English

تعیین تکلیف سرنوشت امتحانات پایان سال دانش آموزان؛

سخنگوی ستاد ملی کرونا: امتحانات به جز مقاطع نهم و دوازدهم، غیرحضوری است

بالاخره بعد از کشمکش های بسیار و در حالیکه وزیر آموزش و پرورش قلبا مایل بودند که امتحانات نهایی دانش آموزان به صورت حضوری برگزار شود، ستاد ملی کرونا در اقدامی کاملا مغایر با این دیدگاه، رسما اعلام کرد که به جز دو مقطع نهمی ها و دوازدهمی ها، امتحان بقیه مقاطع به صورت مجازی برگزار می شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا: امتحانات به جز مقاطع نهم و دوازدهم، غیرحضوری است

به گزارش خبرنگار موج، هنوز چند روز بیشتر از آغاز سال نو نگذشته بود که اخباری مبنی براحتمال حضوری برگزار شدن امتحانات نهایی منتشر شد. انتقادها به این خبر آنچنان بود که بالاخره آموزش و پرورش را مجبور به تدوین و ابلاغ شیوه نامه ای جدید کرد. شیوه نامه ای که در ابتدای اردیبهشت ماه، ابلاغ شد و براساس آن مقرر شده بود تا ارزشیابی دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب ارزشیابی کیفی-توصیفی و به صورت غیرحضوری انجام و نتایج حداکثر تا دهم خرداد ماه اعلام شود .

در این شیوه نامه تاکید شده بود که امتحانات دبیرستانی ها طبق زمانبندی وزارت آموزش و پرورش پس از عید سعید فطر و از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۴ خرداد به پایان برسد و تنها امتحانات دو مقطع پایه نهم و دوازدهم حضوری باشد. این شیوه نامه اما همانطور که پیش بینی می شد با موجی از اعتراض ها همراه شد و حتی در برخی از شهرها باعث شد تا تجمع های کوچک اعتراضی از والدین و دانش آموزان شکل بگیرد. این معترضین با انتقاد از حضوری برگزار شدن امتحانات این دو مقطع می گفتند: چرا در حالیکه به بهانه حفظ سلامت دانش آموزان؛ کلاس های آنها غیرحضوری بوده، باید امتحانات آنها به شکل حضوری برگزار شود و سلامتشان را به مخاطره اندازد؟

در مقابل، آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت این مقطع، معتقد بود که غیرحضوری برگزار شدن امتحانات آن می تواند باعث افت کیفیت آزمون های یاد شده و سنجش توانایی علمی دانش آموزان این مقاطع و تضییع حقوق دانش آموزان شود. وزیر آموزش و پرورش حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و اعلام کرد که ترجیح وی آن است که امتحانات در تمامی مقاطع حضوری باشد!

در همین زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به قطعی بودن برگزاری حضوری امتحانات پس از بررسی های لازم در کمیته تخصصی مربوط در ستاد کرونا اشاره کرده و گفته بود که امتحان پایه نهم و دوازدهم به دلیل اینکه سرنوشت‌ساز است برای دانش‌آموزان صرف نظر اینکه زمانش کی باشد، تصمیم گرفته شد که حتما حضوری باشد. پروتکل ما این است که نباید تجمعی انجام شود، در کلاس تعداد بسیار کم باشد، تهویه کلاس مناسب باشد و یا در فضای باز باشد. با این حال والدین همچنان نگران برگزاری حضوری امتحانات فرزندانشان بودند. هرچند رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش حوزه های امتحانی و حضور دانش آموزان در گروه های مجزا سر جلسات امتحانی خبر داده و بر حفظ سلامت دانش آموزان تاکید کرده است اما والدین همچنان معتقد بودند که ممکن است نظارت درستی بر روی حسن اجرای رعایت پروتکل های بهداشتی در همه مدارس به نحو مطلوب انجام نشودو...!

در نهایت اما مقرر شد تا ستاد ملی کرونا فصل الخطاب این کشمکش چند ماهه بین آموزش و پرورش و دانش آموزان باشد. روز شنبه بالاخره سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کرد که اعضای این ستاد رای به غیرحضوری برگزار شدن امتحانات به جز همان دو مقطع نهم و دوازدهم داده اند.       

علیرضا رئیسی، در  تشریح تصمیم اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری آزمون های مختلف مرتبط با وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون پایه نهم حضوری و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه و آزمون پایه دوازدهم نیز به شکل حضوری از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه برگزار خواهد شد.

به گفته وی همچنین، آزمون سنجش ملی پایه ششم در ۲۵ اردیبهشت به شکل حضوری و آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار می‌شود. وی در مورد آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزان نیز گفت: این آزمون در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد نیز به صورت حضوری خواهد بود ضمن آنکه آزمون‌های استخدامی و آزمون‌ها با تعداد کم نیز در موعد خودش برگزار می‌شود.

با این تفاصیل درحالیکه با بالاگرفتن موج اعتراض های والدین دانش آموزان، احتمال می رفت که حتی امتحانات حضوری به تعویق افتاد اما حالا و با این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا امتحانات پایه های نهم  و دوازدهم در موعد مقرر و از هفته آتی آغاز می شود. امتحاناتی که به نظر می رسد وظیفه سنگینی را بر دوش آموزش و پرورش خواهد گذاشت. وظیفه‌ای که باید همراه با نظارت های دقیق رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان برگزاری امتحانات باشد چرا که سهل انگاری در این زمینه می تواند منجر به بروز موج اپیدمی جدیدی در خانواده های این دانش آموزان شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه