English

موج گزارش می دهد؛

بررسی پرونده خودکشی ۶ دانش آموز رامهرمزی؛ از تکذیب مسوولان تا تشکیل جلسه تامین!

درحالیکه رسانه های داخلی در اقدامی عجیب فقط ترجیح دادند جوابیه های مسئولان در مورد تکذیب خودکشی 6 دختر دانش آموز رامهرمزی را منتشر کنند اما نامه تهدید آمیزاداره ارشاد این شهرستان خطاب به رسانه ها باعث شد تا ماجرا شکل و سویی دوباره بگیرد. نامه ای که به زعم بسیاری از کارشناسان می تواند دلیل محکمی باشد برای صحت خبر تکذیب شده این خودکشی های سریالی.

بررسی پرونده خودکشی 6 دانش آموز رامهرمزی؛ از تکذیب مسوولان تا تشکیل جلسه تامین!

به گزارش خبرگزاری موج، بعد از انتشار اخبار مختلفی از خودکشی دانش آموزان  در اقصی نقاط ایران اینبار خبر منتشر شده از سوی یکی از سایت های محلی استان خوزستان، جرقه ای شد برای جنجالی دیگر در کشور. این سایت چند روز قبل از خودکشی‌های سریالی میان دانش آموزان رامهرمزی در استان خوزستان خبر داد که به گفته نویسنده این مطلب، آخرین آن شامگاه جمعه ۲۲ آبان ۹۹ بود که براساس آن دختر ۱۵ ساله‌ی دیگری در رامهرمز خوزستان خود را حلق آویز کرد. بنا براعلام این سایت خبری پیش از این خودکشی پر ابهام، طی یکماه گذشته، ۵ خودکشی مشابه در میان دانش‌آموزان این شهرستان رخ داده است.

این سایت در ادامه از قول، رستمی رئیس آموزش و پرورش رامهرمز اختلافات خانوادگی، تعصبات کورکورانه، تعرضات فکری و عاطفی و عدم پاسخگویی به نیازها و اقتضائات زیستی را از علت‌های این رخداد تلخ‌ برشمرد.

گویا وی گفته بوده که از ۲۷ هزار دانش آموز رامهرمزی دستکم ۴ هزار دانش‌آموز از داشتن تلفن همراه برای ادامه تحصیل در سال جدید تحصیلی محروم بوده‌اند.

رئیس اداره آموزش و پرورش رامهرمز همچنین به صراحت دلیل خودکشی یکی از دانش‌آموزان دختر را مخالفت خانواده با تهیه تلفن همراه و عدم امکان ادامه تحصیل این نوجوان عنوان کرده است.

این خبر اما جز اخباری بود که در کمتر از چند ساعت در فضای مجازی جز پربیننده ترین اخبار رصد شده قرار گرفت گرچه رسانه های داخلی تا آن زمان چندان توجهی به آن نکردند. ولی برعکس، در رسانه های آن سوی مرزها این خبر مانند بمبی بود که هر روز بهانه چندین گزارش و مصاحبه و یادداشت می شد. مطالبی که اکثرا در تیتر آنها جمله " خودکشی سریالی دختران رامهرمزی " به چشم می خورد. با بالاگرفتن واکنش ها و اظهار نظرها در فضای مجازی و رسانه های بیگانه، بالاخره رسانه های داخلی نیز مجبور به واکنش شدند. گرچه به نظر می رسید به شکلی عجیب تلاش می کنند تا با نگاهی گذرا و خلاصه و در حد رفع تکلیفی از کنار آن عبور کنند!

با این وجود ادعای سریالی بودن این خودکشی ها باعث شد تا مسئولان استانی نیز وادار به واکنش و صحبت در مورد این حادثه شوند. واکنش هایی که تمام آنها را می توان در یک کلام خلاصه کرد: " انکار". این مسئولان مدعی بودند که تنها یک خودکشی در طول یک ماه گذشته در رامهرمز انجام شده و خبر خودکشی 6 دانش آموز آن هم به خاطر نداشتن تبلت و گوشی به هیچ عنوان صحت ندارد. گرچه این ادعا  با افشای نامه سرپرست اداره ارشاد رامهرمز ماجرا وارد فاز جدیدی شد. در این نامه خطاب به رسانه ها آمده بود: با توجه به نامه نگاری و تاکید فرمانداری و شبکه بهداشت رامهرمز درخصوص عدم درج اخبار مربوط به خودکشی در رسانه ها، شایسته است نسبت به رعایت این موضوع و عدم انتشار اخبار خودکشی همکاری لازم مبذول گردد.

رامهرمز

انتشار این نامه در واقع بمبی بود که شعله در حال خاموش شده قصه خودکشی های سریالی را دوباره شعله ور کرد. چرا که به مصداق ضرب المثل " تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها..." این نامه نیز در واقع تاییدی بر این مدعا بود که حتما چنین روایتی از خودکشی های سریالی صحت دارد که فرماندار برای لاپوشانی کردن آنها چنین دستوری را صادر کرده است.

شایعه یا واقعیت؟

با این وجود فرماندار رامهرمز همچنان بر ادعای خود مصمم است و مدعی است که خبر خودکشی های سریالی به هیچ عنوان صحت ندارد و تنها یک جنجال رسانه ای بی اساس است.

آرش قنبری در گفتگو با خبرنگار موج، با تایید تنها یک خودکشی؛ یعنی همان خودکشی دختر 15 ساله رامهرمزی گفت: اصلا چنین خبری صحت ندارد. از ابتدای سال جاری تاکنون از بین خودکشی هایی که در این شهرستان رخ داده تنها دو مورد آن دانش آموز بوده اند که این دو مورد هم اصلا ارتباطی به نبود تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مثل تبلت و گوشی موبایل نداشته؛ بلکه بیشتر ریشه در اختلافات خانوادگی یا مسایل پیچیده دیگری بوده که در حال بررسی است. 

عدم ارائه نامه فرمانداری به وزارت ارشاد توسط فرماندار!

اما اگر این ماجرا صحت ندارد، چرا وی به مسئول اداره ارشاد شهرستان دستور داده تا جلوی انتشار اخبار مربوط در این زمینه را بگیرد؟ قنبری در این زمینه به خبرنگار موج گفت : چندی قبل وزارت بهداشت طرحی را با عنوان طرح جلوگیری از اقدام به خودکشی تهیه کرده بود که در این طرح وزارت ارشاد نیز وظیفه داشت تا به رسانه ها اطلاع رسانی می کرد تا از درج اخبار و گزارش های احساسی و هیجانی و همچنین انتشار عکس و تصویر افرادی که خودکشی کرده اند و تشریح شیوه خودکشی آنها خود داری کنند. ما هم طبق همین دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت طی نامه ای از اداره ارشاد خواستیم تا از رسانه ها درخواست کنند، این شیوه نامه را رعایت کنند. اما متاسفانه سرپرست اداره ارشاد شهرستان در نامه ای که حتما خوانده اید در اقدامی ناپخته، به گونه ای مساله را عنوان کرده که انگار من به وی دستور داده ام تا رسانه ها را به صورت دستوری از پوشش اخبار مربوطه منع کند! در حالیکه نامه ما به اداره ارشاد موجود است و می تواند موید حقیقت باشد.

قنبری در پاسخ به درخواست خبرنگار موج برای در اختیار قرار دادن نامه ارسالی فرمانداری به وزارت ارشاد جهت تنویر افکار عمومی گفت: از دادن این نامه به شما معذوریم چرا که جز اسناد اداری محسوب می شود!!

وی با ذکر اینکه هنوز دلیل قطعی خودکشی دانش آموز 15 ساله رامهرمزی مشخص نشده است گفت: با این وجود برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی کمیته ای با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، نماینده نیروی انتظامی، بهزیستی، آموزش و پرورش، فرمانداری و... تشکیل شده که تاکنون نیز دو جلسه برگزار کرده است. 

فرماندار رامهرمز در عین حال که با رد شیوع خودکشی در بین دانش آموزان این شهرستان اما، معتقد است کرونا نیز عاملی برای تشدید این وضعیت بوده است. وی در تشریح دلایل خود گفت: یک زمانی دانش آموزان با دوستان  و همکلاسی هایشان  قرار می گذاشتند و می رفتند بیرون یا مدرسه و خلاصه کمتر در خانه بودند. اما حالا مجبورند که اکثرا در خانه و زیر نظر والدینشان باشند. طبیعی است که اختلاف فکری بین آنها با والدین باعث بروز تنش هایی در خانه بشود. مثلا خیلی از خانواده ها دیگر به دخترشان اجازه نمی دهند که بدون دلیل و به خاطر مسایل غیرضروری از خانه خارج شود. 

وی اضافه کرد: البته نباید از دلایل اقتصادی هم غافل بود. به عنوان نمونه وقتیکه دانش آموزی می رود بیرون و می بیند دوستش فلان گوشی یا فلان موتور و فلان مانتو را پوشیده ولی او نمی تواند آن را داشته باشد, مسلما افسرده می شود. یعنی می خواهم بگویم این خودکشی ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. 

قنبری در پایان با شایعه خواندن افزایش آمار خودکشی ها و بخصوص خودکشی دانش آموزان در رامهرمز گفت : اینها همه شایعه است. براساس آمار مورد استناد، آمار "اقدام" به خودکشی در شهرستان ما یک سوم سال گذشته است که نشان می دهد این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد. 

مردم یا مسوولین؟ 

با تمام این تفاصیل، در جریان پیگیری تهیه این گزارش، گفته های برخی از شهروندان بومی استان خوزستان که اتفاقا خودشان نیز دستی در مسئولیت های استانی دارند، حاکی از آن است که هر از چند گاهی شاهد اخبار جدیدی از خودکشی دانش آموزان در یکی از شهرستان های استان هستند. یکی از این شهروندان به خبرنگار موج گفت: در شهرهای کوچک همه با هم فامیل و آشنا هستند . بنابراین نمی شود چیزی را کتمان کرد. آنهم مساله ای به این مهمی را! بنابراین اینطور که ما شنیده ایم خودکشی این 6 دختر دانش آموز درست است. حتی چندی قبل دختر دانش آموزی در باغملک خودکشی کرد که می گویند دوست یکی از همین 6 دختر رامهرمزی است.

یکی دیگر از شهروندان رامهرمزی نیز در مورد دلایل خودکشی این دختران به خبرنگار موج گفت: اینطور که من تحقیق کرده ام هر کدام از این دانش آموزان به دلایل مختلفی خودکشی کرده اند. مثلا خودکشی دانش آموز 15 ساله اخیر به خاطر نداشتن تبلت نبوده است بلکه برعکس، پدر وی فردی متمول است اما با این وجود به خاطر تعصبات خانوادگی به دخترشان اجازه نمی دادند که از تبلت استفاده کند و وی هم که می دیده دارد از درس و کلاس هایش دور می افتاد خودکشی کرده است. یا در مورد یکی دیگر از خودکشی ها نیز گفته می شود که دلیل آن عشق و عاشقی بین دختر دانش آموز با یک پسر نوجوان دیگر بوده است. 

این شهروند  رامهرمزی تصریح کرد: یعنی در یک جمله می توان گفت که مهمترین دلیل خودکشی های دانش آموزان ، اختلاف فرهنگی و دیدگاهی بین فرزندان و دانش آموزان بوده است که در این روزهای کرونایی و با خانه نشین شدن دانش آموزان در منزل، به اوج خود رسیده است.

با این حال همانطور به عنوان یک رسانه هنوز نه می توان این خبر را نه صددرصد رد کرد و نه صد درصد تایید. چرا که اظهارات مسئولان حکایت از نادرست بودن آن است و در مقابل صحبت های برخی از شهروندان این شهر و استان حاکی از صحت این خودکشی های به قول معروف، سریالی دارد. بنابراین باید منتظر ماند تا ببینیم در ادامه این مسیر و در روزهای آینده کدام یک از این دو ادعا درست از آب در می آید ؟ گرچه هنوز سوالات زیادی بی پاسخ مانده است. سوالاتی از این دست که : اگر در رامهرمز تنها یک دانش آموز خودکشی کرده، چرا  صبح روز سه شنبه جلسه تامین شهرستان تشکیل شده است؟!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه