English

حاجی میرزایی خبر داد؛

کسب ۷۶۶ مدال جهانی المپیادی در ۳۳ سال اخیر

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش از کسب ۷۶۶ مدال جهانی المپیادی در ۳۳ سال اخیر خبر داد.

کسب ۷۶۶ مدال جهانی المپیادی در ۳۳ سال اخیر

به گزارش خبرگزاری موج، محسن حاجی میرزایی در مراسم جشن پایان دوره مدال آوران المپیادهای علمی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی که به صورت ویدئوکفرانسی از شبکه شاد پخش شد، گفت: بیش و پیش از هرکس دیگری به برگزیدگان عزیز المپیادها و جشنواره صمیمانه خیرمقدم و تبریک می‌گویم. حضورتان مایه افتخار ماست.

وی افزود: دایره گسترده استعدادهای ناب در جوانان باید مجالی پیدا کند که شناخته شود. بدون شک مسئولیت ما فراتر از حدی است که امروز به آن اهتمام کردیم و باید این توانایی را در خودمان ایجاد کنیم که بتوانیم همه صاحبان استعداد را به نحو صحیح و شایسته ای شناسایی و حمایت کنیم. به‌طور قطع در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آینده درخشانی را برای مجموعه پرافتخار «سمپاد» پیش بینی می کنم، گفت: یکی از مهمترین و  فراگیرترین پدیده هایی که در زندگی ما قابل رویت است، پدیده ای به نام «تغییر» است.  یکی از مهمترین قابلیت ها و توانایی هایی که خداوند در وجود انسان به ودیعه گذاشته توانایی تغییر دادن است.

حاجی میرزایی ادامه داد: این تغییرات بسیار گسترده و متنوع هستند؛ از تغییرات طبیعی و اقلیمی گرفته تا تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی. تغییراتی که برخی به سرعت  و برخی به آرامی شکل می گیرند و ما را در معرض پدیده های نوظهور قرار می دهد که کرونا مصداقی از آن است. با چنین پدیده هایی در طول زندگی روبه رو هستیم و در کشاکش این تغییرات است که زندگی افراد دگرگون و عدم تعادل هایی ایجاد می شود و جابجایی در قدرت، ثروت، موقعیت و منزلت رخ  می دهد.

وی با بیان اینکه تغییرات چیزهایی را می آورند و چیزهایی را با خود می برند، گفت: چیزهایی که می آیند و چیزهایی که می روند بسیار مهم هستند. تغییرات، قوت و ضعف ها را جابجا می کند و حوزه توجه و حساسیت ها را تغییر می دهد، کسب و کارها را متاثر می کند، مشاغلی را از گردونه خارج و مشاغل جدیدی را ایجاد می کند. اینها جلوه های مختلف تغییر هستند و مواجهه هوشمندانه با این تغییرات از مسئولیت های مهم یک انسان و جامعه است. همه انسان ها و جوامع و کشورها در برابر تغییرات باید به سرعت خودشان را پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تمدن ها آنگاه که قادر نیستند درک روشن و هضم درستی از تغییرات داشته باشند، دچار افول می شوند و اگر نتوانند به سوالات جدید پاسخ دهند و با شرایط پیش بینی نشده مواجهه سنجیده داشته باشند و نتوانند از ارزش ها و باورهای خودشان حمایت کنند و باورها و ارزش های خودشان را استمرار ببخشند، دچار مسئله خواهند شد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه اگر انسان ها نیز در مواجهه با تغییرات برخورد سنجیده نداشته باشند دچار یاس، افسردگی، انفعال و انزوا می شوند، اظهارکرد: بسیار مهم است که هر جامعه ای در قبال تغییرات به عنوان پدیده ای قطعی که همزاد انسان است چه طور خودش را پیدا کنند. دو رویکرد در مواجهه با تغییرات وجود دارد؛ یک رویکرد بیرونی است که در آن تلاش می کنیم با آینده نگری تغییرات را پیش بینی و قبل از وقوع پدیده ها آنها را شناسایی کنیم و مواجهه موثری داشته باشیم و تغییرات را به نحو سنجیده ای مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: برای این کار روی افزایش قدرت آینده نگری تاکید می شود. مثلا یک پدیده طبیعی مانند زلزله، ساختمان ها را ویران و زندگی ها را سلب می کند. یک راه این است که پیش بینی کنیم چه زمانی ممکن است زلزله بیاید. اما رویکرد دیگر این است که سازه هایی بسازیم که توانایی مواجهه با زلزله را داشته باشند و در برابر زلزله های سهمگین فرو نریزد. تجربه بشر نشان می‌دهد وقتی این قابلیت ها را افزایش داده بهتر توانسته است با این پدیده مواجه شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در رویکرد درونی به افزایش تاب آوری و توانایی های ملی می اندیشیم، گفت: در هرصورت نیازمند رویکرد درونی در مواجهه با تغییرات هستیم چه توانایی پیش بینی و مهار بیرونی پدیده ها را داشته باشیم و چه نداشته باشیم.

حاجی میرزایی تاکید کرد: انسان ها برای اینکه این توانایی را پیدا کنند تا در برابر حوادث دچار سرخوردگی و شکست نشوند  باید به توانمندی هایی مسلط شوند. سه ابزار مهم  و کلیدی  در جهت کسب این توانمندی کارساز است؛ دیدن، شنیدن و اندیشیدن. دیدنی که به بصیرت منجر شود و شنیدنی فعال نتیجه آن باشد و اندیشیدنی که حاصل آن تفکر و تعقل در پدیده های پیرامونی باشد. همه تمایزهای جوامع محصول تعامل متمایز با این سه ابزار کلیدی است. تمایز تمدن ها ، توانمندی ها و اقتدارها در نوع  و کیفیت تعامل و ارتباط با این ابزارهاست.

وی با اشاره به اینکه پیامبران با این سه ابزار با انسان ها ارتباط برقرار می کنند، گفت: وقتی زندگی انسان های برجسته را مورد مطالعه قرار می دهید این تمایز را در به کاربردن ابزارهای مذکور می توانید مشاهده کنید. روز گذشته مقام معظم رهبری در سخنانشان فرمودند مواجهه هوشمندانه با دشمنی ها نیازمند بصیرت و صبر است. صبر هم محصول بصیرت است. هوشیاری، بصیرت و سنجیدگی بسیار حائز اهمیت هستند. ما مامور به آگاهی هستیم و باید برای توسعه آگاهی ها قدم برداریم. از این طریق است که جامعه قادر می شود در برابر تغییرات ایستادگی کند بنابراین توصیه می کنم هیچ راهی برای تاثیرگذاری و توانمندی جز آگاهی بیشتر و عمیق تر، تامل دقیق‌تر و تعقل بیشتر وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: پیامبران آمده اند که این وجه را در ما تقویت کنند. همه چیز با آگاهی انسان شروع می شود و همه از این مسیر وارد می شوند. پیامبران دعوت کننده به سمت نور و شیاطین دعوت کننده به سمت تباهی هستند و انسان در میان این دو دعوت مختار است و در پرتو آگاهی است که می تواند مسیر سنجیده و درست را پیدا کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه خوشبختانه طی سال های گوناگون از سال ۶۶ که این نهال مبارک پا گرفت بیش از ۷۶۶ مدال جهانی کسب شده که بیش از ۳۰ درصد آن محصول هشت سال اخیر است و نشان می دهد دولت تدبیرو امید به این عرصه به عنوان عرصه راهبردی می اندیشد، گفت: سیاست ما حمایت از این مجموعه و ارائه خدمات به برگزیدگان است. تلاش می کنیم دایره برگزیدگان گسترده تر باشد.

وی در پایان اظهارکرد: از مجموع مدال های طلا بیش از ۳۶ درصد در سال های ۹۲ تا ۹۹ کسب شده و نشان می دهد که جهت، جهت صعودی است و امیدوارم آنچنان رشد یابد که جامعه ایران در این عرصه جزو سرآمدان جهانی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی