English

در ادامه پیگیری‌های موج انجام شد؛

درخواست گمرک از وزیر بهداشت برای تعیین تکلیف ۱۳۰۰ تن سرم وارداتی

با گذشت دو ماه از واردات ۱۳۰۰ تن سرم به کشور و کمبود این کالا در برخی نقاط کشور، ترخیص و توزیع بیش از ۶ میلیون عدد سرم بلاتکلیف مانده است.

درخواست گمرک از وزیر بهداشت برای تعیین تکلیف ۱۳۰۰ تن سرم وارداتی

به گزارش خبرگزاری موج ، صحبت از 6 میلیون عدد سرم انسانی است که با گذشت دو ماه از ورودشان به کشور همچنان بلاتکلیف مانده‌اند. این در حالی است که تاکنون پیگیری‌های گمرک و تاکید دادستانی تهران بی نتیجه مانده و نه وزارت بهداشت و نه شرکت‌های وارد کننده هیچکدام حاضر نیستند برای ترخیص یک هزار و 300 تن سرم از انبارهای گمرک تهران اقدام موثری انجام دهند.

در این باره، 10 مهر ماه معاون گمرک طی نامه‌ای از رئیس سازمان غذا و دارو خواست تا با اعزام نماینده این سازمان به گمرک، وضعیت سرم های دپو شده را مشخص کند. مهرداد جمال ارونقی در این نامه با اشاره به ادامه داشتن واردات سرم به کشور، نوشته بود: «طی 30 روز گذشته بیش از یک هزار و 300 تن سرم انسانی وارد کشور شده که به دلیل صادر نشدن مجوز از سوی وزارت بهداشت، در گمرک تهران دپو شده است».

پس از انتشار این نامه، دکتر شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرگزاری موج، اظهار داشت: «ممکن است این سرم‌ها جزو محموله‌هایی باشند که به سازمان غذا و دارو اظهار نشده باشد».

سپس، معاون گمرک طی نامه ای از شرکت های وارد کننده خواست تا مستندات خود مبنی بر هماهنگی یا عدم هماهنگی قبلی با سازمان غذا و دارو برای واردات سرم را به گمرک ارائه کنند. در این نامه که 11 مهر ماه منتشر شد، تاکید شده بود: «شرکت های وارد کننده باید ظزف 48 ساعت آینده مستندات خود را به گمرک ارائه کنند».

پس از این نامه، 12مهر ماه طی جلسه ای با حضور دادستان تهران و نماینده های سازمان غذا و دارو، دادستان تهران تاکید داشت که هرچه سریعتر سرم های دپو شده تعیین تکلیف شوند. اما با گذشت دو هفته از این جلسه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

گمرک: وزیر بهداشت ورود کند

پیگیری های خبرنگار موج نشان می دهد، پس از بی نتیجه ماندن جلسات و نامه نگاری با سازمان غذا و دارو، معاون گمرک در واکنش به این بی توجهی و کمبود سرم در برخی نقاط کشور، در نامه ای از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته تا وی بقید فوریت به این مسئله ورود کرده و وضعیت این کالای مورد نیاز را مشخص کند.

در این نامه که در اختیار خبرگزاری موج قرار گرفته، آمده است: «علیرغم گذشت بیش از دو هفته از موضوع ذکر شده (جلسه دادستان با نماینده های سازمان غذا و دارو)، هیچگونه اقدامی در راستای ترخیص سرم های مزبور توسط وارد کنندگان کالا و یا حتی تعیین تکلیف آنها از سوی وزارت بهداشت صورت نپذیرفته و تماس های صورت پذیرفته با این سازمان ظرف دو روز اخیر حاکی است که در برخی از نقاط کشور، موضوع کمبود سرم انسانی وجود دارد. مزید استحضار طبق پیگیری های صورت پذیرفته از شرکت های وارد کننده سرم، وارد کنندگان مزبور با ارائه مجوز ثبت سفارش و یا نامه درخواست واردات سرم ، اعلام می دارند واردات این سرم ها با هماهنگی وزارت بهداشت انجام گرفته است. من حیث المجموع مستدعی است در صورت صلاحدید دستور فرمایند نسبت به موضوع بقید فوریت رسیدگی و در خصوص تعیین تکلیف سرم های دپو شده در گمرک مزبور اقدام مقتضی صورت پذیرد و چنانچه علیرغم صدور مجوز ترخیص از سوی وزارت بهداشت، وارد کنندگان محموله های اشاره شده به هر دلیلی در ترخیص و خروج این سرم ها تعلل می نمایند تذکر جدی از سوی وزارت بهداشت به عنوان متولی امر به این شرکت ها داده شود».

حال باید دید با گذشت دو ماه از ورود این سرم ها به کشور و پیگیری های گمرک و تاکید دادستانی تهران، همچنین در جریان قرار گرفتن وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرایطی که کمبود سرم همچنان وجود دارد و بروز پیک ششم کرونا می‌تواند تقاضا برای این کالا را افزایش دهد، وضعیت سرم های دپو شده چه خواهد شد؟

گفتنی است براساس اطلاعات و آمار گمرک، آخرین محموله وارد شده سرم به کشور، در تاریخ 11 مهر ماه در انبار گمرک تهران تخلیه و دپو شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه