English

معاون فنی سازمان انتقال خون ایران:

ذخایر خونی کشور در حد قابل قبولی است

معاون فنی سازمان انتقال خون ایران گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در حال حاضر توانسته ایم میزان اهدای خون را حدود ۲۰ درصد بالا ببریم و امروز ذخایر ما در تهران بالای هشت روز بوده که عددی قابل قبول است. 

ذخایر خونی کشور در حد قابل قبولی است

به گزارش خبرگزاری موج، امیر مسعود ناظمی، معاون فنی سازمان انتقال خون ایران گفت: با سیاست‌هایی که از ابتدای سال جاری پیش گرفته شده، ما سعی بر افزایش میزان اهدای خون داشته‌ایم چرا که خون جز فراورده‌هایی است که تنها منبع آن اهداکنندگان هستند، از طرفی این فراورده‌ها هرکدام تاریخ انقضای مشخصی دارند و نمی‌توان برای مدتی طولانی آن‌ها را نگه‌داری کرد.

ناظمی ادامه داد: خوشبختانه ما توانسته‌ایم که با افزایش امکانات در این زمینه، میزان اهدای خون را  حدود ۲۰ درصد بالا ببریم و امروز ذخایر ما در تهران بالای هشت روز بوده که عددی قابل قبول است. 

وی افزود: خونی که توسط اهداکنندگان اهدا می‌شود، به همان شکل که ما اصطلاحا آن را خون کامل می‌نامیم، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بلکه طی فرایندی به سه فراورده عمده یعنی پلاسما، پلاکت و گلبول‌های قرمز تبدیل می‌شود. لذا هر فرد اهدا کننده قادر است که جان سه نفر را نجات دهد. با توجه به این فرایند و زمانی که برای انجام آزمایشات لازم است، این پروسه، از اهدا تا استفاده خون توسط بیمار، حداقل ۲۴ ساعت زمان می‌برد. 

ناظمی اظهار داشت: انتخاب اهداکنندگان در همه جای دنیا بر اساس اظهارات خود اهداکنندگان است. اما این فقط بخشی از لایحه سلامت است که در مراحل بعد توسط آزمایشاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت سلامت خون برای بیماری که مصرف‌کننده آن است ایجاد می‌گردد. 

وی افزود: ما در سازمان انتقال خون پویش‌های متفاوتی را با مناسبت‌های مختلف راه‌اندازی می‌کنیم که خوشبختانه همیشه مورد استقبال قرار گرفته‌اند. همین باعث شده که ما بخش جداگانه‌ای را به خیرین و کمک‌های مردمی اختصاص دهیم تا علاقه‌مندان بتوانند در پروژه‌های مربوطه ما را یاری کنند.

معاون فنی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: در سال جاری، ما تا کنون دو عدد از مراکزی که فعالیتشان متوقف شده بود را مجددا بازگشایی کردیم و در نظر داریم که مرکز سومی را نیز به این مجموعه اضافه کنیم. منطقا اگر بخواهیم ایده‌ال به موضوع نگاه کنیم، باید در هر کدام از مناطق بیست‌ و دوگانه تهران حداقل یک مرکز را داشته باشیم که دسترسی به مراکز انتقال خون برای همگان راحت‌تر باشد. اما فعلا ما در استان تهران ۱۴ مرکز داریم که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون از ساعات کاری و آدرس آن‌ها مطلع شوند. 

ناظمی گفت: یکی از افتخارات ما در سازمان انتقال خون این است که از همان روز اول اهدا به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی صورت گرفته است. لذا در اینجا شاهد اتفاقی که در بعضی کشورها تحت عنوان فروش خون توسط اهداکننده صورت می‌گیرد، نیستیم.

وی افزود: با توجه به استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون، فردی که حجامت می‌کند تا ۱۲ ماه از اهدای خون معاف می‌شود. توصیه ما این است که افراد واجد شرایط از رفتارهای پرخطر پرهیز کنند. ضمن اینکه با هر بار مراجعه و ویزیت توسط پزشک، به نوعی سلامت خون خود فرد نیز سنجیده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه