English

نماینده مردم گنبدکاووس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج:

باید انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی شکسته شود / برخی مناطق محروم در کشور حتی جراح داخلی هم ندارند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم بر ضرورت شکسته شدن انحصار جذب دانشجوی پزشکی تاکید کرد.

باید انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی شکسته شود / برخی مناطق محروم در کشور حتی جراح داخلی هم ندارند

امانقلیچ شادمهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، درباره وضعیت نامناسب تعداد پزشک در کشور و حرکت جمعیتی کشور به سوی کهنسالی، افزود: باید پذیرفت که تا ۵ سال آینده سن بیش از ٥٠ درصد جمعیت کشور، از ۶۰ سال بالاتر خواهد رفت و این بدان معناست که در سال‌های آتی، جمعیت ایران را اغلب کهنسالان تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به افزایش تعداد پزشکان برای رفع نیاز جمعیت کهنسال در کشور، به اهمیت سلامت جسم و روان مردم اشاره کرد و بیان داشت: سیاست‌های اشتباه وزرای بهداشت در سال‌های گذشته، موجب انحصار در حوزه جذب دانشجو و به تبع آن کمبود پزشک شد در حالی که این امر، نیازمند تدابیر و پیگیری‌های ویژه‌ای بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه باید انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی شکسته شود، یادآور شد: انحصار در پذیرش کنکور پزشکی امر درستی نیست؛ ما در برخی مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان دچار کمبود پزشک متخصص، جراح و حتی جراح داخلی هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همه مشکلات کمبود پزشک در کشور به ویژه در مناطق محروم به دلیل رویکرد و برنامه‌های انحصاری وزرای بهداشت در این حوزه طی سال‌های گذشته وجود داشت که متاسفانه به نوعی با این اقدامات به جان مردم جفا شد.

 

معطلی مردم در برخی بیمارستان های تامین اجتماعی به دلیل نبود پزشک

شادمهر ادامه داد: انحصار در پذیرش دانشجو در کنکور پزشکی، انحصار در پذیرش دانشجویان فوق دکتری و فوق تخصص و حتی انحصار در ساماندهی نیروهای طرحی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی گفت: امروزه شاهد هستیم که اگرچه در برخی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی بهترین دستگاه‌های درمانی و پزشکی فراهم است اما به دلیل نبود پزشک، بیماران و مراجعان ساعت‌ها معطل می‌مانند.

 

وضعیت استخدامی نیروهای طرحی در حوزه درمان نامشخص است

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس با انتقاد از اینکه برخی پزشکان به دلیل تعرفه‌های دولتی به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند افزود: در شهر گنبد کاووس بیش از ۷۰ درصد پرستاران و کادر درمان، وضعیت طرحی دارند که متاسفانه هیچ تدبیری برای استخدام و قرارداد آن‌ها صورت نگرفته است، در این شرایط طبیعتا بسیاری از نیروهای طرحی،  پس از اتمام زمان طرح خود، از شهر می‌روند و همین عوامل، سبب کمبود نیرو در حوزه درمان خواهد شد.

شادمهر تاکید کرد: مشکلات مذکور عمدتا به دلیل رفتار سلیقه‌ای، انحصار و مشکل در جذب دانشجویان حوزه پزشکی رخ می‌دهد که این امر، ضرورت از بین رفتن انحصار در حوزه پزشکی را پررنگ تر می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه شکستن انحصار جذب دانشجو در حوزه پزشکی نیازمند حرکت انقلابی و جهادی از سوی وزیر بهداشت است، گفت: بی‌توجهی به این موضوع در دوره های قبل، باعث صدمه و آسیب به مناطق محروم شد که می‌طلبد فکر عاجلی برای آن صورت گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    با کدام امکانات و اساتید میخواهید افزایش ظرفیت پزشکی دهید ؟ همین الان مردم میترسند در بیمارستان های دولتی زیر دست این انترن ها و رزیدنت های بی سواد درمان شوند . خودتان برای درمان به خارج از کشور میروید . اول کیفیت آموزش و اساتید و دانشگاه اای پزشکی را زیاد کنید بعد تعداد پذیرش پزشکی را زیاد کنید .

  • جواد

    شاید علتش اینه که رشته ای به اسم جراحی داخلی نداریم

  • ناشناس

    شرایط امتحان برای کادر درمان که بتوانند در کنکور پزشکی غیر از کنکور دبیرستان فراهم اورید چون پزشک علاوه بر وجه علمی یکسری خصوصیات دیگه راهم باید داشته باشد مثل تجربه پرستیژ شغل مورد نظر ....

  • شهروند

    اصلا چرا بایدبرای قبول شدن در رشته پزشکی و پیراپزشکی اینقدر بچه ها خودشون رو بکشند مهم علاقه هست کسی که ایران قبول نمیشه و یه دانش آموز معمولی بوده چرا در خارج از کشور موفق به اخذ مدرک در رشته پزشکی میشه؟پس مهم به خاطر علاقه است

  • ناشناس

    این کار باید سالها پیش انجام میشد . انحصار پزشکی دندانپزشکی و داروسازی را بشکنید و دیگر هیچگاه شغلی با این حجم اختلاف طبقاتی و تبعیض ایجاد نکنید.پزشک با درآمد۳۰میلیون در ماه و متخصص با درآمد ماهیانه۶۰میلیون ببالا آنهم هنگامیکه اکثر شغل ها در حال ورشکستگیست و حداقل حقوق ۳و نیم میلیون است در کجای دنیا یافت میشود...!ب نسبت تورم و درآمد پزشکان ایران از پزشکان آمریکا و اروپا درآمد بیشتری دارند آنهم هنگامیکه هرگز نمیتوان سطح درآمدی مردم ایران وآمریکا را با هم مقایسه کرد!انحصار تا کجا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه