English

حذف فاصله‌گذاری و بی‌توجهی به واکسیناسیون ارکان بازگشایی مدارس؛

بی‌تدبیری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و ضعف وزارت آموزش و پرورش ادامه دارد

درحالی‌که زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مدارس فراهم نشده است، پس از تعطیلات نوروزی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاضر شدند.

بی‌تدبیری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و ضعف وزارت آموزش و پرورش ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تعطیلات نوروزی به پایان رسید و بالاخره بعد از دوسال آموزش مجازی تمامی مراکز آموزشی و مدارس رسما بازگشایی شد.

 هفته پیش وزیر کشور به دنبال تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی از ۱۴ فروردین، در نشست هماهنگی بازگشایی مراکز آموزشی که با حضور وزیران آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نمایندگان وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید‌بر این‌که شیب ابتلا به کرونا  نزولی است و حجم قابل توجهی از دانش‌آموزان واکسینه شده‌اند گفت: با توجه به شرایط مطرح شده و توجیه مدیران مراکز و روسای آموزشی وضعیت برای برپایی حضوری کلاس‌های درس تا پایان سال تحصیلی فراهم شده است.

در همین راستا  وزارت آموزش و پرورش دستورالعملی صادر و در آن به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ضرورت حضوری شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها به علت اهمیت ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان، همچنین پیشگیری از تبعات جبران ناپذیر وضعیت موجود برای آینده جامعه اشاره کرد.

گفتنی است در این دستورالعمل به ۳ شرط  بهداشتی برای حضور دانش‌آموزان با رویکرد رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده از ماسک مناسب و تهویه برای کلاس‌هاس درس اشاره شده و به موارد مهمی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و واکسیناسیون نه تنها توجهی نشده است بلکه در این دستورالعمل آمده شرایط فاصله گذاری حذف و همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند.

همچنین تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت انجام شود و ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز صرفا به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

البته درباره وضعیت حضور دانش آموزان نیز بر این مهم تاکید شده است، که حضور منظم دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی ضروری است و در صورت غیبت غیرموجه ایشان، مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام می‌شود.

مهمترین نکته برای بازگشایی مدارس فراهم کردن شرایط مناسب از جمله فاصله‌گذاری و تهویه و کارت واکسناسیون است که به گفته سخنگوی وزارت آموزش‌و پرورش برنامه‌ریزی برای برای رعایت پروتکل‌ها و نحوه حضور دانش‌آموزان جزو اختیارات شورای مدرسه است.

هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نشده است

اگرچه مسئولان آموزش و پرورش مدام بر واکسیناسیون توصیه می‌کنند؛ اما چون آموزش حضوری حق همه دانش‌آموزان است، مبتنی بر همین موضوع هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نشده و هیچ شخصی هیچ شرطی برای ممانعت از حضور دانش‌آموز در مدرسه نمی‌تواند بگذارد. همچنین ستاد کرونا هم این شرط را پیش‌بینی نکرده است؛ یعنی در شرایطی که دانش‌آموزان در سفرهای نوروزی در جمع‌های گسترده قرار گرفته‌اند بدون در نظر گرفتن هیچ شرطی بلافاصله در پایان تعطیلات نوروزی ملزم به حضور در مدرسه شده‌اند.

مخالفت اولیا و مربیان با بازگشایی مدارس

به دنبال چنین تصمیمی اولیا و مربیان مدارس از دهم فروردین ماه کارزاری در فضای مجازی راه انداخته‌ و از رئیس‌جمهور و وزیر آموزش‌و پرورش درخواست کرده‌اند از آنجا که دانش‌آموزان توانی محافظت از خود در برابر ویروس را ندارند و امکانات کافی برای رعایت حداقلی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس وجود ندارد تا محیا شدن شرایط اولیه حضور دانش آموزان در مدارس به تعویق بیفتند.

همچنین آنها به این نکته هم اشاره کرده‌اند که چیزی تا پایان سال تحصیلی نمانده است و این تعویق تا آغاز سال تحصیلی جدید مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

مدرسه نمی رویم! / سلامتمان را به مردودی ترجیح می دهیم

شرایط را به‌گونه‌ای فراهم می‌کنیم که آموزش حضوری به بهترین صورت دنبال شود

لزوم توجه به سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان/ تاوان تصمیمات اشتباه مسئولان را مردم پس می‌دهند

 

از سویی دیگر معاون ابتدایی وزارت آموزش‌و ‌پرورش در یک برنامه تلویزیونی ضمن تأکید بر حضوری شدن مجدد مدارس به صورت کامل، پس از تعطیلات نوروزی اظهار کرد: همه دانش آموزان  از نیمه آبان ماه حضور در مدرسه را تجربه کرده اند و پس از تعطیلات نوروزی برای بار اول نیست که به مدرسه می روند، لذا آمادگی لازم برای حضور دانش آموزان در مدرسه وجود دارد.

همچنین به گفته وی بررسی های به عمل آمده از تجربه بازگشایی حضوری مدارس، در مدت چندماه گذشته نشان داد که دانش آموزان می توانند علاوه بر رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی و یادگیری رفتارهایی که به ارتقای سواد سلامت کمک می کند؛ مروج فرهنگ رعایت پروتکل های بهداشتی هم باشند.

ضرورت واکسیناسیون کودکان

در ماه‌های گذشته با توجه به شیوع سویه امیکرون در کشور و ابتلای شدید کودکان به آن و مشاهده موارد فوتی، واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال در دستور کار قرار گرفت؛ اما بررسی‌های میدانی و مشاهدات عینی حاکی از آن است که هنوز اعتماد والدین برای تزریق واکسن کودکان جلب نشده است و علت این امر عدم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در جامعه است.

حال در چنین شرایطی که برخی از والدین حتی دز دوم واکسن را هم دریافت نکرده‌اند و اعتقادی به واکسیناسیون کودکان خود ندارند؛ مدارس بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده است.

از آنجا که به گفته متخصصان این حوزه ۴ تا ۶ هفته پس از تعطیلات پرتجمع نوروزی شاهد پیک جدید کرونا خواهیم بود باید منتظر ماند و دید که با این تصمیم‌گیری‌های بدون زیرساخت چه پیش‌خواهد آمد؟

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • .

    اگه بچه ها کرونا بگیرند مسئول هستید دوماه تا تمام شدن مدرسه ها باقیمانده اونم در اموزش مجازی باشه

    • به درخواست همه والدین دانش آموزان در ایران، وزیر آموزش و پرورش باید استیضاح و برکنار و مجازات شود

  • کاربر

    من فرزندم را به مدرسه نفرستادم و نخواهم فرستاد
    آموزش مدارس ابتدایی و راهنمایی باید و باید به صورت مجازی باشد

    • منم همینطور

  • متین

    بازگشایی مدارس کار درستی است تشکر میکنم

    • فک کنم شما بچه مدرسه ای نداری

  • ناشناس

    مگه گرونا به پایان رسیده که مدارس باز بشه بعد یک هفته دوباره پیک بعدی کرونا شروع میشه و مدارس غیر حضوری میشن .بچه ها سردرگم شدن وبلا تکلیف .امسالم غیرحضوری کنید البته امتحاناتم باید غیر حضوری باشه.

  • سهند

    اقای نوری دامت برکاته .ستاد کرونا تصویب کرده بارعایت فاصله اجتماعی .یعنی رعایت حداقل 1متر بین هردانش آموز شما دریک کلاس 40نفره در12متر چطوری مصوبه ستاد مقابله با کرونا رورعایت کردی؟ این دنیا بازخواست نشی مطمئن باش اگه خدای نکرده برای بچه من اتفاقی بیفته ازشما میئول نمی گذریم .مطمئن باش شما از ابلاغیه خودتون به مدارس فاصله اجتماعی رو حذف کردید وفقط به زدن ماسک اکتفا کردید .درواقع مصوبه اصلی ستاد مقابله با کرونا را سانسورکردی . فکر نکنید مردم...هستند این پست ومقام ها برای کسی اگر حق الناس رعایت نشود پشیزی ارزش ندارد .بدان وآگاه باش.

    • احسنت

  • ناشناس

    راهنمایی ومتوسطه ودانشجو نداره همه را بچه خود بدانید باتوجه به بیماری مسری وکشنده کرونا مردم باید از دادگاههای بین المللی برای اموزش وپرورش و ستاد کرونا وزیر کشور در سفرهای نوروزی ووزارت فاضلاب یعنی بهداشت رسما ملت باید شکایت کنند واینها به عنوان قاتلان دوران کرونا مجزات شوند حتما باید بمب سر ملت ریخته بشه؟اینا جنایتکاران کرونایی هستند

  • وزیر سهمیهای زالی سهمیه ای عین اللهی سهمیه ای و......مگر اینا سواد دارن چیزی میفهمن که برای ملت تصمیم میگیرن بچه ها مدرسه هم برن بیکارن دانشگاه هم مال این سهمیه ایهاست کارهم مگه اینا دکتر واقعی هستند ؟اینا سیاسی هستن

  • ناشناس

    واقعا چه فکری می کنید مدرسه را باز می کنید چرا اهمیتی برای جان بچه های مردم قائل نمی شوید. بچه ها را نفرستید مگه کرونا تمام شده.چرا مدرسه را می خواستیدباز کنید مردم را گذاشتید مسافرت برن پیک بعدی در راه است.

  • امیر

    همه چیزیمون شده یهویی و مسخره وزیر شب خواب می بینه فرداش بلند میشه و حکم میده مدارس حضوری شوند هوا گرم شده همه مدارس کشور که مثل هم از امکانات برخوردار نیستند اینجا خوزستان مردم از گرما تلف میشن چطور انتظار داری ماکس بزنند و ۴۰ نفر در کلاس ۲۴ متری درس بخوانند

  • Reza

    من با وجود مخالفت شدید با بازگشایی مدارس بخاطر اینکه رفتن به مدرسه اجباریه مجبور شدم بچمو بفرستم مدرسه حالا بچم حالش بده حالت تهوع گرفته خیلی پشیمونم خداشاهده از همین امروز صبح دارم از استرس میمیرم که بچم مریض شه چیکار کنم ایشالا فقط سرماخوردگی باشه

  • .

    اشتباه کردم بچمو فرستادم مدرسه با ۴۰ نفر حالا بچم حالش بده خدا لعنتتون کنه که انقدر بی فکرید

  • ناشناس

    آقای عزیز که مسولیتی رو بهت دادن حق نداری تصمیمی بگیری که برای کشور و ملت زیانبار است

  • حیدری

    خدا لعنت کنه اون احمقی که با جون بچه های ملت بازی میکنه.
    از صبحه بچه ۵ سالم به دلیل کرونا بستریه.
    ضمن اینکه از اول صبحه فقط بچه مدرسه ای میارن اورژانس...
    موارد مشابه تهوع و استفراغ
    صحت و سقم رو خواستید بپرسید.
    با جون بچه هاتون بازی نکنید

    • ناشناس

      منم با حضوری شدن مواقع نیستم

  • D

    با عرض سلام و ادب
    متاسفانه بی کفایتی وزیر و ستاد کرونا در این مورد نشان داد که بدون برنامه ریزی و صرفا جهت اینکه فقط می‌خواهند حرف ،حرف خودشان باشد به زور کمر به قتل عام بچه ها بستند .
    از یک طرف تبلغ فرزند آوری میکنید و از طرفی بچه های مردم را دارید قربانی میکنید .
    و براشون هم مهم نیست که بچه های مردم تلف بشوند

  • ناشناس

    پسرم کلاس دوم هستش چهار روز رفت مدرسه از شب جمعه داره تو تب میسوزه هیچ کس هم جوابگو نیست مدیر و معاون مدرسه اصلا به تلفن ها جواب نمی دن انلاین هم چیزی تدریس نمی شه حالا چیکار کنیم خدا میدونه

  • ن

    بجث فقط کرونا گرفتن بچه ها نیست، ممکنه کرونا به بچه ها اسیب نرساند ولی بچه این بیماری را به والدین خود بدهد و خدایی ناکرده والدین او یا یکی از آنها بمیرند، اونوقت بچه یتیم می شود!!!! یعنی این به ذهنتان نیامده!!!! انقدر قصاوت قلب!!!!!!

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه