English

رشد ۳۶ درصدی عملکرد مجتمع‌های قضایی در تهران

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از رشد ۳۶ درصدی عملکرد مجتمع‌های قضایی تهران خبر داد و گفت: در اجرای احکام نیز شاهد رشد ۴۰ درصدی بودیم.

 رشد ۳۶ درصدی عملکرد مجتمع‌های قضایی در تهران

به گزارش خبرگزاری موج، یحیی جعفری رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در همایش بررسی چالش‌های حقوقی کرونا که در سالن شهید بهشتی (ره) پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه بیش از یکسال از گرفتاری جامعه بشری به ویروس کرونا می‌گذرد و انسان تا موقعی که از نعمت سلامتی برخوردار است، توجهی چندانی به این نعمت ندارد و وقتی متوجه اهمیت آن می‌شود که از وجود نعمت بزرگ سلامتی محروم است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور، مشکلات بسیاری در محاکم قضایی بوجود آمد. از زمان شیوع این ویروس در اواخر بهمن سال گذشته، همه چیز از جمله دستگاه قضایی تحت تاثیر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، تداوم این بیماری قابل پیش‌بینی نبود و اقدامات و راهکار‌ها نیز عجولانه و موقت بود و همین مساله پرسنل خدوم دستگاه قضایی را در ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم و مراجعان دچار مشکل کرد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بیان کرد: با توجه به بخشنامه‌های صادره از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مردم احساس می‌کردند دادگستری نیز تعطیل است و در دادرسی‌های مربوط به خود شرکت نمی‌کردند و همین مساله شعبات را دچار مشکل می‌کرد.

به گفته رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب تهران در دوران شیوع کرونا، نوع جرایم و ورودی‌های محاکم متفاوت بود و به عنوان مثال احتکار اقلام بهداشتی افزایش داشت.

جعفری افزود: در موضوع زندان‌ها نیز نگرانی انتقال ویروس از بیرون به داخل زندان وجود داشت و یک نوع تهدید محسوب می‌شد؛ زیرا در صورت انتقال ویروس به داخل زندان‌ها دچار مشکل می‌شدیم. همین مساله، مسئولان مربوطه را به فکر و انجام اقدامات جدی در کنار توجه به معضل شیوع ویروس کرونا واداشت و در نتیجه، اقداماتی برای انجام دادرسی‌های الکترونیک انجام شد و امروز در بسیاری موارد دادرسی مربوط به افرادی که در زندان هستند، به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: همچنین برای کاهش جمعیت زندان‌ها، اقدامات خوبی با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف از سوی رئیس قوه قضاییه صورت گرفت و در موضوع عفو و آزادی مشروط، آمار خوبی داشتیم.

به گفته وی در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ در محاکم تهران آزادی مشروط و تعلیق حکم، به ترتیب ۲۸ و ۲۲ درصد افزایش داشت و در زمینه بازداشت موقت نیز با کاهش ۲۰ درصدی واجه بودیم.

رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب تهران گفت: خوشبختانه با تلاش بی‌وقفه همکاران قضایی و اداری و صدور بخشنامه‌های مختلف در مجموع در سال ۹۹ عملکرد خوبی در مجتمع‌های قضایی تهران داشتیم.

به گفته‌ی جعفری در سال گذشته عملکرد مجتمع‌های قضایی تهران ۳۶ درصد رشد داشت و در اجرای احکام نیز شاهد رشد ۴۰ درصدی بودیم.

وی با بیان اینکه شعبات محاکم تهران در حال حاضر درگیر کرونا هستند، افزود: ویروس کرونا در یکسال گذشته تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و مقابله با بحران‌های این چنینی در فقه شیعه در قالب مباحثی همچون قرنطینه و مسئولیت وارد کردن خسارت به دیگران پیش‌بینی شده است.

رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب تهران گفت: طبق مقررات حقوقی، موضوع شیوع ویروس کرونا باید در قالب قوه قاهره دیده شود همان‌طور که در ماده ۳۸۷ و ۵۲۷ قانون مدنی و ماده ۴۳ قانون بیماری‌های واگیردار نیز تصریح شده است.

جعفری خارجی بودن امر، عدم توان متعهد در دفع و غیرقابل پیش‌بینی بودن را سه رکن قوه قاهره خواند و گفت: سئوالی که وجود دارد این است که با توجه به پیش‌بینی واکسیناسیون، آیا می‌توان این شرایط با وجود دفع آن ادامه داد.

وی همچنین به وظایف قوه قضاییه به ویژه دادستانی در کنترل اوضاع و بحران اشاره کرد و گفت: در این حوزه دادستان‌ها تکالیفی دارند که باید ورود و با متخلفان و مجرمان برخورد کنند.

جعفری بیان کرد: در برخی مسائل و موضوعات حقوقی مانند اعسار، حضانت طفل، نفقه، تظاهر و ضرر باید شیوع ویروس کرونا و آثار آن مد نظر قرار گیرد.

جعفری گفت: خلاف آنچه تصور می‌شود، دادگستری و مجتمع‌های قضایی شلوغ‌تر شده و حضور مردم در مجتمع‌ها افزایش یافته و رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز سخت‌تر شده است.

رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب تهران در پایان عنوان کرد: خلاف آنچه گفته می‌شود که پذیرش ارباب رجوع در دادگستری و مجتمع‌های قضایی کم است باید بگوییم نه تنها مشکلی با حضور اصحاب دعوا در محاکم نداریم، اما مجبوریم از تردد‌های غیر ضروری به مجتمع‌ها به منظور حفظ سلامتی مردم و همکاران قضایی و اداری جلوگیری کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه