English

گزارش خبرگزاری موج از امکان افزایش بهای بلیط مترو و اتوبوس در تهران؛

اولین زمزمه های افزایش بهای بلیط ها/ شاید امروز، شاید وقتی دیگر!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری چند روز قبل و در حالیکه تمام دستگاه ها – حداقل در ظاهر هم که شده !- سخن از تلاش برای کاهش فشارهای اقتصادی سر می‌دهند؛ اعلام کرد که قیمت واقعی بلیط مترو ۵ هزار تومان است.

اولین زمزمه های افزایش بهای بلیط ها/ شاید امروز، شاید وقتی دیگر!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، یکسال و نیم قبل خبری منتشر شد که براساس آن گفته می شد قرار است از ورود و خروج  خودروها از بزرگراه های پایتخت عوارض دریافت کند. درز کردن این خبر آن روزها باعث شد تا موج وسیعی از انتقادها و واکنش های تند افکار عمومی شهرداری را تحت فشار قرار دهد. فشاری که در نهایت باعث شد تا شهرداری از تصمیم خود عقب نشینی کند. حالا بعد از مدتها دوباره اظهار نظر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگویی تلویزیونی در مورد احتمال افزایش قیمت بلیط مترو و اتوبوس، باعث شد تا دوباره سناریوی مشابهی تکرار شود. وی در این برنامه گفته بود: قیمت تمام شده بلیط مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیط را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌شود.

سیدمناف هاشمی سپس عنوان کرد: ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵ هزار تومان از آنها گرفت.

استدلال هاشمی نیز این بود که امروز شهروندی اگر بخواهد از منطقه یک به ۲۲ تهران با اسنپ یا تاکسی دربست برود باید ۵۰ هزار تومان بپردازد اما با مترو و اتوبوس با هزار یا ۱۲۵۰ تومان این مسیر را طی می‌کند بنابراین حتی افزایش قیمت بلیط مترو به ۵ هزار تومان به هیچ عنوان زیاد نیست.

به نظر می رسید این خبر پیش زمینه ای برای افزایش قیمت بلیط ها باشد کمااینکه بعد از تصویب یک فوریت طرح افزایش قیمت بلیط مترو در شورای شهر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا قرار بود در مورد آن تصمیم گیری شود. با این وجود، این سخنان اما همانطور که انتظار می رفت با موج تندی از واکنش های شهروندان و حتی خود اعضای شورای شهر همراه بود. یکی از این مسئولان رییس شورای شهر تهران بود که در گفتگویی ‌اعلام کرد که شهرداری هنوز لایحه‌ای برای افزایش کرایه ناوگان حمل و‌نقل عمومی نداده است.

محسن هاشمی گفت که اعضای شورای شهر نیز موافق افزایش کرایه‌ها نیستند. به گفته هاشمی، درست است که ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا دچار آسیب‌های زیادی شده ولی این زیان باید توسط دولت و شهرداری جبران شود.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در همین زمینه و در رشته توییتی نوشت: در تنگناها و فشارهای اقتصادی بی سابقه امروز، باید با تامل بیشتر با مردم سخن گفت. امروز دیدم پیشنهاد افزایش قیمت بلیط مترو تا ٥ هزار تومان از زبان یکی از مسئولین محترم، تیتر بسیاری از رسانه ها شده است. فراموش نکنیم که مرجع تصویب که مرجع تصویب قیمت حمل و نقل عمومی، پارلمان شهرى متشکل از نمایندگان مردم در شوراى شهراست. همان شورایی که اخیرا با افزایش قیمت بلیط مترو و اتوبوس مخالفت کرد. در صحن، در مخالفت با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی صحبت کرده بودم.

سوء تفاهم یا....؟

اما روایت رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از این سخنان چیز دیگری است. محمد علیخانی در گفتگو با خبرنگار موج در مورد صحبت های اخیر مناف هاشمی گفت: اصلا بحث افزایش قیمت بلیط به ۵ هزار تومان در میان نیست. البته شهرداری به خاطر اینکه دولت تاکنون سهم خودش را از حمل و نقل عمومی تهران نپرداخته، به خاطر فشارهای مالی وارده مجبور شده لایحه ای برای افزایش قیمت بلیط های مترو و اتوبوس به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد برای شورا بفرستد اما ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل با آن مخالفت کردیم. 

وی در مورد سخنان چند روز قبل معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: فکر می کنم در این میان سوء تفاهی به وجود آمده است. در گفتگوی تلفنی که با آقای مناف هاشمی داشتم وی عنوان کرد که منظورش بحث های کارشناسی و کالبدشکافی فنی بحث افزایش تمام شده بلیط ها بوده است ولی گویا برخی ها از این سخنان برداشت اشتباهی داشته اند و همین باعث ایجاد موج جدید از واکنش شهروندان شده است! 

علیخانی ادامه داد: شهرداری بدون آنکه از ما در شورای شهر مجوز بگیرد و بدون آنکه شورا تایید کند نمی تواند افزایش قیمتی را برای بلیط های مترو یا اتوبوس داشته باشد. ما هم به خاطر وضعیت ویژه ای که هم اینک مردم با آن روبرو هستند نمی خواهیم روی مردم بیشتر از این فشار بیاوریم. برای همین با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت بلیط ها نیز که فقط چیزی حدود ۲۰۰ تومان می شد، مخالفت کردیم چه رسد به افزایش قیمت بلیط ها به ۵ هزار تومان!

وی با اشاره به برخی از تعهدات دولت در قبال حمل و نقل عمومی گفت: براساس مصوبات موجود، دولت باید به ازای هر سفر درون شهری ۱۰ سنت از محل صرفه جویی مصرف سوخت به شهرداری بپردازد اما در طول چند سال اخیر فقط  یک مورد پرداخت ۱۵۰ – ۱۶۰ میلیاردی تومانی به شهرداری داشته اند که اصلا در قبال دهها هزار میلیارد هزینه کرد شهرداری در این عرصه رقمی محسوب نمی شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در یک مورد دیگر دولت باید از محل پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی در سال گذشته حدود ۷۲۰ میلیارد تومان به شهرداری بپردازد که تنها ۲۰ یا ۳۰ میلیارد پرداخته است. امسال هم درحالیکه سهم شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی در ۶ ماهه نخست سال ۵۰۰ میلیارد بوده؛ تا این لحظه حتی یک ریال به شهرداری پرداخته نشده است.

وی با تاکید براینکه حقیقتا حمل و نقل عمومی پایتخت بحرانی است گفت: دولت موظف است هر ساله تعدادی اتوبوس برای پایتخت تهیه کند. به عنوان مثال در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی ۳ هزار دستگاه اتوبوس خریداری و به شهرداری تحویل شد. در دوره ریاست جمهوری خاتمی نیز حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس توسط دولت خریداری و به شهرداری تحویل داده شد . این آمار در دولت احمدی نژاد به حدود ۲۷۰۰ یا ۳ هزار دستگاه رسید که البته برخلاف دو دولت قبل که همه پول خرید اتوبوس ها را دولت می پرداخت در این دولت، ۸۰ درصد قیمت تمام شده آنها را دولت و ۲۰ درصد را شهرداری پرداخت کرد.

علیخانی در عین حال تصریح کرد: بعد از دولت احمدی نژاد، متاسفانه در دولت روحانی حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به ناوگان اتوبوسرانی اضافه نشده است. بنابراین همین الان که ما داریم با هم حرف می زنیم درصد زیادی از اتوبوس هایی که در دوره دولت های قبلی خریداری شده بودند ؛ عمری بالای ۱۰ سال داشته و عملا فرسوده هستند. 

وی گفت: این در حالی است که شهرداری باید زیر ساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی را فراهم کند و دولت هم مکلف است که آن را تجهیز کند. اما از آنجاییکه دولت هیچ کمکی در این دولت برای تجهیز ناوگان اتوبوسرانی نکرده، در نهایت تنها اتوبوس هایی که به این ناوگان اضافه شده همان ۲۵۰ اتوبوسی است که با ایران خودرو قراردادش بسته شد و همین چند هفته قبل ۱۰۰ دستگاه آن وارد شبکه بهره برداری شد. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با ارتباط دادن این موضوع به افزایش بهای بلیط ها گفت: در چنین شرایطی شهرداری چاره ای ندارد جز اینکه برای تامین نوسازی وخرید اتوبوس های جدید بخواهد قیمت بلیط ها را افزایش دهد و بخشی از هزینه های حمل و نقل عمومی را از طریق مردم تامین کند – که البته ما به عنوان نمایندگان مردم اجازه این کار را نمی دهیم- و یا اینکه از بودجه سایر بخش ها مانند بخش های عمرانی بزند و کم کند تا بتواند بودجه مورد نیاز حمل و نقل عمومی را تامین کند. آنوقت کارهای عمرانی شل می شوند و یک عده می گویند که چرا شهرداری در زمینه عمرانی کاری در شهر نمی کند و....! بنابراین تا وقتیکه دولت سهمش را پرداخت نکند وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی ما بهبودی را نخواهد داشت. 

وی البته مجددا تاکید می کند که در حال حاضر مدیریت شهری هیچ برنامه ای برای افزایش بهای بلیط اتوبوس و مترو ندارد و شورا نیز اجازه این کار را به شهرداری نمی دهد.

با این وجود خیلی ها همچنان معتقدند که به رسم دیرینه کشور ما که همیشه مسئولان ابتدا بحث افزایش قیمت ها را مطرح می کنند و بعد انکارش می کنند و در نهایت بعد از چند ماه به یکباره شاهد افزایش قیمت ها هستیم، اینبار نیز بعید نیست که چند هفته بعد به یکباره مسافران مترو و اتوبوس یکی از صبح هایی که قصد سوار شدن به این وسایل را دارند، با افزایش بهای تمام شده بلیط ها مواجه شوند! احتمالا شهردار هم در اینصورت و در مقابل انتقادها خواهد گفت: من اصلا خبر نداشتم، تازه شنبه متوجه شدم!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه