English

خبرگزاری موج ادعای جدید وزیر آموزش و پرورش را بررسی می کند؛

تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای آقای وزیر؛ مدارس باید باز شوند!

بعد از تغییر چند باره موضع وزیر آموزش و پرورش در مورد بازگشایی حضوری مدارس و یا برگزاری مجازی امتحانات و شایعه خواندن خبر غیررسمی در مورد اینکه قرار است مدارس به صورت حضوری باز شوند، وی رسما اعلام کرد که از ستاد ملی کرونا درخواست کرده با فعالیت حضوری مدارس موافقت کنند.

تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای آقای وزیر؛ مدارس باید باز شوند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، دو-سه هفته قبل خبری غیر رسمی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از فعالیت حضوری مدارس از ۱۵ آذرماه داشت. انتشار و دست به دست شدن این خبر باعث شد که وزارت آموزش و پرورش در واکنش به آن، ضمن تکذیب این خبر اعلام کند که برای ادامه روند آموزش حضوری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است.

در اطلاعیه‌ای که وزارت آموزش و پرورش در این خصوص صادر کرد آمده بود: اخیراً در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی غیررسمی مطلبی درباره چگونگی روند ادامه سال تحصیلی جاری از ۱۵ آذرماه منتشر شده که مستند نیست.

وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن این مهم که سلامت دانش‌آموزان و معلمان اولویت است، درخصوص ادامه به کار مدارس و روند آموزش حضوری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است و معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان اخبار مربوط به مصوبات ستاد را فقط از رسانه ملی و پورتال اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند.

در نهایت در بخش پایانی این اطلاعیه نیز به صراحت گفته شده بود : وزارت آموزش و پرورش ضمن تکذیب این‌گونه ادعاهای واهی که فقط موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، اعلام می‌دارد که این وزارتخانه حق قانونی هرگونه اقدام حقوقی در مراجع قضایی را در صورت تکرار این‌گونه موارد برای خود محفوظ می‌داند.

همزمان با این سناریو، همچنان اظهار نظرها در مورد نقش بازگشایی مدارس در افزایش آمار کرونا در ماه‌های اخیر ادامه دارد. اظهار نظرهایی که اکثرا تاثیر این بازگشایی را بر افزایش آمار یاد شده تایید می کرد. حمیدرضا رشیدی‌نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان  یکی از همین کارشناسان است که چند روز قبل در اظهار نظری صریح در این زمینه گفته بود: ما منکر تاثیر بازگشایی مدارس و برگزاری تجمعات، بر روند اپیدمی نیستیم اما همه بر لزوم رعایت پروتکل‌ها تاکید داریم ولی در عمل خیلی متفاوت عمل کردیم.

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای حاجی میرزایی نسبت به مواضع قبلی خودش!

اما به مصداق ضرب المثل تانباشد چیزکی مردم نگویند چیزها، گویا آموزش و پرورش اینبار هم مثل اکثر مواردی اینچنینی، ابتدا برای آماده کردن بستر روحی و فکری جامعه، می خواسته تستی از واکنش والدین و افکار عمومی در این مورد بگیرد! چرا که تنها چند روز بعد از این تکذیبیه، آقای وزیر در جلسه مشترکی که با رییس سازمان بازرسی کشور داشت رسما اعلام کرد که از ستاد کرونا خواسته تا با فعالیت حضوری مدارس موافقت کند. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این جلسه و در چرخشی ۱۸۰ درجه ای نسبت به مواضع قبلی خود گفت: به ستاد ملی کرونا نیز اعلام کردیم متقاضی آموزش حضوری هستیم، چرا که مطالعات جهانی موید آن نیست که بازگشایی مدارس تأثیری در روند شیوع بیماری کرونا دارد؛ همچنین در برخی از پایه‌ها مانند اول ابتدایی آموزش غیر حضوری جوابگو نیست.

این اظهارات وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح می شود که پیش از این، وی در اظهار نظرهای مختلف خود با دفاع از برگزاری جلسات غیرحضوری بارها اعلام کرده بود که برگزاری مجازی کلاس های درس، تاثیری در کیفیت آموزش ها نخواهد داشت!  

وزیر آموزش وپرورش، در این جلسه اشاره ای هم به سامانه شاد کرد و با ذکر اینکه این سامانه اولین و تنها ظرفیت داخلی و مبتنی بر ظرفیت بومی است گفت: در حال حاضر بین همه ابزارهای ایرانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ ابزاری به این اندازه از حجم کاربر و میزان استفاده برخوردار نیست و حتی برخی ابزارهای خارجی را پشت سر گذاشته بنابراین باید از آن حمایت کرد.

حاجی میرزایی مدعی شد: سامانه شاد فرصت طلایی برای ما ایجاد و بخش مهمی از مسئله ما را حل کرد و تقریباً ۶۵ تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار داده است، اما چون همه دانش آموزان نمی‌توانند از آن استفاده کنند و شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که همه افراد را مجبور کنیم، سخت افزار آن را تهیه کنند و بسیاری توانایی آن را ندارند، برنامه‌های آموزشی از طریق صداوسیما را نیز پیش‌بینی کردیم و با همکاری صمیمانه صداوسیما همه دروس همزمان با سامانه شاد در شبکه‌های سیما آموزش داده می‌شود.

مشکلات آموزش و پرورش بسیار فراتر از بازگشایی حضوری مدارس

با این وجود به نظر می رسد ابعاد مشکلات آموزش و پرورش بسیار فراتر از بازگشایی حضوری مدارس باشد. مشکلاتی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بخشی از آنها اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که پیش دبستانی‌ها و مهد کودک‌ها حتماً باید در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد، چون مهمترین مرحله تعلیم و تربیت، دوره مهد کودک و پیش دبستانی است. بسیاری از شخصیت کودک در این دوره شکل می‌گیرد، ما حاضریم کمک کنیم تا این حوزه به طور کامل در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان،  سپس در مورد آموزش مجازی و در سخنانی که به نظر می رسید پاسخی هستند برای وزیر آموزش و پرورش، گفت: درست است که تأثیر آموزش حضوری با آموزش غیر حضوری قابل مقایسه نیست اما بعد از گذر از بحران شیوع کرونا نیز می‌توان از آموزش مجازی استفاده کرد. البته پایین بودن سرعت اینترنت در برخی مناطق کشور مشکلاتی را برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کرده که باید از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری شود. مشکل دیگر عدم دسترسی همه دانش آموزان به گوشی‌های هوشمند است که باید از طریق نهادهای حمایتی این موضوع برطرف شود.

درویشیان با اشاره به یکی از مشکلاتی که خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان با آن روبرو هستند، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که اولیا دانش آموزان با آن روبرو هستند، الزام مدارس به پرداخت وجه هنگام ثبت نام است. همه ساله مسئولان مرتبط اعلام می‌کنند پرداخت وجه اجباری نیست اما در عمل تعدادی از مدارس تا وجهی را دریافت نکنند، دانش آموزان را ثبت نام نمی‌کنند. بنابراین بررسی جامعی در این زمینه باید صورت بگیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه همه اعتبار و پشتیبانی باید در خدمت انجام مأموریت اصلی دستگاه باشد که در وزارت آموزش و پرورش، مأموریت تعلیم و تربیت است، اضافه  کرد: حتماً رصد می‌کنیم این دستگاه در حوزه تعلیم و تربیت و پرورش چه میزان موفق بوده و یا نبوده و موانع آنچه بوده است.

واکنش والدین دانش آموزان: آقای وزیر گویا زیاد تحت تاثیر طرح ها سایر کشورها در بازگشایی حضوری مدارس قرار گرفته است

این سخنان وزیر آموزش و پرورش اما از همان ساعتهای اولیه انتشار با واکنش های تند و تیزی از سوی والدین و کاربران فضای مجازی همراه بوده است. تعدادی از والدین به موضع گیری های متناقض وزیر در مورد حضوری یا غیرحضوری بودن برگزاری کلاس ها و امتحانات درسی اشاره کرده اند. بسیاری از والدین و کارشناسان نیز با توجه به اوج گیری مجدد کرونا و در پیش بودن مراسم هایی چون شب یلدا، معتقد بودند که بازگشایی حضوری مدارس خطری جدی برای سلامت دانش آموزان و حتی کل جامعه باشد که تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. این درحالی است که سه ماه قبل و در آغاز سال تحصیلی جدید وزیر آموزش و پرورش بارها در مورد بازگشایی مدارس سخنان ضد و نقیض را بیان کرده بود. اما شاید جالبترین اظهار نظرها به دسته سوم کاربران فضای مجازی بر گردد که به طنز و طعنه گفته اند که آقای وزیر گویا زیادی تحت تاثیر طرح ها سایر کشورها در بازگشایی حضوری مدارس قرار گرفته و فکر می کند ایران هم می تواند مثل آن کشورها زمینه را برای حضور دانش آموزان در سرکلاس ها آماده کند. اشاره آنها بیشتر به طرحی است که اخیرا از سوی اسپانیا برای برگزاری حضوری مدارس مطرح شده است. پژوهشگران “دانشگاه آلیکانته”(University of Alicante) اسپانیا اخیرا گفته‌اند به زودی دانش آموزان مدرسه می‌توانند در کلاس، هوای استریل شده‌ای را که مستقیماً از راه یک دستگاه متصل به میزشان به ماسک‌های آنها پمپاژ می‌شود را تنفس کنند.

به گزارش دیلی میل، کارشناسان اسپانیایی طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که شامل نصب شبکه‌ای از لوله‌ها به هر میز کلاس دانش آموزان است. در این طرح هوای استریل شده که عاری از هرگونه ویروس کرونا است از یک پمپ مرکزی به سیستم تزریق می‌شود و هر شخص منبع هوای پاک خود را از طریق ماسک دریافت می‌کند.

درون لوله‌ها دو کانال است که یکی برای  تنفس هوای پاک و دیگری برای بازدم هوای آلوده تعبیه شده است. محققان می‌گویند از اختراع آنها می‌توان در هر فضای محدود از جمله کلاس‌های درس، سینما، دفاتر و تئاترها استفاده کرد چرا که هوا وقتی وارد شبکه می‌شود در معرض نور فرابنفش تخصصی قرار می‌گیرد که این موضوع باعث مسدود شدن هرگونه آلودگی احتمالی می‌شود و بلافاصله آنها را از بین می‌برد.

با این حساب بعید نیست که در چند روز آینده دوباره شاهد تغییر موضع دوباره آقای وزیر باشیم یا اینکه وی دوباره اعلام کند آموزش های مجازی بهترین گزینه برای برگزاری کلاس های درس مدارس هستند! شاید هم اینبار وزیر یاد شده در اظهار نظر آتی خود از تلاش برای استفاده از یکی از همین روش های محققان خارجی در مدارس ایران بگوید!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    باید مجبورش کنن خودش یا حسن روحانی هر روز با خانواده‌شان به یک مدرسه بروند و نیم ساعت در کلاس های بچه ها حضور به هم رسانند. البته مدرسه توسط مردم اعلام شود

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی