English

دانستنی‌های پزشکی؛

تاثیر چای سیاه بر لاغری چقدر است؟

مصرف چای سیاه می تواند به راحتی سبب کاهش التهاب ژن و چربی امعا و احشا شود و در نتیجه به کاهش وزن و لاغری کمک کند.

تاثیر چای سیاه بر لاغری چقدر است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نوشیدن چای سیاه شاید یکی از عادات ما ایرانی ها باشد و کم پیش می آید در مهمانی ها و دورهمی ها نام و اثری از چای سیاه نشنویم و نبینیم.

اما در کنار طعم و مزه و شاید لذتبخش بودن این نوشیدنی سنتی آیا چای سیاه خواصی دارد که بتوان از آن بعنوان شاید یک دارو و یا یک نوشیدنی مملو از خاصیت یاد کرد و آن را در برنامه روزمره خود جای داد؟!

 

نگاهی به چای سیاه از زاویه ای دیگر

 

 چای سیاه نوشیدنی است که از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس حاصل می شود و بوته آن برای اولین بار در چین و در حدود 5 هزار سال پیش شناخته شدد و جالب است بدانید که چای سیاه و چای سبز تا اواخر قرن گذشته، از نوشیدنی‌های تجملی و گران‌قیمت محسوب می شدند.

این چای تاریخچه جذابی دارد که می توان به صورت زیر آن را تشریح کرد؛ در زمان های دوریکی از امپراتوران چین دستور داد تا فردی را برای تنبیه از شهر بیرون کنند و در پی این دستور آن شخص مدتی را در کوه و بیابان و در جنگل‌ها سرگردان بود و به همین دلیل ضعف و سستی بر وی حاکم شد.

در این حالت سستی و بی رمقی درختی را دید و از شدت گشنگی برگ آن را به‌عنوان غذا میل کرد و بعد از مدتی رنگ و رخسارش کاملاً زیبا به حالت اولیه بازگشت.

وی پس از این موضوع به‌طور مخفیانه وارد شهر شد و با یکی از نزدیکان امپراتور احوال خود را بازگو کرد. در نهایت امپراتور او را احضار و از اینکه او صحیح و سلامت بازگشته است، متعجب شد.

پس از این ماجرا امپراتور، عده‌ای از طبیبان را برای تحقیق درباره خواص این گیاه مأمور کرد و ..

البته این ها حکایاتی است که در اسناد مختلف درج شده است و در کنار این حکایات دیگری نیز وجود دارد که شاید شنیدنی باشد.

 

خواص و مزایای چای سیاه

  • کاهش ریسک دیابت

این اختلال متابولیک حاد باید در مراحل اولیه درمان و یا حتی پیشگیری شود و اما نوشیدن چای سیاه می تواند سبب  کاهش دیابت نوع 2 می شود تا بدن را نسبت به انسلولین حساس تر و از اختلال عملکرد سلول بتا جلوگیری کند.

  • بهبود سلامت استخوان

چای سیاه سبب حفظ تراکم استخوان ها می شود و از این رو می تواند به عنوان کلسیم عمل کرده و خطر شکستگی را کاهش می دهد.

  • کاهش کلسترول

پس از میل کردن غذاهای چرب، کلسترول بد در بدن افزایش پیدا می کند و  ازاین رو می توان با نوشیدن چای سیاه از این روند پیشگیری کرد.

  • کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه

سنگ کلیه بطور معمول ناشی از افزایش دفع مواد تشکیل کریستال مانند ادرار، کلسیم و اسید اوره است که نوشیدن چای سیاه می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را تا 8 درصد کاهش دهد.

  • درمان آسم به کمک چای سیاه

همانطور که می دانید، آسم ناشی از التهاب، التهاب مجاری تنفسی یا لوله های تنفسی است که سبب دشوار شدن تنفس می شود و با نوشیدن چای سیاه و یا حتی سبز می توان به کاهش آسم کمک کرد زیرا کافئین موجود در چای می تواند به عملکرد ریه کمک کند.

چای سیاه1

چای سیاه و لاغری

  • تأثیر چای سیاه بر روی دستگاه گوارش

تانن علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، تأثیر درمانی بر بیماری‌های معده و روده دارد و به فعالیت هضم نیز کمک می‌کند، از سوی دیگر پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه ممکن است با تقویت رشد باکتری‌های خوب و جلوگیری از رشد باکتری‌های بد مانند سالمونلا، به حفظ روده سالم کمک کند.

از سوی دیگر چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است که با کمک به ترمیم مخاط دستگاه گوارش، سبب از بین رفتن مواد مضر می شود و باکتری‌های روده را بهبود بخشیده و ایمنی بدن را افزایش می دهد.

  • بهبود هضم غذا با مصرف چای سیاه

شکم سالم می تواند فرد را از بیماری های مختلف محافظت کند.

در واقع پلی فنول های چای به عنوان پری بیوتیک عمل می کنند که به سلامت روده خوب کمک می کند و علاوه بر این ، این پلی فنول ها می تواند سبب مانع رشد باکتری های مضر دیگر در روده شود.

چای سیاه هم چنین می تواند به کاهش زخم معده و روده بزرگ، سرطان های معده کمک می کند.

  • چای سیاه و کاهش وزن

همانطور که می دانید، چاقی علت اصلی بیماری های مختلف همچون دیابت، بیماری های قلبی، کلسترول، کلسترول بالا و غیره است و چای سیاه می تواند سبب کاهش التهاب ژن و چربی امعا و احشا شود و با توجه به این موضوع که یک دوره طولانی التهاب در بدن می تواند چاقی را تحریک کند ، با نوشیدن چای سیاه می توان به راحتی از چاقی ناشی از التهاب جلوگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه بدنمان را از سموم پاکسازی کنیم؟

همه چیز درباره بهترین زمان مصرف قهوه

 رژیم فصل زمستان/ غذاهای مناسب روزهای سرد را بشناسید

برنامه رژیم لاغری با کره بادام زمینی چیست؟

سرکه سیب برای لاغری و بهترین زمان مصرف

فواید زیره که از آن بی خبر هستید!

۱۰ عادت اشتباه برای کاهش وزن

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه