English

موج گزارش می‌دهد؛

معمای واردات فایزر/ دلیل اصلی عدم خرید واکسن آمریکایی چه بود؟

منتفی شدن واردات فایزر در شرایطی است که جامعه هنوز نمی داند چرا واردات این واکسن لغو شد؛ دلایل علمی یا عدم توانایی در واردات؟

معمای واردات فایزر/ دلیل اصلی عدم خرید واکسن آمریکایی چه بود؟

به گزارش خبرگزاری موج ، بیش از یکسال و نیم از شیوع کرونا در کشور می گذرد و امروز مهمترین دغدغه افزایش سرعت و تعداد افراد واکسینه شده است. این در حالی است که به نظر می رسد نه تنها برخی از افراد بلکه مسئولان نیز به دنبال تنوع واکسن هستند.

تنوع واکسن در شرایطی است که به گفته متخصصان، در دسترس‌ترین واکسن بهترین واکسن است و نباید واکسیناسیون را برای رسیدن به یک واکسن خاص به تاخیر انداخت. با این حال طی روزهای گذشته اظهارات متناقض مسئولان نظام سلامت کشور درباره واکسن فایزر سبب سردرگمی و عصبانیت برخی از اعضای کادر بهداشت و درمان و افراد جامعه شده است.

 

دو میلیون و 400 هزار دز فایزر وارد کشور می شود

در این رابطه، 30 شهریور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن فایزر به ایران اظهار داشت: «برای واردات 2 میلیون دوز واکسن فایزر قراردادی با هیئت امنای ارزی کشور در حال تنظیم است تا در یک تا دو ماه آینده به‌شرطی که مشکلات بین‌المللی انتقال ارز و جابه‌جایی واکسن پیش نیاید از کشور بلژیک به ایران ارسال شود».

پس از این اظهارات، عین اللهی وزیر بهداشت نیز افزود: «واکسن فایزر به تعداد بسیار محدود و برای تزریق مادران باردار وارد کشور می شود و این واکسن به دیگر افراد نمی رسد و از مردم میخواهیم که سریعا واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت که معتبر هستند را تزریق کنند».

ماجرا به همینجا ختم نمی شود و در ادامه علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت حتی میزان واردات این واکسن را هم اعلام کرد و گفت: «قرار است ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن فایزر وارد کشور شود و در صورت کافی بودن تعداد واکسن وارد شده به عنوان دوز بوستر برای کادر درمان استفاده خواهد شد».

با اینکه واردات فایزر به ایران قطعی به نظر می رسید به یکباره وزارت بهداشت اعلام کرد که واکسیناسیون مادران باردار با واکسن سینوفارم انجام می شود و واردات فایزر منتفی است!

 

کمیته ملی واکسن مخالف واردات فایزر است

وزارت بهداشت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به ارجاع موضوع واکسیناسیون زنان باردار توسط وزیر بهداشت به کمیته علمی کرونا، اعضای کمیته ملی واکسن کووید۱۹ با اجماع و تکیه بر شواهد معتبر علمی به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون این افراد کماکان با واکسن سینوفارم که یکی از معتبرترین واکسن‌های حال حاضر دنیا و دارای تائیدیه سازمان جهانی بهداشت است، ادامه یابد».

 

شرکت وارد کنند موفق به واردات فایزر نشد!

اما واردات فایزر تنها به دلایل علمی منتفی نشده بود چرا که روز گذشته محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره چرایی وارد نشدن فایزر به کشور اظهار داشت: «شرکت فایزر واکسن‌ها را تحویل نداد و هیچ ثبت سفارشی از سوی ایران در مورد این واکسن لغو نشده است. شرکت واسطه‌ای که قرار بود این واکسن‌ها را خریداری و به ایران تحویل دهد موفق به واردات فایزر به ایران نشد».

اکنون طبق آنچه وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده اند، واردات فایزر به دو دلیل منتفی شد؛ نخست دلایل علمی اعضای کمیته علمی ملی واکسن و دلیل دوم که به نظر می رسد به واقعیت نزدیک تر باشد ناموفق بودن شرکت واسطه برای واردات فایزر است.

 

دلیل اصلی منتفی شدن واردات فایزر

اما چرا دلیل دوم معتبر تر است؟ مرداد ماه امسال، ناصر ریاحی رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو گفت: «شرکت بایون تک آلمان که با فایزر مشترکا واکسنی بر اساس پروتئین ویروس طراحی کردند نیز در ایران نماینده داشت و امکان واردات از تولیدات در آلمان وجود دارد که در صورت فراهم شدن مقدمات تا آخر ۲۰۲۱ تا ۲۰ میلیون دوز به ایران وارد خواهد شد».

سخنانی که واکنش سخنگوی وقت سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور را به همراه داشت. وی در توییتی نوشت: «اگر شنیدید ۲۰ میلیون دوز واکسنی خاص از کووکس قابل ارائه است شما با یک خالی‌بندی مواجه شده‌اید، جدی نگیرید».

حال باید از مسئولان وزارت بهداشت این سئوال را پرسید که، چرا در شرایطی که مسئولان باید اولین دغدغه شان افزایش سرعت و تعداد نفرات واکسینه شده باشد، با اظهارات متناقض موجب سردرگمی و بی تفاوتی برخی از افراد در جامعه نسبت به واکسیناسیون می شوند؟ آیا چنین اظهاراتی موجب مقاومت نسبت به واکسیناسیون با واکسن های موجود نمی شود؟ آیا بهتر نبود اگر دلایل علمی، دلیل منتفی شدن واردات فایزر بود پیش از اینکه نسبت به وارداتش اطلاع رسانی شود، درباره مناسب بودن یا نبودن این واکسن اطلاع رسانی شود؟

 

اظهاراتی که به ضرر روند واکسیناسیون است

منتفی شدن واردات فایزر در شرایطی است که متاسفانه تولید واکسن برکت موجب نارضایتی طرفداران این واکسن شده است. واکسنی که قرار بود تا پایان شهریور به میزان 50 میلیون دز تولید شود اما نشد و همچنان هم روند تولید این واکسن کند است!

با این شرایط، بهتر است مسئولان نظام سلامت کشور به جای پرداختن به اظهارات متناقض پیرامون واکسن هایی که در کشور موجود نیست، جامعه را برای واکسیناسیون با واکسن های موجود اقناع کنند تا هرچه سریعتر حجم واکسیناسیون به بالای 70 درصد برسد.

طبق آنچه که وزیر بهداشت اواسط شهریور ماه اعلام کرد، تا آغاز پیک ششم کرونا که اوایل آبان ممکن است ظهور کند، شش هفته طلایی فرصت است که تا به امروز حدود 4 هفته آن را پشت سر گذاشته ایم و تنها دو هفته تا افزایش تعداد افراد واکسینه شده فرصت است. فرصتی که البته با توجه به تعطیلات پیش رو و عدم ابلاغ محدودیت ها و ممنوعیت ها درباره سفرهای بین شهری، چندروز دیگرش هم از دست خواهد رفت. نگاهی به آمار واکسیناسیون در تعطیلات گذشته نشان می دهد آمار واکسیناسیون در روزهای تعطیل کاهش چشمگیری پیدا می کند و باید مسئولان برای این منظور چاره ای بیندیشند.

در پایان بار دیگر یادآور می شویم، سرعت واکسیناسیون کم است و بهتر است مسئولان از پرداختن به اظهارات گمراه کننده، تصمیم‌های کارآمد و با اثرگذاری مثبت را مدنظر قرار دهند تا هرچه سریعتر بساط این ویروس برچیده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه