English

احمدی صدر در گفتگو با خبرگزاری موج:

اجرای ۹ گام برای درمان موثر اعتیاد معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶/ امیدواریم تا ۳ سال آینده معتاد متجاهر نداشته باشیم

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: ۹ گام برنامه آموزشی، تربیتی و درمانی برای درمان درست معتادان متجاهر تهیه کردیم و از تمام مراکز  ماده ۱۶ خواستیم تا این ۹ گام را اجرا کنند.

اجرای ۹ گام برای درمان موثر اعتیاد معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶/ امیدواریم تا ۳ سال آینده معتاد متجاهر نداشته باشیم

احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با اشاره به طرح شهرداری تهران برای درمان اعتیاد معتادان متجاهر، اظهار کرد: بعد از آنکه در قرارگاه اجتماعی مشکل کمبود ظرفیت مراکز نگهداری و عدم پذیرش معتادان متجاهر منع پذیرشی به نتیجه رسید، به این مسئله پی بردیم که یک طرح جامع تربیتی، آموزشی و درمانی برای این افراد در طول این سال‌ها ندیدیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ساماندهی معتادان متجاهر به این صورت بود که فقط این معتادن را از سطح خیابان‌ها جمع می‌کردیم و به مراکز ماده ۱۶ میفرستادیم، ۳ ماه می ماندند و به قول خودشان می‌رفتند ماه عسل چراکه ۳ ماه مواد مصرف نمی‌کردند بدنشان پاک میشد و به امید آن روزی که ترخیص می‌شود و دوباره مواد می‌خواهد مصرف کنند ۳ ماه حضور در مراکز را تحمل می‌کردند.

احمدی‌صدر اضافه کرد: این شیوه درمان معتادان متجاهر فقط هزینه برای حاکمیت بود و هیچ تاثیری نداشت به همین دلیل بود که هرسالانه آمار این گروه از معتادان افزایش پیدا می‌کرد و سالانه هزاران میلیارد تومان برای درمان این افراد فقط هزینه شد اما نتیجه بخش نبود.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: برای رفع این مانع ۹ گام برنامه آموزشی، تربیتی و درمانی برای درمان درست این افراد تهیه کردیم و از تمام مراکز  ماده ۱۶ خواستیم تا این ۹ گام را اجرا کنند.

وی بیان کرد: این ۹ گام شامل؛ گام اول سم زدایی و درمان اولیه، گام دوم بازگشت به هویت، درمان انگیزشی و خودباوری، گام سوم بازتوانی جسمانی و کسب آمادگی جسمانی (سلامت جسم)، گام چهارم خودشناسی، خداشناسی، معنویت افزایی و سلامت روح، گام پنجم حمایت از خانواده‌های نیازمند مددجویان، برقراری ارتباط با خانواده و مددجو،گام ششم حرفه آموزی، مهارت آموزی، گام هفتم ورود به چرخه اشتغال، گام هشتم باز اجتماعی شدن وگام نهم ورود به بازار کار، مراقبت های پس از خروج است.

احمدی‌صدر اضافه کرد: اجرای این طرح درحال حاضر آغاز شده و برای آنکه جواب آن را ببینیم، باید ۳ سال دیگر وضعیت را مشاهده کنیم، تازه ۳ سال دیگر مشخص می‌شود که این طرح جواب داده یا خیر. اگر معتادی این مراحل را گذارند و مجدد بازگشت به اعتیاد داشت باید ماده ۴۲ قانون برای آنها اجرا شود و به اردوگاه مادام العمر کار اجباری بروند البته بنده معتقد هستم که تمام مراکز ماده ۱۶ تمام این گام ها اجرا کنند، تا ۳ سال آینده هیچ معتاد متجاهری نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

برنامه شهرداری تهران برای ایجاد ظرفیت اسکان معتادان متجاهر به ۷۵۰۰ تن

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به جمع آوری سامان‌سراهای شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: سابق بر این مراکزی تحت عنوان سامان‌سرا تحت نظر شهرداری تهران بود که فقط محل نگهداری موقت معتادان متجاهر با شرایط خاص محسوب می‌شد که دیگر چنین مراکزی تحت عنوان "سامان‌سرا" نداریم و تمام این مراکز به یاور شهر تغییر کاربری داده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه