English

اسماعیل چراغی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

تاثیر افزایش سن ازدواج بر کاهش جمعیت/ مشکلات اقتصادی و بیکاری مهمترین عامل کاهش ازدواج است

یک جامعه‌شناس با بیان این‌که افزایش سن ازدواج موجب کاهش فرزند‌آوری شده است، گفت: به گفته پزشکان افزایش سن ازدواج، باروری را محدود می‌کند.

تاثیر افزایش سن ازدواج بر کاهش جمعیت/ مشکلات اقتصادی و بیکاری مهمترین عامل کاهش ازدواج است

اسماعیل چراغی کوتیانی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در خصوص عواملی که باعث کاهش فرزند‌آوری می‌شود، گفت: قطعا یکی از دلایل جدی کاهش فرزند‌آوری افزایش سن ازدواج است. چرا که تحقق ازدواج یکی از عوامل بلاواسط فرزندآوری است.

وی با تاکید‌بر اینکه هرآنچه این عامل بلاواسط را از میدان خارج و تأثیر آن را از بین ببرد خودش هم از عوامل کاهنده فرزندآوری خواهد بود، افزود: درگذشته دختران ۲۰ سالگی ازدواج می‌کردند و حدود ۱۵ تا ۲۰ سال فرصت فرزندآوری داشتند، مثلاً در این ۲۰ سال می‌توانست به فواصل چهار ساله، چهار یا پنج فرزند بیاورد اما الآن افزایش سن ازدواج باعث شده که دختران ما ۲۸ تا ۳۰ سال ازدواج کند و به گفته پزشکان افزایش سن ازدواج، باروری را محدود می‌کند و همین امر باعث شده فرزند آوری کم شود.

 

بیشتر بخوانید:

رشد جمعیت کشور بسیار پائین و نگران کننده است

ظهور پدیده سونامی سالمندان رها شده و فاقد خانواده در کشور

با روند کنونی کاهش جمعیت، کشورمان با یک ابربحران جدی در ۳۰ سال آینده روبرو خواهد شد

 

چراغی همچنین در مورد عواملی که باعث افزایش سن ازدواج در دهه‌های اخیر شده است، ادامه داد: مشکلات اقتصادی، بیکاری جوانان، تورم و مسکن و روابط خارج از عرف، مهمترین دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در سال‌های اخیر عناصر هویتی و اجتماعی ما با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و این درحالی‌است که این هویت‌های جدیدی که از آن‌ها اسم برده شد نیاز به مقدمات دارند، عنوان کرد: هر کسی که دغدغه اشتغال داشته باشد باید تحصیلات را بگذراند؛ این پروسه باعث می‌شود فرد به این فکر کند که تا تحصیلاتش را تمام نکند و شغلی نداشته باشد به ازدواج نیز فکر نکند و این مهم از عمده دلایل افزایش سن ازدواج است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی