English

وزیر بهداشت:

خطوط جدید برای تولید سرم و آنتی بیوتیک راه اندازی می‌شود

وزیر بهداشت در بازدید از کارخانجات دارویی جابر بن حیان و دارو پخش از راه اندازی خطوط جدید و افزایش ظرفیت این دو شرکت تولیدی برای تأمین آنتی بیوتیک، داروهای ضد درد و حمایتی و اسپری‌های تنفسی مورد نیاز کشور خبر داد.

خطوط جدید برای تولید سرم و آنتی بیوتیک راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، (پنجشنبه ۱۹ آبان) ضمن حضور در کارخانجات دارویی جابر بن حیان و دارو پخش، از راه اندازی خطوط جدید و افزایش ظرفیت این دو شرکت تولیدی برای تأمین آنتی بیوتیک، داروهای ضد درد و حمایتی و اسپری‌های تنفسی مورد نیاز کشور بازدید کرد.

وزیر بهداشت در جریان این بازدید از مصوبه جدید بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به کارخانجات تولید کننده دارو توسط بانک های عامل خبر داد و‌ گفت با اقدامات صورت گرفته برای کاهش ارزش افزوده گمرکی مواد اولیه دارویی از ۹ به ۱ درصد و همچنین مصوبات جدید شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان دارو، تولید دارو و سرم افزایش می یابد و در کنار آن با واردات مقادیری از  این اقلام ظرف یکی دو هفته آینده نیاز بازار به آنتی بیوتیک به طور کامل رفع می شود. 

وزیر بهداشت همچنین از راه اندازی خط جدید سرم سازی دارو پخش با استفاده از فناوری جدید و همچنین راه اندازی خطوط سرم سازی  جدید در تبریز ، اهواز و گلپایگان تا پایان سال با هدف اشباع بازار داخلی از سرم و حضور در بازارهای صادراتی خبر داد. 
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در حاشیه بازدید از شرکت داروسازی جابر بن حیان و داروپخش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت جابر بن حیان از شرکت های با سابقه در حوزه داروست و با توجه به تقاضای بازار در خطوط تولید این شرکت، آنتی‌بیوتیک تولید می‌شود. 
وی حجم تولید آنتی‌بیوتیک در شرکت جابر بن حیان را قابل قبول ارزیابی و تصریح کرد: این شرکت روزانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار بسته شربت‌ انتی‌بیوتیک تولید می کند و با توجه به نیاز کشور کارگران در سه نوبت در آن مشغول فعالیت هستند. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که سیاست وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخلی داروست، افزود: در صورتی که تولید کنندگان دارو به هر دلیل نتوانند با تقاضای بازار همگام شوند، از واردات به عنوان راهکار جایگزین استفاده خواهیم کرد؛ چرا که آنچه اولویت دارد، تأمین داروی مورد نیاز مردم است.
عین اللهی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در زمینه دارو خاطرنشان کرد: با اجرای طرح دارویار و تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی لازم بود که از تولیدکنندگان حمایت ویژه‌ای صورت گیرد. در همین راستا بانک مرکزی توسط بانک‌های عامل تسهیلات مناسبی را برای تولیدکنندگان دارو در نظر گرفته که تولیدکنندگان از هفته آینده می‌توانند از این تسهیلات در جهت واردات مواد اولیه استفاده کنند. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش از این گمرک از تولید کنندگان عوارض ۹ درصدی دریافت می‌کرد که مبلغ بالایی بود و  با تصویب ستاد تنظیم بازار  این عوارض به یک درصد کاهش یافت. 
 عین‌اللهی گفت: با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده و کاهش عوارض گمرکی،  شاهد افزایش  تولید داخلی دارو خواهیم بود. 
وی تصریح کرد: داروهایی که در شرکت جابر بن حیان مشاهده کردیم عمدتا داروهایی است که  جامعه به آن نیاز دارد و با سرعتی که در تولید این داروها اعمال شده، ظرف دو تا سه هفته آینده در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای تامین سرم گفت: با توجه به مصرف بالای سرم در کشور،  باید  ماهانه ۷ میلیون سرم تولید کنیم اما به دلیل نیازی که در کشور وجود دارد، علاوه بر آن  ماهانه ۶۰۰ هزار سرم هم  وارد می‌کنیم.
عین اللهی خاطرنشان کرد: امیدواریم نه تنها در سرم، بلکه در دیگر داروها نیز نیازی به واردات نداشته باشیم، اما لازمه این امر آن  است که داروها را به موقع به مردم برسانیم و هر جا کمبودی باشد، ناگزیر به واردات خواهیم بود. 
وی خاطرنشان کرد: امسال میزان تولید شربت آنتی‌ بیوتیک بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وقتی کرونا شیوع داشت، مدارس تعطیل بودند و همه ماسک می زدند؛  ابتلا به آنفولانزا  بسیار کمتر بود؛  اما امسال با کاهش کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها آنفولانزا از اواسط مهرماه گسترش یافت و سبب شد تا مصرف آنتی‌ بیوتیک  به صورت ناگهانی به مقدار زیادی بالا برود.
عین اللهی با بیان این که با شیوع آنفلوانزای زودرس در زمینه تولید داروهای آنتی بیوتیک نیاز بیشتری به وجود آمد و مجبور به واردات شدیم، گفت: در شرایط کنونی اطمینان داریم که با  تولیدات و زحمات صورت گرفته، همه  نیاز مردم را  تامین خواهیم کرد. 
وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم رضایت تولید کنندگان دارو تأمین و شرایط مطلوبی برای تولید فراهم شود، تصریح کرد: در کشور ما بیمه ها موظفند هزینه دارو های تحت پوشش را پرداخت کنند. در  طرح دارویار نیز بیمه ها اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی را دریافت کردند تا پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد.   
وی با بیان اینکه طرح دارویار  از موفق ترین طرح های دولت در تامین کالاهای اساسی بوده است، افزود: یکی از مشکلات مزمن ما مسأله قاچاق دارو بود  که موجب می شد خدمات دارویی کشور نه فقط ۸۰ میلیون ایرانی بلکه ۴۰۰ میلیون ساکنان غرب آسیا از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را پوشش دهد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی