English

معاون وزیر بهداشت:

محدودیت‌های جدید کرونایی فراتر از یک تعطیلی است/ رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت دارند

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه محدودیت‌های جدید کرونایی فراتر از یک تعطیلی است بیان کرد رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت دارند.

محدودیت‌های جدید کرونایی فراتر از یک تعطیلی است/ رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت دارند

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا رئیسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه کشور تنها تهران نیست و ایران به معنای ۳۱ استان است، افزود: طرح جامع محدودیت‌های کرونایی که تهیه شده است بسیار فراتر از یک تعطیلی می‌باشد و این طرح در ۹ ماه بی نظیر بوده است.

رئیسی با بیان اینکه بیش از سه هفته پیش، ۴۳ شهرستان با وضع قرمز را محدودیت‌های شدید اعمال کردیم گفت: ۴۶ شهرستان هم بعد از آن با محدودیت‌ها روبرو شدند که نتایج آن بسیار ارزشمند بود که مبنایی شد برای تصمیم گیری دقیق و کارشناسی امروز برای ایجاد محدودیت‌های جدید؛ که در ستاد انجام شد.

وی افزود: این طرح دارای پنج محور است که باید اقناع سازی برای مردم انجام شود و برای اجرای این طرح نیاز به اطلاع رسانی داریم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه محدودیت؛ راه حل اصلی نیست و موقت است گفت: کشورهای فرانسه و ایتالیا هم به سمت محدودیت رفتند چون تعداد مبتلایان افزایش یافته تا جایی که از کنترل خارج شده است و فشار بر روی کادر درمان بسیار زیاد است باید یک تنفس به کارکنان بخش درمان داده شود.

رئیسی افزود: محدودیت را به صورت موقت ایجاد می‌کنیم تا وضع، آرام شود.

وی ادامه داد: طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ هوشمند است و این تعطیلی بر مبنای شیوع و بروز بیماری از حالتی به حالت دیگر تغییر خواهد کرد مثلاً اگر شهری در سطح هشدار ۳ و قرمز باشد بعد از دو هفته امکان تغییر وضعیت به زرد یا سفید دارد و محدودیت‌ها برداشته شود ولی دستورالعمل‌ها به قوت خود باقی است.

رئیسی تصریح کرد: در طرح جامع محدودیت‌های جامع کرونایی، سه سطح را تعریف کردیم که طبق آن سطح ۳؛ قرمز می‌باشد، سطح ۲؛ نارنجی و سطح یک هم زرد. استان‌های با سطح سفید هم داریم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: بر اساس تقسیم بندی شهرها؛ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، اگر حدود ۴ بیمار کرونایی بستری داشته باشیم سطح زرد برای آن شهر شناخته می‌شود و اگر تعداد بیماران ۶ نفر باشند سطح نارنجی و اگر ۱۰ بیمار کرونایی باشد سطح قرمز را برای آن شهر در نظر می‌گیریم.

رئیسی با اشاره به اینکه چهار رده شغلی در کشور داریم ادامه داد: رده یک شغلی مثل بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی، پمپ بنزین و غیره به هیچ وجه نباید تعطیل شوند و رده شغلی ۲ و ۳ و ۴ زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد تمامی این مشاغل تا دو هفته تعطیل خواهند بود.

وی ادامه داد: در طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت خواهند داشت.

رئیسی با بیان اینکه محور بعدی که با محدودیت روبرو می‌شود موضوع کارکنان است، گفت: در شهرهای با سطح قرمز فقط یک سوم کارکنان در ادارات دولتی اجازه فعالیت دارند و در شهرهای با سطح نارنجی با نصف کارکنان و در شهرهای با سطح زرد هم با دو سوم کارکنان اجازه فعالیت خواهند داشت.

وی ادامه داد: مدارس و دانشگاه‌ها و آزمون‌ها در هر سه سطح هشدار کاملاً غیرحضوری خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت درباره مراکز مذهبی و فرهنگی هم گفت: مساجد و نمازجمعه در هر سه سطح؛ قرمز، نارنجی و زرد تا دو هفته تعطیل خواهند بود.

رئیسی درباره ترددها گفت: در سطح هشدار قرمز و نارنجی، خودروها با پلاک بومی حق خروج از منطقه خودشان را ندارند و پلاک‌های غیربومی هم اجازه ورود به این مناطق را ندارند که در صورت عدم رعایت؛ توسط دوربین‌ها جریمه سنگین خواهند شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هر نوع جلسه رسمی در مناطق قرمز تا سقف ۱۵ نفر و در سطح نارنجی تا سقف ۲۰ نفر و در مناطق با سطح زرد تا سقف ۳۰ نفر مجاز است و باید ۴ متر فاصله بین افراد رعایت شود این قانون برای همه به طور یکسان اجرا می‌شود.

رئیسی درباره ضمانت اجرایی طرح جامع محدودیت‌ها گفت: در صورت عدم رعایت طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ جرایمِ مسئول اداره و صنوف کاملاً مشخص شده است.

وی درباره ابتلای مجدد به کرونا هم افزود: بر اساس یک سری مطالعات، ابتلای مجدد در بعضی افراد با ژنتیک و سیستم ایمنی خاص ممکن است و در همه افراد این اتفاق نمی‌افتد و همچنین میزان ابتلای مجدد؛ حدود یک یازدهم است.

رئیسی درباره مطرح شدن موضوع واکسن کرونا هم تصریح کرد: هنوز نمی‌دانیم این واکسن تا چه حد ایمنی ایجاد می‌کند و آیا به دُزهای مجدد نیاز دارد یا خیر؛ ولی موضوعی که مسلم شده بالاتر رفتن قدرت سرایت ویروس کروناست.

وی درباره تصمیم گیری تعطیلی مشاغل در ساعت ۱۸ گفت: مراکز تجمع یا پاساژها و رستوران‌ها جزو مکان‌هایی هستند که به شدت آسیب پذیرند و می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تمام آزمایشگاه‌ها به سامانه بهداشت متصل هستند و بر اساس بانک اطلاعاتی، تمام مراکزی که اقدام به فروش بلیط مسافری می‌کنند به این سامانه وصل هستند و به افراد با تست مثبت، بلیط داده نمی‌شود و افرادی که ۱۴ روز از تست مثبت آنها گذشته باشد دیگر مشکلی نخواهند داشت.

رئیسی گفت: با بررسی‌های به عمل آمده، تست حدود ۶۰۰ راننده اسنپ در کشور مثبت بود که اجازه فعالیت به آنها داده نشد و در گام بعدی هم ایرلاین‌های پروازی است که به افراد با تست مثبت بلیط فروخته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان ابتلاء در میان کارمندان بانک زیاد است، گفت: بر اساس قانون، مدیرانی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند تخلف اداری مرتکب شده اند و کارمندان می‌توانند با تلفن ۱۹۰ این تخلفات را گزارش دهند.

رئیسی افزود: این محدودیت‌ها به این صورت شامل مراکز امنیتی، انتظامی، کادر درمان و بهداشت نمی‌شود.

وی درباره محدودیت‌ها در بخش صنعت هم گفت: بخش صنعت در رعایت دستورالعمل‌ها بسیار خوب عمل کرده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: اگر کسی تست مثبت داشته باشد و در محل کار حاضر شود هم خود او و هم صاحب کارگاه جریمه خواهند شد.

رئیسی با اشاره به اینکه به هیچ وجه کارخانه‌ها تعطیل نمی‌شوند، افزود: افراد شاغل در کارخانه‌ها شامل این محدودیت‌های حضور یک سوم یا یک دوم نمی‌شوند بلکه صنعت و تولید تغییری نخواهند داشت.

وی درباره برگزاری آزمون استخدامی در ۶ آذر گفت: در ابتدا باید تعداد داوطلبان و تعداد حوزه‌های امتحانی مشخص شود و اگر از یک عدد مشخص فراتر رود، اجازه داده نخواهد شد.

رئیسی درباره معیشت مردم در این شرایط هم افزود: دولت یک سری وام را اختصاص داده و موضوع مالیات هم در این زمینه مطرح است.

وی ادامه داد: تنها تعطیل کردن؛ راه حل نیست بلکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند ما را به یک وضع امن برساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه