English

معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای کلانشهر تهران در گفتگو با موج:

خطر انفجار کرونایی در تهران و بروز فاجعه انسانی! /تهران کرونایی نیازمند محدودیت های جدی است

همانطور که پیش بینی می شد، تهران هم به جمع شهرهای قرمز کرونایی پیوست تا این کلانشهر ۸ تا ۱۰ میلیون نفری در آستانه فاجعه ای ملی قرار گیرد. با این وجود مسئولان همچنان بر اجرای شیوه های مدیریتی گذشته اصرار دارند درحالیکه به نظر می رسد باید محدودیت های جدی تری در این ایام اتخاذ شود تا موج چهارم، به فاجعه ای انسانی بدل نشود!

خطر انفجار کرونایی در تهران و بروز فاجعه انسانی! /تهران کرونایی نیازمند محدودیت های جدی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با قرمز شدن رنگ تهران، این کلانشهر کشورمان در مرز شرایط بحران کرونا یی قرار گرفته است. شرایطی که به نظر می رسد چنانچه فکری برای آن نشود و محدودیت های جدیدی برای کنترل آن در نظر گرفته نشود، می تواند در روزهای آتی به یکی از کانون های جدی بحران در کشور بدل شود و حتی فاجعه ای ملی را رقم زند. به همین بهانه در خصوص وضعیت کرونایی پایتخت و شایعات مطرح شده ، گفتگویی با دکتر نادر توکلی، متخصص طب اورژانس و معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای تهران، انجام داده ایم  که در زیر می خوانید:

آقای دکتر، همانطور که می دانید امروز تهران هم در لیست شهرهای قرمز قرار گرفت و به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود در شرایطی بحرانی قرار دارد؛ فکر نمی کنید در چنین شرایطی بهتر باشد که محدودیت های جدی تری در پایتخت اعمال شود؟

قطعا چنین اتفاقی رخ خواهد داد. امروز جلسه اضطراری استانداران کشور با ستاد ملی کرونای کشور است که ما هم در آن پیشنهاد داده ایم که محدودیت های سفت و سخت تری در روزهای آتی در تهران و سایر شهرهایی که روند ابتلا به کرونا در آنها به شدت صعودی شده، اعمال شود.    

 گفته می شود دلیل اصلی انفجار کرونا در کشور، صدور مجوزهای سفر برای شهروندان در ایام نوروز بوده است. خب سوال اینجاست که چرا با وجودیکه تقریبا همه مسئولان نسبت به این موضوع هشدار داده بودند، باز هم جلوی سفرهای نوروزی گرفته نشد؟

اتفاقا ما هم در حوزه وزارت بهداشت همین نظر را داشتیم. اینکه باید جلوی سفرهای نوروزی گرفته شود. همین دیدگاه را به ستاد ملی کرونا نیز منتقل کردیم. اما آنها بنا بر مصالحی که خودشان می دانند، تصمیم دیگری گرفتند! بنابراین باید از خودشان بپرسید! سخنگوی این ستاد و رییس آنهم کاملا مشخص هستند وقطعا می توانند پاسخگوی افکار عمومی باشند. البته نمی دانم چه مصالحی را مد نظر داشته اند ولی بیانیه ستاد کرونای استان تهران، بر لغو سفرهای نوروزی تاکید داشته است.

در تهران هم شایعاتی منتشر شده مبنی براینکه از چند روز قبل، رنگ شهر به قرمز تغییر کرده ولی اعلام نشده است. واقعا همین طور است؟

به هر حال از چند روز گذشته سیر صعودی آمار مبتلایان آغاز شده است! از حدود روز 12 فروردین.

و اینکه گفته می شود آمار مبتلایان حتی از سه برابر هم بیشتر شده درست است؟

بله. قطعا درست است. حتی بیشتر از این مقدار هم هست!

و در تهران هم آمار مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی مانند سایر شهرها در حال افزایش تصاعدی است؟

رفتاری که از مبتلایان شاهدیم، رفتار ویروس جهش یافته یا همان ویروس کرونای انگلیسی است. مثل افزایش تصاعدی سرعت انتشار و سرایت ویروس، یا مشاهده افزایش آمار کودکان مبتلا به این ویروس و.... اینها نشان از انتشار شدید ویروس کرونای انگلیسی و افزایش نگران کننده این نوع از ویروس در تهران دارد. البته خوشبختانه در کل آمار فوتی هایمان پایین تر از قبل است.

شیوه های درمان ویروس کرونای انگلیسی با کرونای قدیمی یکی است؟

بله. همان شیوه های درمانی است. منتهی خوشبختانه امروز تجارب و دانش کادر درمان ما نسبت به روزها و ماههای اول مواجهه با این ویروس به شدت افزایش  پیدا کرده و همین باعث شده تا کادر درمان و بیمارستان ها بسیار حرفه ای تر نسبت به گذشته، اقدام کنند. از سویی با اجرای طرح زودرس و گسترش استفاده از داروهای ضد ویروسی که امروز با روسای بیمارستان ها در موردشان جلسه ای هم داریم  امیداوریم مدیریت این رویه بهترهم بشود.

منظورتان این است که می خواهید از داروهای ضد ویروس برای درمان بیماران کرونایی استفاده کنید؟

ببینید،  معمولا روند کار تاکنون اینگونه بود داروهای ضد ویروس، در اختیار بیمارستان ها و برای بیماران "بستری" شده مبتلا به کرونا بود. حالا تصمیم بر این شده که این داروها از طریق داروخانه ها و با نسخه پزشکان نیز، توزیع شود تا فشار کاری بیمارستان ها نیز کاهش پیدا کند.

با این وجود به نظر می رسد تصمیمات غلط مدیریتی، همچنان یکی از عوامل تشدید شرایط کرونایی است. مثل اینکه با تمام استدلال هایی که مطرح شد، همچنان مترو و اتوبوسرانی ما با تمام ظرفیت به خدمت رسانی به شهروندان مشغول است و طرح ترافیک نیز همچنان برقرار است! خب چرا فکری برای اینگونه موارد که به گفته خود وزارت بهداشت از مهمترین کانون های انتقال کرونا محسوب می شوند نمی شود؟

من هم با شما موافقم. برای همین هم هست که در مورد کنترل تردد با حمل و نقل عمومی و همچنین لغو موقتی طرح ترافیک، طرح ها و پیشنهادهایی مطرح شده که امروز در ستاد ملی کرونا مطرح شده و در مورد آنها تصمیم گیری خواهد شد که به احتمال زیاد  از سوی این ستاد نیزتایید و در همین یکی – دو روزه اجرایی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه