English

گزارش موج از نارضایتی مردم عرضه میوه های بی کیفیت در بازارهای روز؛

غرفه دار در جواب مشتری: همینه که هست! / مدیرعامل سازمان میوه و تره بار: مردم راضی اند!

این روزها شرایط اقتصادی به گونه ای شده است که برخی حتی از خرید میوه نیز عاجزند و یا سبدخریدشان بسیار کوچک شده است. در چنین شرایطی با وجودیکه شهرداری مدعی است که بازارهای میوه و تره بار در عرضه میوه و مرغ و ... با کیفیت و ارزان پیش قدم است اما، بررسی های میدانی برعکس این موضوع را نشان می دهد.

غرفه دار در جواب مشتری: همینه که هست! / مدیرعامل سازمان میوه و تره بار: مردم راضی اند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، "نمی شه بردارید .... هنوز کار داره.... چند دقیقه صبرکنید تا بهتون بگم..." اینها جملات کارگر میانسال یکی از غرفه های  بازارمیوه و تره بار، بازار " کارون" است که به مشتریانی که می خواهند سیب بردارند می گوید. تازه درهای بازار روز باز شده و اکثر کارگران، مشغول خالی کرد جعبه های میوه در جاهای خودشان هستند تا مردم بیایند و بخرند. اما موضوع اینجاست که کارگران نمی گذارند مردم میوه ها را بردارند! مرد جا افتاده ای که همراه همسرش می خواهد سیب بخرد می پرسد: خب چرا نمی گذاری برداریم؟

کارگر غرفه درحالیکه همچنان مشغول جدا کردن سیب های درشت از بین مابقی سیب های ریخته شده در پالت هاست، با  لهجه شیرین کردی اش جواب می دهد: هنوز آماده نیست؛ مگر نمی بینی دارم روش کار می کنم؟!

زن جوان دیگری که از اینهمه انتظار و جواب های بی سر و ته خسته شده در واکنش به صحبت های کارگر می گوید: الان دقیقا داری چیکار می کنی؟ منظورت از آماده کردن، جمع کردن و جداکردن میوه های درشته؟! یعنی ما باید ۸-۹ تومن بدیم برای این سیب های لک دار و اندازه فندوق؟!

جوان دیگری که گویا مسئول آن غرفه است و با شنیدن اعتراض مردم به کارگرش ملحق شده جواب زن جوان را اینگونه می دهد: انتظار دارید با این قیمتی که تعیین کرده اند میوه سلطنتی بهتون بدن؟! این قیمتی که تعیین شده برای میوه های معمولی است نه میوه های درشت و درجه یک! اگر میوه درجه یک می خواهید باید حداقل دو برابر این، پول بدید!

صف ۴ ساعته برای خرید از غرفه های شهرداری!

صفی که اینجا تشکیل شده آدم را بی اختیار به یاد سالهای جیره بندی و روزگاری می اندازد که مردم با در دست داشتن کوپن، پشت در مغازه ها صف می کشیدند تا بعد از ساعت ها انتظار، چند کیلوبرنج یا روغن و تخم  مرغ و... بخرند! اینجا بازار روز شقایق در منطقه ۱۷ تهران است. بی اغراق بالای ۱۰۰ نفر اینجا در صف ایستاده اند تا شاید بخت یارشان باشد و بتوانند مرغ مثلا دولتی بگیرند. گرچه قیمتی که برایشان در اینجا تعیین شده فقط ۲-۳ هزار تومان با بیرون اختلاف دارد. زن جوانی که همراه فرزندش در صف ایستاده و چند نفری مانده تا نوبتش برسد اما نظر دیگری دارد: درست است که شاید در ظاهر مرغی که اینجا عرضه می شود، فقط ۲-۳ هزار تومان با مغازه اختلاف قیمت داشته باشد ولی وقتیکه ۳ تا مرغ می خری در مجموع۶۰-۷۰ تومان به نفعته!

پیرزنی که با واکر در صف ایستاده و عصبانیت کاملا از چهره اش مخص است نیز به یکباره انگار طاقتش طاق شده باشد با صدای بلند و بدون اینکه مخاطبش مشخص باشد می گوید: اینها اگر دلشون به حال ملت سوخته بود خیلی راحت می تونستن مرغ و تخم مرغ و میوه خوب با قیمت پایین اینقدر بریزن تو بازار که نه صفی تشکیل بشه و نه کسی بخواهد برود از مغازه میوه و مرغش را بخرد.

مرد میانسال دیگری هم که گویا کلافه تر از پیرزن است در تایید حرف او می گوید: شما واقعا فکر می کنید اینها به فکر مردمن؟! کافیه تو هر بازار روزی ۱۰۰تن مرغ به صورت روزانه بریزن. اونوقت خواهید دید که چطور قیمت مرغ می شکنه!ولی موضوع اینجاست که نمی خواهند!

زن جوان، پسرش که به نظر ۶-۷ ساله به نظر می رسد دایم بهانه می گیرد و شیطنت می کند و زن که کلافه شده نیز مدام تهدیدش می کند که تنبیهش می کند و البته گه گداری نیز نوازشی می کندش! نوبتش که می شود دست پسرش را می گیرد و درحالیکه کاملا کلافه شده خطاب به وی می گوید: بیا زودتر بگیریم و بریم خونه... بیچاره ام کردی از ساعت ۷ صبح که اینجاییم تا الان – ساعت ۱۱ – داری آتیش می سوزونی! مردمی که توی صف هستند همگی کلافه و عصبی‌اند؛ اینقدر که اگر نگهبانی جلوی غرفه عرضه مرغ نبود، بی شک دعوا و آشوبی به پا می شد! 

"بدو بدو طلای قرمز دارم... گنج نایاب ... تو بازار هم نمی تونی پیداکنی"  اینها جملاتی است که یکی از کارگرهای غرفه های بازار کرمان فریاد می زند تا جلب مشتری کند. اما درکمال تعجب، این طلای قرمز، اصلا مشتری ندارد! آنهم در حالیکه قیمتش تقریبا نصف قیمت بازار است! دلیلش را وقتی می فهمم که نزدیک پاتیل گوجه ها می شوم. گوجه هایی که همگی زرد و یا شل و آبکی هستند و در یک کلام اصلا قابل استفاده نیستند. اینها که اصلا قابل مصرف نیستند...! چی رو بخریم!... اینها را زن محجبه ای می گوید. آنهم بعد از کلی جابجا کردن گوجه ها...کارگر غرفه باز هم همان جواب همیشگی را می دهد: نصف قیمت بازار داری پول می دهی، می خوای گوجه دست چین بهت بدهند؟

همسر زن که از جواب تمسخر آمیز کارگر عصبانی شده در جوابش می گوید: یعنی چی؟ پس چرا شهرداری اعلام کرده که گوجه خوب را با قیمت مصوب در بازارها می فروشد؟ این گوجه خوبتونه؟!

کارگر که حالا عصبانی تر هم شده است به تندی خطاب به مرد می گوید: ما هم قیمت مصوب گذاشتیم. منتهی با قیمتی که آقایون اعلام کردن، فقط همین گوجه را می شود از بازار خرید و اینجا فروخت. اگر شکایتی داری برو به شهردار بگو!

دوربین گوشی ام را آماده می کنم تا عکسی از گوجه ها و قیمتش بگیرم که ناگهان کارگر جوان دیگری با حالت تهاجمی به سویم هجوم می آورد و با لحنی تند و طلبکارانه می گوید: آقا نگیر... 

- چرا؟ مگه چی می شه؟ 

کارگر در حالی که دستش را جلوی گوشی ام گرفته می گوید: نمی شه... من می گم!

- ولی اینجا یک مکان عمومی است و شما نمی تونید مانع از عکس گرفتن من بشید.

لبخند تمسخر آمیزی می زند و می گوید: می تونم!!! اینجا من می گم می تونی عکس بگیری یا نه؟! 

- ولی من خبرنگارم و می خواهم عکس بگیرم و برای شهردار بفرستم.

با همان لبخند تمسخر آمیز که حالا لحن زشتی هم به آن اضافه شده می گوید: همینه که هست! من نمی ذارم عکس بگیری! برو به هر ".... " که می خواهی گزارش بده!

صدای مشاجره‌مان آنقدر بالا می رود که مردم دورمان جمع می شوند و شروع به اعتراض و حمایت از من می کنند. اما کارگر و غرفه دار مربوطه که انگار این اعتراض ها برایشان عادی است خیلی راحت بر موضع خود پافشاری می کنند. بالاخره غایله با حضور ماموران انتظامی بازار روز خاتمه پیدا می کند. البته با بیرون کردن من از بازار!!!

همه راضی اند!

با وجودیکه اعتراض مردم به عرضه میوه های بی کیفیت و یا عرضه قطره چکانی مرغ و تخم مرغ در بازار روز های تهران و البته برخورد نامناسب کارکنان و غرفه دارانی که انگار از مصونیت کاری خود اطمینان کامل دارند، مدیرعامل سازمان میوه و تره بار مدعی است که شهروندان اکثرا از عملکرد این بازارها و کیفیت میوه ها و... عرضه شده در آنها راضی هستند! 

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تأکید بر استقبال شهروندان از میادین میوه و تره بار گفت: براساس آمارهای موجود، شاهد افزایش تعداد مشتریان و میزان فروش این مراکز هستیم، چنانچه در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از یک میلیون نوبت خرید در میادین میوه و تره بار ثبت می‌شود که این موضوع، نشان‌دهنده رضایتمندی شهروندان از کیفیت قابل قبول و قیمت به مراتب پایین‌تر محصولات عرضه شده در مراکز مذکور، نسبت به سطح شهر به عنوان اولویت نخست این سازمان است.

سید سعید راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج با طرح این ادعا که نظرسنجی‌های صورت‌ گرفته، حکایت از رضایت شهروندان از عملکرد میادین میوه و تره بار است، گفت: نتایج نظرسنجی سازمان‌های مستقل نیز داده‌های ما را تأیید می‌کند، هر چند اعتقاد داریم هیچ‌گاه نباید برای ارتقاء و بهبود خدمات خود از عملکردمان راضی باشیم و همواره باید تلاش کنیم تا رضایت حداکثری شهروندان را به دست آوریم.

وی با وجودیکه امکان عرضه میوه بی کیفیت در برخی از غرفه های میادین را رد نمی کند گفت: ما در سطح تهران بیش از  ۲۵۰ میدان و بازار میوه و تره بار تحت پوشش سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران فعال هستند که روزانه بیش از ۴ هزار تُن انواع محصولات در آنها عرضه می‌شود. طبیعی است که  ممکن است در یک یا چند غرفه و در ساعاتی خاص، یک بهره‌بردار یا غرفه‌دار نسبت به جمع‌آوری محصولات پس‌سورت و شارژ مجدد پالت‌های میوه و تره بار با محصول مناسب اقدام نکند و در نتیجه، محصولی عرضه شود که مطابق استانداردهای کیفی تعیین شده از سوی این سازمان و مورد نظر ما نباشد. 

راد با بیان اینکه با توجه به اجرای طرح دستچین در تمامی میادین میوه و تره‌ بار، شهروندان قدرت انتخاب محصول بر اساس مقدار مورد نیاز و کیفیت مورد نظر خود را دارند، بیان کرد: با این وجود، به شهروندان اطمینان می‌دهیم که نظارت بر فعالیت میادین و بازارهای میوه و تره بار را افزایش خواهیم داد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی، با افراد خاطی در چارچوب قانون و با جدیت و قاطعیت برخورد می‌شود و برای حفظ حقوق آنها، با هیچ کس مماشات نخواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران همچنین در مورد قیمت های میوه ها و محصولات عرضه شده در این بازار روزها نیز به اختلاف ۳۶ درصدی قیمت محصولات میادین میوه و تره بار، نسبت به قیمت‌های محصولات مشابه در سطح شهر، اشاره و افزود: سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران موفق شده با ارائه محصولات با کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و مشتری‌مداری در ۷ ماهه نخست امسال، بیش از ۶۱۹ میلیارد تومان به اقتصاد خانوارهای شهری کمک کند که سهم هر خانواده تهرانی از محل صرفه‌جویی خرید از میادین میوه و تره بار از اول فروردین‌ماه تا آخر مهرماه سال ۹۹، بالغ بر ۲۰۶ هزار تومان بوده است و طبق برآوردها و محاسبات ما، این مبلغ در مدت زمان باقی‌مانده از سال جاری افزایش خواهد داشت.  

حال به نظر می رسد این مردم هستند که باید در مورد کیفیت و قیمت و نحوه اداره و برخورد غرفه داران و مسئولان بازارهای روز اظهار نظر و قضاوت کنند. درست است که شهروندان، این روزها به خاطر کرونا و اقتصاد لاغرشده خانواده ها شاید مجبور به خرید از بازارهای روز که مدعی عرضه میوه با قیمتی پایین تر هستند باشند، اما در عین حال از کیفیت پایین محصولاتی که در این غرفه ها عرضه می شود و یا از برخورد عوامل این بازارها دل خوشی و رضایت چندانی ندارند! ولی پاسخی که مسئولان شهرداری به این اعتراض ها و گلایه ها می دهند همان جمله معروفی است که به گوش ما کاملا آشناست: همینه که هست! 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    متاسفانه قيمت ها در اكثر مواقع بيشتر از ميوه فروشي هايي است كه اجاره مغازه اب برق گاز و كارگر مي دهند

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی