English

بهرام عین اللهی:

تاکنون ۹۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است

وزیر بهداشت گفت: تاکنون ۹۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، این حجم از کار فقط با همکاری و مشارکت مردم رقم خورده است.

تاکنون ۹۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت روز دوشنبه در اولین نشست خبری بعد از انتخاب شدن به عنوان وزیر بهداشت دولت سیزدهم، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت نظام سلامت کشور پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به آغاز شروع به کار دولت سیزدهم، گفت: ما روزهایی را پشت سر گذاشته‌ایم که روزانه ۵۰ هزار مبتلا به کووید ۱۹ را داشتیم و این یک فاجعه ملی بود.

وزیر بهداشت با اشاره به واردات ۱۵۰ میلیون دوز واکسن به کشور، افزود: این حجم از واردات با سختی و دشوارهایی زیادی صورت گرفته است.

عین اللهی با اعلام اینکه تاکنون ۹۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، ادامه داد: این حجم از کار فقط با همکاری و مشارکت مردم رقم خورده است.

وزیر بهداشت گفت: اگر قرار بود این حجم از تزریق را انجام خود ما انجام دهیم، حداقل یک سال زمان می‌برد.

عین اللهی با اشاره به ساخت واکسن در کشور، افزود: در حال حاضر ۵ مرکز ساخت واکسن در کشور فعال هستند و امیدوارم دوز سوم با واکسن‌های داخلی انجام شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: پیش بینی ما این است که تا پایان آبان بتوانیم واکسیناسیون ۸۰ درصد جمعیت کشور را تکمیل کنیم و به ایمنی جمعی برسیم.

وی با عنوان این مطلب که نگران موج ششم هستیم که در کشورهای اطراف ما شروع شده است، گفت: در آماده باش هستیم و از نظر مواجهه با بیماران کرونایی، به مرز آمادگی کامل رسیده‌ایم.

وزیر بهداشت با بیان این مطلب که تلاش‌های مدافعان سلامت قابل توصیف نیست، افزود: باید قدردان زحمات و جانفشانی کادر بهداشت و درمان باشیم.

وی با اشاره به اهمیت تأمین واکسن کرونا، گفت: ما نمی‌توانستیم معطل واکسن‌های داخلی بمانیم تا برسد. اگر این طور بود تا الان نمی‌توانستیم ۱۵۰ میلیون دوز واکسن تأمین کنیم.

عین اللهی در ادامه با اشاره به شائبه‌هایی که در عملکرد سازمان غذا و دارو وجود دارد، افزود: تحقیق و تفحص در حال انجام است و در دوره جدید سیاست ما را خواهید دید.

وی ادامه داد: کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند و دارو را با نرخ ارز آزاد فروخته‌اند، به زودی به مردم معرفی خواهند شد.

وزیر بهداشت در ارتباط با شرایط بازگشایی مدارس، گفت: ما معتقدیم بچه‌ها از شرایط آموزش در دوران کرونا آسیب دیده‌اند و هر وقت شرایط مهیا شد باید به مدرسه بروند.

عین اللهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر از یک میلیارد یورو اعتبار صندوق ملی توسعه هزینه شده است، افزود: برای تأمین واکسن زیاد هزینه شده و آنچه را می دانم اینکه ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار باقی مانده است که داریم تلاش می‌کنیم از طریق معاونت اقتصادی دولت، بودجه لازم را تأمین کنیم.

وی با عنوان این مطلب که تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا قانونی است، اظهار داشت: من قول داده بودم تا دهه فجر به ایمنی برسیم، بنابراین الان خیلی جلوتر هستیم و انتظار می‌رود خیلی زودتر به ایمنی جمعی برسیم.

وزیر بهداشت در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، گفت: فعلاً چاره‌ای نداریم ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگه داریم، چون اگر این ارز برداشته شود مشکلات بیماران برای تأمین دارو سخت‌تر خواهد شد.

عین اللهی ادامه داد: دارو مثل بنزین است و فعلاً نمی‌توانیم آزاد کنیم.

وی درباره واکسن‌های داخلی که مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند، گفت: به عنوان وزیر می گویم که تمام واکسن‌های داخلی از بهترین‌ها هستند.

وزیر بهداشت در ارتباط با جایگاه طب سنتی در نظام سلامت کشور، افزود: طب سنتی در کشور در سال ۱۳۸۴ به ابتکار بنده و برخی همکاران در وزارتخانه درست شد که کمیته طب سنتی راه‌اندازی شد، بعد شد رشته کارشناس ارشد طب سنتی و بعد هم به PHD طب سنتی ارتقا پیدا کرد. امروزه هشت دانشگاه طب سنتی در کشور داریم و حتماً برنامه ما تقویت طب سنتی است. قطعاً بحث داروهای گیاهی طبی، جزو مواردی است که باید به آن توجه ویژه کنیم.

وی ادامه داد: این حوزه از چند جهت خوب است، یکی اینکه برایمان اشتغال ایجاد کرده، از منابع خودمان استفاده کرده و از واردات بی‌نیاز می‌شویم. اما باید سیر خودش را طی کند. البته باید توجه کرد که تعیین دوز در هر دارویی مهم است. یکی از مشکلاتی که بعضاً دیده می‌شود، این است که دوزها در این حوزه رعایت نمی‌شود. حجم ماده گیاهی که ارائه می‌شود، باید حجمی مشخص و تعیین‌کننده باشد تا اثرگذاری داشته باشد و این موضوع کارهای علمی می‌طلبد.

وزیر بهداشت افزود: قطعاً تقویت طب سنتی جزو برنامه‌های ماست. در واقع ما طب را یکی می‌بینیم، اعم از طب سنتی و…، همه اینها دانش و علم است، اما باید مستند شود و روش‌های علمی خودش را طی کند. افرادی هم باید در این حوزه فعالیت کنند که از نظر ما تأیید شده بوده و مدارج علمی را طی کرده باشند و زیرساخت‌های علمی‌شان خوب باشد. در این صورت قطعاً مورد تأیید ما قرار دارد.

عین‌اللهی درباره بحث کمبود پزشک نیز گفت: مشکل اصلی ما در توزیع است. به طوری که در بعضی مناطق تورم پزشک داریم و بعضی جاها پزشک نداریم. این هم به قانون برمی‌گردد. طرح نیروی انسانی یک قانون دارد که می‌گوید افراد در مدت مشخصی تحت نظر وزارت بهداشت ملزم هستند که بروند و در مناطقی کار کنند، اما بعد از آن مدت افراد مختار هستند. طبیعی است که هرچه امکانات محیطی بیشتر شود و رسیدگی بیشتری شود، ماندگاری‌شان بیشتر می‌شود. ما اکنون مشکل ماندگاری پزشکان را داریم و باید برای ماندگاری تلاش کنیم.

وزیر بهداشت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا اشاره کرد و افزود: به افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌کنیم به تدریج برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند. تزریق دوز سوم به پرسنل بهداشت و درمان را آغاز کرده ایم.

وی با عنوان این مطلب که در مورد تزریق دوز سوم واکسن به افراد بالای ۶۰ سال نظرات متفاوت است، گفت: برخی دوستان می‌گویند به فاصله ۴ ماه از تزریق دوز دوم و برخی می‌گویند به فاصله ۶ ماه دوز سوم تزریق شود اما به هر حال هر تصمیمی که کمیته علمی بگیرد بر همان اساس دوز سوم تزریق می‌شود. افراد پر خطر مانند مبتلایان به دیابت، بیماری کلیوی و…، که کمتر از ۶۰ سال هم هستند برای دوز سوم مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه