English

چمران در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

ایران ظرفیت علوم نظامی و موشکی خیره‌کننده‌ای دارد/ فعالیت ۹۰ هزار محقق در ایران

رئیس شورای شهر تهران گفت: ایران ظرفیت علوم نظامی و موشکی خیره‌کننده‌ای دارد و ما با اتکا به قدرت نظامی، موشکی و دفاعی توانسته‌ایم امروز در برابر ابر قدرت‌ها ایستادگی کنیم.

ایران ظرفیت علوم نظامی و موشکی خیره‌کننده‌ای دارد/ فعالیت ۹۰ هزار محقق در ایران

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تبریک روز مهندس افزود: امروز ایران در جایگاه مهندسی رتبه بالایی را در دنیا دارد. تعداد مهندسان ایرانی بسیار بالاست و فعالیت‌های خوبی هم دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۲.۴ درصد از دانشجویان در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند، گفت: زمانی که دنیا به سمت مهندسی و تکنولوژی حرکت می‌کرد، متأسفانه حکومت قاجار بر ایران حکمفرما بود و به همین دلیل ما در علم و دانش عقب ماندیم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: وقتی در علم و دانش عقب ماندیم، شکست‌های پی‌درپی خوردیم و شاهد بودیم که ایران کوچک شد؛ نیمی از شمال، بخشی از شرق و برخی نقاط دیگر را از دست دادیم این در حالی بود که دنیا به سمت علم و دانش حرکت می‌کرد.

چمران افزود: درست است که امیرکبیر دارالفنون را تأسیس کرد اما این دانشگاه به تنهایی نتوانست جای دانشگاه‌های اروپایی را در ایران پر کند و متأسفانه اروپایی‌ها به ویژه انگلیسی‌ها سرزمین ما را غارت کردند.

نتیجه حکومت رضاخان عقب ماندگی علمی برای ایران بود

وی گفت: رضاخان ۲۰ سال با استبداد تمام در ایران حکومت کرد و پس از آن هم فرزندش، محمدرضا در ایران حاکمیت را بر عهده داشت و نتیجه حکومت این افراد چیزی جز عقب‌ماندگی علمی برای ایران نداشت. به جرأت می‌توانم بگویم در این دوران دریچه علم بر روی مردم باز نبود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به انقلاب اسلامی در ایران، ادامه داد: امام خمینی (ره) جهش علمی را در ایران پایه‌گذاری کرد و ایرانی که در جایگاه پنجاهم علمی قرار داشت، امروز در ردیف چهاردهم یا شانزدهم قرار دارد. همچنین در رابطه با سرعت جهش علمی توانستیم به جایگاه یازدهم در دنیا برسیم.

چمران با اشاره به جنگ‌های هسته‌ای و شیمیایی در جهان، گفت: اروپایی‌ها نتوانستند از دانش به درستی استفاده کنند و جنگ‌هایی را بر مبنای این یافته‌های علمی در جهان ایجاد کردند که البته امروزه هم این جنگ‌ها ادامه دارد.

به گفته وی، هنوز ایران از قافله علمی کمی عقب است و باید به جایگاه بالای علمی و فنی برسد.

جایگاه سیزدهم علمی ایران در رابطه با فناوری هسته‌ای

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۳ کشور برتر دنیا در فناوری هسته‌ای است، افزود: ایران در فناوری هسته‌ای پیشرفت خوبی داشته و توانسته به سوخت هسته‌ای دست یابد اما دشمنان با زور و تلاش و ترور کردن دانشمندان هسته‌ای ما سعی دارند جلوی این پیشرفت را بگیرند.

وی بیان کرد: برخلاف همه این هجمه‌ها علیه ایران توانستیم غنی‌سازی را از ۳.۵ به ۵ و از ۵ به ۶۰ درصد برسانیم؛ همچنین در حوزه فناوری نانو توانستیم به جایگاه‌های بالای علمی دست پیدا کنیم.

چمران اظهار داشت: در فناوری فضایی پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشتیم و رتبه پنجم در حوزه فناوری ماهواره‌ای را کسب کرده‌ایم. همچنین در ساخت ابریارانه‌ها جایگاه سیزدهم را داریم و در زمینه مهندسی رباتیک هم جایگاه بالایی داریم.

فعالیت ۹۰ هزار محقق در ایران

وی با اشاره به اینکه اکنون ایران ۹۰ هزار محقق دارد، افزود: با شعار «ما می‌توانیم» توانستیم از قعر جدول علمی به صدر آن برسیم و اکنون شاهد آن هستیم که ایران ظرفیت علوم نظامی و موشکی خیره‌کننده‌ای دارد و ما با اتکا به قدرت نظامی، موشکی و دفاعی توانسته‌ایم امروز در برابر ابر قدرت‌ها ایستادگی کنیم.

چمران با اشاره به اینکه برخی از ظرفیت‌های فناوری مهندسی را به دنیا صادر کرده‌ایم، گفت: نباید به همین مقدار پیشرفت علمی اکتفا کنیم و باید شرایط کار برای مهندسان فراهم شود و مهندس بیکاری نداشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران در پایان افزود: ایران باید عقب ماندگی علمی خود را جبران کند و به جایگاهی برسد که نه تنها در منطقه بلکه در دنیا حرف اول را در زمینه علم و دانش بزند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی