English

گزارش موج از آخرین وضعیت منطقه زلزله زده سی سخت :

افزایش آمار مصدومان به ۶۳ نفر/ اوضاع عمومی شهر سی سخت بحرانی نیست/ دستور دیر هنگام رییس جمهور برای کمک به زلزله زدگان!

زمین لرزه ۵.۶ ریشتری چهارشنبه شب گرچه خسارت جانی به همراه نداشت اما تاکنون علاوه برمجروح شدن ۶۳ نفر از شهروندان شهرستان های سی سخت و برخی دیگر از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد خسارت های مالی فراوانی را برای مردم این شهرستان محروم به همراه داشته است.

افزایش آمار مصدومان به ۶۳ نفر/ اوضاع عمومی شهر سی سخت بحرانی نیست/ دستور دیر هنگام رییس جمهور برای کمک به زلزله زدگان!

به گزارش خبرنگارخبرگزاری موج،  زمین لرزه ای ۵.۶ ریشتری در ساعت ۲۲و ۵ دقیقه و۳۴ ثانیه چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه مناطق مرزی استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را به شدت لرزاند.

اما بیشترین خسارت وارده به منطقه سی سخت در مرکز دنا و در استان کهگیلویه و بویراحمد بر می گشت. شهرستانی با ۷ هزار نفر جمعیت که در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بعد از وقوع این حادثه حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بسیج تمامی امکانات و تجهیزات موجود در استان برای امداد رسانی و خدمات دهی به زلزله زدگان سی سخت خبر داد. 

کلانتری در همان ساعت های اولیه بروز این زلزله ازخسارت جدی به شهر خبر داد و گفت :اکثر  منازل این شهر بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند

کلانتری با تاکید بر اینکه بارش باران و شرایط جوی امدادرسانی را با مشکل رو به رو کرده است، گفت: وضعیت مردم زلزله زده را به شکل میدانی رصد کرده و پیگیر نیازهای آن ها هستیم.

زلزله ای برای ۱۴ هزار نفر 

در همان ساعت های اولیه وقوع این زلزله دبیرکل جمعیت هلال احمر کشورنیز  با بیان این که جمعیتی حدود ١٤ هزار نفر تحت تاثیر زلزله سی‌سخت قرار گرفته‌اند، اعلام کرد که تخریب‌ها عمدتا تخریب دیوارها بوده و خوشبختانه درصد ریزش سقف کم است و بیشتر حیاط و محوطه‌های منازل روستایی تخریب شده‌اند.

محمدحسن قوسیان مقدم آن زمان با بیان اینکه تاکنون آماری از تلفات انسانی نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در روستاهای اصفهان ٥ مصدوم و در روستاهای کهگیلویه و بویر احمد حدود ٤٤ مصدوم داشتیم که خوشبختانه مراحل درمانی و مراقبت‌های اولیه از آنها انجام شد.

حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس نیز با بیان اینکه فارس معین استان کهگیلویه است، گفت: بر همین اساس در همان لحظات اولیه بروز زلزله در سی‌سخت، شهرهای شمالی و شمال غربی و شهر شیراز را آماده باش دادیم و دو کامیون چادر مسافرتی و امدادی به میزان٤٠٠ دستگاه ارسال کردیم.

بازگشایی کلیه راهها

بعد از وقوع این حادثه روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد طی اطلاعیه ای اعلام کرد: نظر به وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری دیشب، به اطلاع می رساند: کلیه ادارات شهرستان دنا به استثناء واحدهای عملیاتی امروز پنج شنبه۳۰ بهمن ماه تعطیل و ادارات شهرستان بویراحمد نیز با دو ساعت تاخیر در محل کار حاضر باشند.

همچنین محمدحسین نصیری راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه وبویراحمد از بازگشایی کلیه محورهای مواصلاتی استان و آمادگی کامل راهداران خبر داد.

۳۸۰ واحد مسکونی غیرقابل سکونت 

زلزله یاد شده اما به حدی شدید بود که 380 واحد مسکونی را عملا غیر قابل سکونت کرد . این خبری بود که حسین جنتی مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد در ساعتهای ابتدایی صبح پنجشنبه اعلام کرد و گفت: طبق برآوردهای اولیه تا کنون ۳۸۰ واحد مسکونی در شهرستان دنا قابل سکونت نیستند و باید بازسازی شوند.

جنتی تاکید کرد: حدود ۹۰ ارزیاب در سطح روستاهای شهرستان و شهرسی سخت در حال ارزیابی خسارات وارده به منازل مسکونی مردم هستند.

توزیع ۱۵ هزار قرص نان در بین زلزله زدگان 

در همین راستا تلاش هایی نیز برای تامین مایحتاج اولیه زندگی مردم سی سخت آغاز شده است. مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه از توزیع ۱۵ هزار قرص نان در بین زلزله زدگان شهر سی سخت خبر داد و افزود: ۵۰۰ کیسه آرد به صورت رایگان در اختیار نانوایی‌های شهر سی سخت قرار داده شد تا نان پخت کرده و رایگان تحویل مردم دهند. هم چنین ۵۰ تن مرغ منجمد به قیمت هر کیلو گرم ۱۴ هزار تومان در بازار شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا توزیع شده است.

وی تاکید کرد: ۱۰۰ تن برنج به قیمت دولتی هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بین مردم زلزله زده سی سخت توزیع خواهد شد.

خدمات زیر ساختی 

با تمام این تفاصیل اما به نظر می رسد زلزله به زیر ساخت های شهرستان سی سخت آسیب چندانی نزده باشد. این را محمد محمدی مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویر احمد می گوید که در این زمینه گفت: در حال حاضر خدمات آب و برق و گاز و تلفن برقرار است و مشکلی نداریم.

محمدی در ادامه با بیان این مطلب که الان بحث اصلی تامین مواد غذایی است که با کمیته اقتصادی جلسه ای داشتیم که به اندازه کافی موادغذایی مردم تامین شود، تاکید کرد:  تعدادی از نانوایی ها شروع به کار کرده اند و قرار است ۲۴ ساعته پخت داشته باشند .

مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویر احمد  ادامه داد: بررسی های اولیه ما نشان میدهد که به حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد منازل مسکونی سی سخت خسارت صد درصدی وارد شده و مابقی هم دچار خسارت شده اند.

وی خاطر نشان کرد: اماکن مسکونی حدود ۷۸ روستای شهرستان دنا هم دچار خسارت شده، حتی تعدادی از اماکن شهر یاسوج هم آسیب دیده اند. ولی اعداد و ارقام ریالی هنوز دقیق مشخص نیست.

پیام دیرهنگام آقای رییس!

بعد از حدود ۱۸ ساعت! از وقوع این حادثه بالاخره پای رییس جمهور نیز به حادثه زلزله یاد شده باز شد و محمود واعظی از سوی رئیس‌جمهور و در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویر احمد، ضمن دریافت گزارشی را از آخرین وضعیت زلزله زدگان این استان، تاکید کرد که رئیس جمهور پیگیر وضعیت استان است و دستورات لازم را به وزارتخانه ها و دستگاه های مسوول صادر کرده است.حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز در این تماس تلفنی ضمن قدردانی از توجه ویژه رئیس جمهور به این استان اظهارداشت که این زلزله خوشبختانه تلفات جانی نداشته اما بیش از ۳۰ نفر مجروح شده اند و همزمان نیز در حال ایجاد اردوگاه های اسکان اضطراری با همه امکانات لازم هستیم.

زلزله چهارشنبه اما میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی را نیز بی نصیب نگذاشت بطوریمه معاون میراث فرهنگی کشور از دو ترک عمیق بر روی دهانه‌های پل تاریخی پاتاوه از توابع شهرستان دنادر استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل زلزله شب گذشته خبر داد.

محمد حسن طالبیان با بیان این که تیمی هم اکنون برای ارزیابی آثار تاریخی منطقه زلزله زده اعزام شده است، گفت: ارزیابی های اولیه نشان از دو ترک عمیق و ریز ترک بروی این پل خبر می دهد.

وی با بیان این که در دهانه‌های که در این اواخر مرمت انجام شده شاهد، تخریب نیستیم، گفت: اما دو دوهانه دیگر بخاطر زلزله شب گذشته دچار تخریب شده است.

طالبیان با اعلام این که باید ارزیابی های سازه‌ای دقیق تری از دهانه های این پل برای اعلام میزان  دقیق خسارت انجام شود، گفت: تاکنون به جز این پل، تخریب آثار تاریخی ناشی از زلزله ۵.۶ گزارش نشده است.

گفتنی است مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال ۵۲ به ثبت ملی رسیده و اواخر دهه ۷۰ کار مرمت و احیای مجدد مجموعه پل‌ها شروع شد و پل بزرگ دوره صفویه تقریبا به صورت کامل بازسازی شده است.

آخرین آمار

عبدالحمید پناهی فرماندار دنا با ذکر اینکه بیش از ۷۰ درصد منازل شهروندان آسیب دیده و نزدیک به ۱۰ درصد خانه ها در این شهر غیر قابل استفاده هستند گفت: اغلب شهروندان به خانه فامیل و اقوام پناه برده‌اند و به برخی از شهروندان نیز  چادر تحویل داده شده است.

فرماندار دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: کمپ محل استقرار برای شهروندان نیز در نظر گرفته شده اما متاسفانه آنان از کمپ استقبال نمی کنند و قرار شده است بین این افراد چادر تقسیم شود.

پناهی با تشریح وضعیت آب ، برق و گاز در شهر سی سخت هم خاطرنشان کرد: بامداد امروز بین ساعت چهار تا پنج صبح گاز شهر سی سخت و برق در همان ساعت اولیه وصل شد.

وی گفت: آب شهر سی سخت هم اکنون وصل شده و حدود ۳۵ الی ۴۰ روستا نیز داریم که دارای خسارات جزیی هستند.

فرماندار دنا افزود: شهر سی سخت را به 9 قسمت تقسیم کرده ایم که با تیم هایی از بنیاد مسکن، هلال احمر و شهرداری در حال برآورد خسارت هستیم.

با این حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مورد آخرین وضعیت زلزله زدگان سی سخت با تاکید بر اینکه حجم خسارت های زلزله سی سخت بالاست، گفت: میزان آسیب وارد شده به منازل بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد است.

حسین کلانتری با ذکر اینکه این زلزله تاکنون ۶۳ مصدوم برجای گذاشته است که ۲۵ نفر از مصدومان برای درمان به بیمارستان یاسوج منتقل شده و بقیه توسط کادر درمان در سی سخت مداوا شدند گفت: به محض وقوع زلزله وارد شهر سی سخت شدیم و اردوگاه  اسکان اضطراری در این شهر راه اندازی شد ضمن اینکه چادر و اقلام امدادی تحویل مردم خواهد شد.

کلانتری با تاکید بر اینکه بارش باران و شرایط جوی امدادرسانی را با مشکل رو به رو کرده است، گفت: وضعیت مردم زلزله زده را به شکل میدانی رصد کرده و پیگیر نیازهای آن ها هستیم.

گفتنی است که ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی