English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

صافی و سلامت پوست را با این ۹ ویتامین بدست آورید

پوست شما برای سالم و جوان ماندن به مواد مغذی نیز نیاز دارد؛ بهترین منابع سرشار از مواد مغذی دوستدار پوست، ویتامین موجود در میوه ها و سبزیجات هستند که به ۹ ویتامین برتر آن اشاره می‌کنیم.

صافی و سلامت پوست را با این ۹ ویتامین بدست آورید

به گزارش خبرگزاری موج، مراقبت از پوست خوب با تغذیه مناسب شروع می شود. درست است که ضد آفتاب و قرص های صافی پوست استراتژی شماره یک ضد پیری است، اما پوست شما برای سالم و جوان ماندن به مواد مغذی نیز نیاز دارد. بهترین منابع سرشار از مواد مغذی دوستدار پوست، ویتامین موجود در میوه ها و سبزیجات هستند. اگر در حال حاضر مقدار زیادی سبزیجات می خورید، به احتمال زیاد پوست شما از قبل تغذیه شده است. اما دانستن اینکه کدام ویتامین موجود در سبزیجات و گیاهان و یا بهتر است بگوییم بطور کلی کدام دسته از ویتامین‌ها بر روی پوست اثرات مستقیم دارند نکته مهمی است؛ چرا که به شما کمک می کند تا بدانید در مورد پوست خود بیشتر روی چه چیزهایی تمرکز کنید و حتی ممکن است برای پشتیبانی بیشتر بدنبال این ویتامین‌ها در محصولات مراقبت از پوست برآیید. برای شروع، در اینجا ۹ ویتامین برتر که می توانید به پوست خود بدهید را برای شما تشریح خواهیم کرد.

ویتامین A

۱- ویتامین A

این ویتامین که به عنوان یک آنتی اکسیدان موثر نیز عمل می کند به وفور در غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و انبه یافت می شود. نوعی از ویتامین A به نام رتینوئید را نیز می توان در گوشت گاو، تخم مرغ و لبنیات یافت. این ویتامین برای سلامت پوست ضروری است و کرم های حاوی مشتقات ویتامین A در درمان چین و چروک موثر هستند؛ به غیر از این، خوردن مقدار زیادی غذای غنی از این ویتامین از بینایی شما محافظت می کند و بدن شما را در برابر سرطان ریه محافظت می نماید. با این حال، بیشتر آنها باید از طریق نسخه پزشک تهیه شوند، زیرا در برخی از افراد باعث تحریک پوست می شوند.

ویتامین C

۲- ویتامین C

ویتامین C برای سلامت کلی بدن بسیار مفید و البته برای سلامت پوست نیز تقریبا حیاتی است. اگر مرکبات، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، جوانه بروکسل و بسیاری از سبزیجات دیگر بخورید ویتامین C زیادی دریافت خواهید کرد. دلیل اهمیت ویتامین C برای پوست، کمک به ایجاد کلاژن در بدن است. کلاژن نوعی از بافت همبند است که پوست ما را محکم نگه می دارد. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان شناخته شده قوی است و از پوست نیز در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. مقاله منتشر شده در Indian Dermatology Online Journal بیان می کند که، اگر ویتامین C به صورت موضعی استفاده شود، می‌تواند علائم عکسبرداری مانند هایپرپیگمانتاسیون را معکوس کند، پس چنانچه قصد عکسبرداری دارید و از این ویتامین استفاده نموده اید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

ویتامین E

۳- ویتامین E

ویتامین E آنتی اکسیدان دیگری در بین ویتامین ها است که بر روی زیبایی پوست نیز اثرات شگرفی دارد. با توجه به مجموعه مطالعات منتشر شده از دانشکده بهداشت هاروارد، مصرف مقدار زیادی از ویتامین E نیز باعث ذخیره ویتامین A شما خواهد شد. اما به غیر از این، ویتامین E یک محلول در چربی است و از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و حتی مطالعات نشان می دهد که ممکن است این یک راه حل مناسب برای کسانی باشد که می‌خواهند از شر آکنه یا همان جوش صورت باشند خلاص شوند. ویتامین E را در بسیاری از غذاهای غنی از دسته چربی‌های خوب مانند آجیل، دانه ها، روغن های گیاهی و بسیاری از میوه ها و سبزیجات پیدا خواهید کرد.

ویتامین D

۴- ویتامین D

اکثر افرادی که در آب و هوای شمالی زندگی می کنند و مدت زمان کمتری را در آفتاب می‌گذرانند، ویتامین D کافی دریافت نمی کنند این ویتامین به عنوان "ویتامین آفتاب" نیز شناخته می شود. دلیل اصلی که ویتامین D به ویتامین آفتاب نیز شهرت گرفته به این دلیل است که پوست ما می تواند ویتامین D را از نور خورشید سنتز کند. اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی ویتامین D دریافت می کنید، می توانید از مکمل های ویتامین D استفاده کنید یا به دنبال محصولات غنی شده باشید. بیشتر گونه های شیر پاستوریزه و غلات صبحانه با ویتامین D غنی شده است. از جمله منابع طبیعی ویتامین D می‌توان به قارچ، ماهی و تخم مرغ نیز اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D به شدت با آکنه یا همان جوش صورت ارتباط دارد زیرا این ویتامین نقش زیادی در مبارزه با عفونت ها در بدن ایفا می‌کند.

ویتامین K

۵- ویتامین K

ویتامین K برای بهبود زخم ها و کوفتگی بدن ضروری است. به یاد داشته باشید بدون ویتامین K کافی در بدن، خون شما لخته (دَلَمِه) نخواهد شد. هنگامی که صحبت از مزایای ویتامین K پیرامون پوست می شود، این ویتامین می تواند همه سیاهی‌های حلقه‌ای و رگه‌های عنکبوتی خصوصا در اطراف چشم و در سایر نقاط بدن که به دلیل مشکلات گردش خون بوجود آمده است را ترمیم نموده، همچنین با علائم کشش و زخم، یا هر مشکل دیگری که باعث تیره شدن پوست می شود، مقابله کند. برای کاهش ظاهر این نقص ها، مقدار زیادی کلم، جگر، کلم پیچ و شیر بخورید.

ویتامین B3

۶- ویتامین B3

ویتامین B3 به نیاسین نیز معروف است و می‌توان آن را در بسیاری از غذاهای تهیه شده از گوشت حیوانات و یا غذاهای تهیه شده از گیاهان یافت. این ویتامین برای سلامت پوست بسیار موثر و برای کارایی مغز نیز مفید می‌باشد، سیستم عصبی و سلول‌های خونی نیز از جمله مواردی است که وجود این ویتامین برای آنها ضروری است. مشتقات این ویتامین به نام نیاسینامید اغلب در بسیاری از محصولات زیبایی وجود دارد؛ تحقیقات در این زمینه نیز نشان می دهد ویتامین B3 می تواند به طور قابل توجهی ظاهر پیری پوست را کاهش داده و در بسیاری از موارد به مواد براق کننده بالای پوست نیز اضافه نماید. آنچه شما می توانید از مصرف محصولات حاوی ویتامین B3 انتظار داشته باشید، اثر لایه برداری ملایم و کاهش قرمزی پوست است.

ویتامین B5

۷- ویتامین B5

ویتامین دیگری از ویتامین های خانواده B ، ویتامین B5 است که به عنوان اسید پانتوتنیک و پانتنول نیز شناخته می شود. فرمولاسیون مراقبت از پوست حاوی این ویتامین بهترین آبرسانی به پوست را فراهم می کند. مطالعات روی ویتامین B5 نشان می دهد، این ویتامین از هدر رفتن آب پوست جلوگیری کرده و عملکرد پوست را بهبود می بخشد. بنابراین، اگر یک محصول زیبایی با ویتامین B5 با مواد تشکیل دهنده بالا یافتید، بدانید که این یک خرید خوب برای شما خواهد بود. همچنین می توانید مقدار زیادی از این ویتامین را از غلات کامل، آووکادو و مرغ دریافت کنید.

کولین

۸- کولین(choline)

کولین یک ویتامین است که در غذاهایی مانند: تخم مرغ، بادام زمینی و شیر یافت می شود؛ اما بدن می تواند به تنهایی این ویتامین را تولید کند. ویتامین کولین برای سنتز انتقال دهنده های عصبی و به طور کلی عملکرد طبیعی مغز بسیار موثر است. اما نتیجه مطالعات صورت گرفته بر روی کولین که در مجله FASEB Journal منتشر شد نشان داد که این ویتامین نقشی اساسی در غشای سلول های پوستی دارد. اگرچه بدن شما بیشتر کولین را تولید می کند، اما گاها به دریافت از طریق مکمل ها نیز احتیاج دارد؛ در هر صورت دریافت این ویتامین از منابع غذایی می تواند بسیار مناسب تر باشد.

اسید فولیک

۹- اسید فولیک

شما احتمالاً با اهمیت مصرف اسید فولیک کافی در دوران بارداری برای رشد کودک آشنا هستید. دلیل آن این است که اسید فولیک برای ایجاد سلول های جدید حیاتی است. اما اسید فولیک نیز در سلامت و ظاهر پوست نقش مهمی دارد. مطالعه ای که در مجله Cosmetic Dermatology منتشر شد نشان داد که استفاده موضعی از مخلوط حاوی اسیدفولیک و نوعی آمینو اسید به نام کراتین با تقویت سنتز کلاژن باعث بهبود استحکام پوست می شود.

نتیجه

پوست سالم و زیبا زمانی حاصل می شود که به همان اندازه که برای مراقبت از پوست توجه داشته باشید، به مصرف مواد مغذی خود نیز اهمیت دهید. کمبود ویتامین اغلب بر روی پوست ظاهر می شود، همین امر نشان می دهد که ویتامین ها نقش مهمی در سلامت پوست دارند. خوردن میوه و سبزیجات فراوان، سطح ویتامین شما را بهینه و در نتیجه پوست شما را درخشان نگه می دارد.

بیشتر بخوانید:

قرص های صافی پوست چیست و آیا واقعا تاثیر کافی بر روی صافی و شفافی پوست دارد؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه