می کند و اثرات ناراحت کننده ی آن را قطع کنند. تحقیقات انجام شده در انگلیس در سال جاری نشان داد که حدود ۱۲ درصد افراد علائم متوسط میسوفونی و ۰.۳ درصد نوع شدید آن را تجربه می کنند.

فرد مبتلا به صدابیزاری ممکن است روابط اجتماعی خود را محدود کند. مثلا ممکن است ساعات کاری خود را کاهش دهد یا حتی به فکر به ترک شغل باشد.

 

بیشتر بخوانید:

ویتامین D ضایعات عصبی ناشی از بیماری ام اس را ترمیم می کند

تاثیر بیماری های نورولوژیک بر اختلال در سیستم عصبی

بروز نشانه‌های عصبی در بیماران مبتلا به کرونا

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه