English

گزارش خبرگزاری موج از پرونده کودک آزاری نوجوان استقلالی؛

مسولان همچنان شعار می دهند، کودکان همچنان مورد آزار قرار می گیرند! / روانشناسان: ریشه فرهنگی دارد

اخیرا انتشار کلیپی از فردی که اقدام به آزار کودکی خردسال به بهانه مخالفت با تیم فوتبال مورد علاقه‌اش کرده بود، باعث شد تا دوباره موضوع کودک آزاری به یکی از سوژه های داغ فضای مجازی بدل شود.

مسولان همچنان شعار می دهند، کودکان همچنان مورد آزار قرار می گیرند! / 
روانشناسان: ریشه فرهنگی دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، بالاخره بعد از انتشار چندین ویدئوی کودک آزاری در فضای مجازی در سال گذشته، تعطیلی چند ماهی انتشار کلیپ هایی اینچنینی می رفت تا خاطره موارد آزار دهنده مشابه را از ذهن افکارعمومی پاک کند اما، انتشار کلیپی دیگر در این حوزه ، باعث شد تا دوباره موج مشابهی فضای رسانه ای و مجازی کشور را تحت تاثیر قرار دهند. ویدئویی که در روز جمعه و در فضای مجازی منتشر شد که در آن مردی جوان با آزار و اذیت یک کودک استقلالی خردسال از او می‌خواهد تا از تیم مورد علاقه‌اش اعلام برائت کرده و نسبت به آن بدگویی کند. اما این درخواست تهدید گونه با مخالفت این پسربچه روبه‌رو شده و همین موضوع نیز سبب شد تا مرد جوان اقدام به ضرب و شتم این کودک کند. این کودک در نهایت با بیان این جمله که من تیمم را نمی‌فروشم حاضر به انجام آنچه که فرد کودک آزار خواسته بود نشد. استقلالی بودن این کودک سبب شد تا کاربران فضای مجازی لقب پسر آبی را به او بدهند.

این ویدئو به سرعت در فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌های زیادی را درپی داشت که از جمله آن می‌توان به واکنش شماری از بازیکنان تیم فوتبال استقلال، سخنگوی باشگاه استقلال و ... در فضای مجازی اشاره کرد که تمامی آن‌ها با هشتگ #من_تیمم_را_نمیفروشم نسبت به این فیلم واکنش نشان داده اند. حتی باشگاه استقلال پا را از این هم فراتر گذاشته و در بیانیه ای اعلام کرد که از عامل این کودک آزاری شکایت خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است : امروز کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که یک کودک هوادار استقلال مورد خشونت کلامی و آزار فیزیکی از سوی ۲ فرد قرار گرفته است.

باشگاه استقلال ضمن ابراز تاسف عمیق از این اتفاق، از مراجع ذیربط درخواست می‌نماید ضمن شناسایی این فرد کودک آزار، با آن ۲ فرد برخورد قانونی شود.

همچنین باشگاه استقلال به طور قطع تقدیر ویژه‌ای در اولین فرصت پس از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از این کودک آبی‌دل خواهد کرد.

همچنین مهدی قائدی و دیگر بازیکنان استقلال نیز با انتشار آن در صفحه شخصی‌‌شان در اینستاگرام، به شدت ازاین اقدام انتقاد و هشتگ #من_تیمم_را_نمی‌فروشم را حسابی در شبکه‌های اجتماعی داغ  کردند.

در مقابل، برخی از چهره های فوتبالی واکنش های عجیبی به این کلیپ و انتشار آن داشتند. افشین پیروانی ، مربی تیم پرسپولیس یکی از همین ها بود که در توئیتی عجیب نوشت: مکتب پرسپولیس مکتب اخلاق مداری است. با ویدئوهای ساختگی و کلیپ های دروغین نمیتوانید به این مکتب خدشه ای وارد کنید! لطفا هیچ کس بدون تحقیق و اطلاع دقیق از کلیپ های ساختگی اظهار نظر نکنه... این بازیگران مجازی هر که هستند قطعا هوادار پرسپولیس نیستند! 

گرچه با حملات و انتقادهایی که مردم در واکنش به این پیام داشتند وی چند ساعت بعد مجبور به تکذیب آن شد!

اما این پایان ماجرا نبود. با داغ شدن موضوع و موج حملات کاربران فضای مجازی به کودک آزاران، دادگستری داورزن نیز به موضوع آزار کودک طرفدار تیم استقلال ورود کرد.

رییس دادگستری داورزن در استان خراسان رضوی در این زمینه گفت: این نهاد به موضوع آزار یک کودک روستایی حامی تیم فوتبال استقلال تهران که کلیپ آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده ورود کرده است.

محمد دهنوی جمعه شب در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر آزار کودک روستایی طرفدار تیم استقلال در یکی از توابع شهرستان داورزن گفت: بعد از پخش کلیپ، تحقیقات لازم در راستای احراز صحت و سقم موضوع آغاز شده است.

وی ادامه داد: دستورات قضایی لازم به نیروی انتظامی و پلیس فتا برای بررسی موضوع و شناسایی افراد صادر شده که در صورت ارتکاب این رفتار غیرقانونی در حوزه قضایی شهرستان داورزن به زودی با عاملان، برخورد قضایی خواهد شد.

در خبرها به نقل از رسانه های محلی شهرستان داورزن آمده است این کودک حدود ۱۲ ساله اهل روستای نهالدان این شهرستان است.

دهنوی همچنین دیروز در مصاحبه ای دیگر خبر از دستگیری عوامل این کودک آزاری داد و گفت: عاملان این کودک آزاری سه نفر بوده اند که یک نفر از آنها دستگیر و دو نفر دیگر تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

دستگیری مجرم

پس از انتشار این تصاویر بود که طیف عظیمی از کاربران در فضای مجازی خواستار برخورد قانونی با مسببان آزار و اذیت این کودک شدند.

 این موج خشم کاربران فضای مجازی و انتظار آنها برای مجازات کودک آزار یاد شده باعث شد تا درست یک روز بعد از انتشار این کلیپ، فرد مجرم در شهرستان سبزوار شناسایی و دستگیر شود. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا درباره آن گفت: به محض انتشار این ویدیو در فضای مجازی تیمی از ماموران پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داده و در جریان آن متوجه شدند که ویدیو در یکی از روستاهای شهرستان داورزن در سبزوار ضبط شده که در پی آن تیمی از ماموران پلیس فتای استان خراسان رضوی با هدایت جناب سرهنگ جهانشیری، رییس پلیس فتای این استان رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه ماموران پلیس فتا پس از هماهنگی با مقام قضایی در کمترین زمان ممکن اقدام به شناسایی و دستگیری عامل این کودک آزاری کردند، گفت: با دستگیری متهم در صبح روز شنبه مشخص شد  ویدیوی ضبط شده مربوط به گذشته بوده است و منتشرکننده آن برای سرگرمی و جلب توجه اقدام به منتشر کردن آن در صفحه اینستاگرام خود کرده است.

پاشایی با بیان اینکه ماموران پلیس فتای استان خراسان رضوی این فرد را به دلیل کودک آزاری و جریحه دار کردن افکار عمومی به دادسرا تحویل دادند، گفت: چنین ویدیویی‌هایی با توجه به فراگیری فضای مجازی تاثیر بسیار بدی بر افکار عمومی داشته و حتی در خارج از مرزهای کشورمان نیز سبب لطمه زدن به چهره مردم مومن و نوعدوست کشور عزیزمان می‌شود، لذا پلیس فتا با چنین موارد برخورد خواهد کرد.

ولی به نظر می رسد اینبار ماجرا ختم به خیر شده باشد چرا که در نهایت اما خانواده کودک استقلالی داورزنی، در اقدامی قابل تحسین با انتشار کلیپی اعلام کردند که کودک‌آزاران را بخشیده اند .

ریشه های یک ناهنجاری

اما مسلما این آخرین کلیپ از این دست کلیپ های کودک آزاری نیست کمااینکه اولین آن نیز نبوده است. ولی ریشه این آزارها و رفتارهای نامتعارف با کودکان از کجا نشات می گیرد؟ سوالی که علیرضا تبریزی، روانشناس کودک و خانواده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه این مساله، ریشه ای تاریخی و فرهنگی در کشور ما دارد: واقعیت این است که هنوز خانواده های ایرانی درک نکرده اند که رفتار با کودک، نیازمند آموزش های خاصی است. یعنی باید قبل از تولد نوزاد، والدین یکسری مهارت های آموزشی رفتار با کودکان و شیوه های تربیتی آنها را آموزش ببینند.

وی افزود: این مساله آنقدر مهم است که در بسیاری از کشورها حتی وزارتخانه ای مجزا با عنوان وزارت خانواده تشکیل داده اند. چون خانواده یک کانون اجتماعی کوچک است و قواعد خودش را دارد. قانون خودش را دارد. برای همین اعضای خانواده باید برای زندگی درکنار یکدیگر با این قوانین آشنا باشند. اما متاسفانه هنوز هم خانواده های ما به همان سبک و شیوه های قدیمی به حیات خود ادامه می دهند.

این روانشناس کودک و خانواده ادامه داد: همانطور که گفتم، سالها و بلکه قرن هاست که انواع کودک آزاری در کشور ما به شکلی عادی در خانواده ها ادامه دارد. اما در سالهای اخیر و با گسترش نفوذ فضای مجازی در خانواده ها و جامعه باعث شده تا هر اتفاق کوچکی در کمترین زمان ممکن و به شکلی گسترده منتشر شود. برای همین به نظر می رسد که آمار کودک آزاری در کشور زیاد شده است درحالیکه بسیاری از اینها رفتارهای طبیعی در خانواده های ایرانی است.

این روانشناس خانواده تصریح کرد: با همین استدلال معتقدم تا این مساله از نقطه نظر فرهنگی حل نشود و آموزش های لازم به والدین در مورد شیوه تربیتی کودکان داده نشود؛ نباید انتظار خاتمه چنین رفتارها و رویه هایی را داشت!

سرهنگ یادگار نژاد، کارشناس پلیس فتا که اتفاقا ریاست پلیس فتای کرمان را نیز برعهده دارد، در ادامه به یکی از مواد‌‌ مهم طبق قانون مجازات کودک آزاری ماد‌‌ه‌ ۵، که به جنبه عمومی جرم اشاره د‌‌اشته تاکید‌‌ کرد و گفت: کود‌‌ک‌ آزاری‌ از جرائم‌ عمومی‌ بود‌‌ه‌ و احتیاج‌ به‌ شکایت‌ شاکی‌ خصوصی‌ ند‌‌ارد‌‌. وی تاکید کرد: در ماده ۴ همین قانون بیان شده، هر گونه‌ صد‌‌مه‌ و اذیت‌ و آزار و شکنجه‌ جسمی‌ و روحی‌ کود‌‌کان‌ و ناد‌‌ید‌‌ه‌ گرفتن‌ عمد‌‌ی‌ سلامت‌ و بهد‌‌اشت‌ روانی‌ و جسمی‌ و ممانعت‌ از تحصیل‌ آنان‌ ممنوع‌ و مرتکب‌ به‌ سه‌ ماه‌ و یک‌ روز تا ۶ ماه‌ حبس یا تا ۱۰ میلیون ریال‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ محکوم‌ می‌گرد‌‌د.

ولی اینکه چرا باوجود قوانین و حساسیت های جامعه باز هم هر از چندگاهی شاهد انتشار چنین اخبار یا فیلم‌های تاثر انگیزی هستیم، سوالی است که هنوز بی جواب مانده است!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه