English

گزارش متفاوت موج از اعمال محدودیت های نصفه و نیمه ترددی در تهران؛

فشار شهروندان باعث باز شدن جاده ها شده است؟! / خوش نشین ها همچنان اصرار به مسافرت رفتن دارند

با وجود ادعای مسئولان در اینکه با اجرای طرح ایجاد محدودیت در مراکز ۲۵ استان کشور، اجازه ورود و خروج به خودروهای غیربومی داده نمی شود اما گزارش های میدانی حکایت از آن دارد که در برخی از محورها و گلوگاه های اصلی شهرهای بزرگ و بخصوص تهران، ماموران در برابر اعتراض شدید مردم ، مسیرها را باز کرده و تردد در آنها جریان دارد!

فشار شهروندان باعث باز شدن جاده ها شده است؟! / خوش نشین ها همچنان اصرار به مسافرت رفتن دارند

به گزارش خبرگزاری موج، بالاخره بعد از تهدیدهای پی در پی و التماس های مکرر مسئولان برای اینکه مردم پروتکل های بهداشتی کرونایی را رعایت کنند و در ایام تعطیل از مسافرت پرهیز کنند، از روز گذشته و در آستانه تعطیلی اخیر، دولت یکی از تهدیدهایش را در مورد اعمال محدودیت های تردد جاده ای را اجرایی کرد و مانع از ورود و خروج مسافران به ۲۵ مرکز استان شد. گرچه براساس گزارش های میدانی در برخی از محورها و گلوگاه های اصلی شهرهای بزرگ و بخصوص تهران، ماموران در برابر اعتراض شدید مردم، مسیرها را باز کرده و تردد در آنها جریان دارد!

درست از همان ساعتهای اولیه اعمال محدودیت ها در مراکز این ۲۵ استان، اظهار نظرها نیز در مورد این محدودیت ها و عواقب آن نیز آغاز شد و هر یک از مسئولان بسته به حیطه وظایف خود، در مورد این موضوع داد سخن دادند! 

حسین ذوالفقاری ، رییس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا یکی ازهمین مسئولان بود که در جمع خبرنگاران درباره اعمال محدودیت‌های تردد در ۲۵ مراکز استان از ظهر دوشنبه گفت: با توجه به روند بیماری مخصوصا در ۲۵ استان کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت که در وضعیت خطر قرار داشتند، روز گذشته تصمیم گرفته شد محدودیت در ۲۵ استان اعمال شود و ۶ استان باقیمانده هم به نوعی در مسیر کنترل تردد قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه استان‌های شمالی مشمول وضعیت خطر نبودند، ادامه داد: استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، قزوین، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و گلستان مشمول طرح محدودیت تردد نمی‌شوند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه استان‌های البرز و تهران را یکپارچه دیدیم، اظهار کرد: مردم تهران و البرز می‌توانند در شهرهای پیرامونی تردد داشته باشند مثلا می توانند تا فیروزکوه بروند.

رییس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: افرادی که از استان های دیگر قصد عبور از یک استان ممنوعه را دارند می‌توانند از گذرگاه‌ها عبور کنند مثلا مردم استان‌های شمالی برای رفتن قم می‌تواند از تهران و البرز عبور کنند اما نمی توانند وارد شهر تهران شوند.

ذوالفقاری خواستار همکاری مردم با نیروی انتظامی شد و گفت: اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی که برای فروردین ماه پیش بینی شده بود در صورت تخطی اینجا هم اعمال می‌شود. در این مرحله ضمن جریمه افراد خاطی نسبت به عودت آنان اقدام و در صورت مقاومت با آنها برخورد خواهد شد.

معاون وزیر کشور با اذعان به اینکه در پیک کم سابقه بیماری هستیم و تعداد مرگ و میرهای کرونا در اوج خودقرار دارد، اضافه کرد: بر مبنای اعلام وزارت بهداشت این ۲۵ استان در وضعیت قرمز بود، اما با ممنوعیت ورود و خروج در این استان‌ها، عملا ورود و خروج ۶ استان غیر مشمول اعمال محدودیت تردد هم کمتر یا غیرممکن می‌شود.

به گفته رییس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا البته این ممنوعیت‌ها شامل حمل و نقل عمومی نمی شود.

علاوه بر معاون وزیر کشور، سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز از اعمال محدودیت ترافیکی و کرونایی دربیش از ۹۱ نقطه در کشور خبرداد و گفت: خوشبختانه  مردم در اجرای این طرح ساعاتی ازآن می گذرد همکاری بسیار خوبی با پلیس داشتند و  بازدید های میدانی از  محور های مواصلاتی بیانگر توجه مردم  به هشدارهای مسوولان کشور و حوزه بهداشت درمان است.

وی در مورد برخی از برخی از شهروندانی که به دلایل مختلف اصرار به ادامه سفر دارند نیز گفت:  براساس ابلاغ  ستاد ملی کرونا در این زمینه جریمه  ۵۰۰ هزار تومانی اعمال می شود و بسیاری از هموطنان نیز با توصیه پلیس از سفر خود انصراف دادند.

هادیانفر با ذکر اینکه با توجه به اینکه  محور چالوس و محدوده آزاد راهی آن جزو پرتراکم ترین مسیرهای در زمان تعطیلات است گفت: با این وجود با همکاری مردم و تدابیر ویژه فرماندهی انتظامی استان البرز، اکنون در شرایط بسیار مطلوب است و روند تردد به حداقل رسیده است.

پلیس راه البرز نیز  در اطلاعیه ای جزییات بیشتری از محدودیت های اعمال شده را اعلام کرده است. براساس این اطلاعیه، طرح محدودیت ترافیکی در استان البرز در ۱۰ نقطه در مسیرهای اصلی ورودی و خروجی البرز شناسایی شده، اجازه ورود هیچ فرد غیربومی به این حریم داده نمی شود.

براین اساس، هشت نقطه به صورت کامل مسدود و ۲ نقطه با کنترل اجازه تردد خودروهای باری، مسافربری، انتظامی و امدادی خواهند داشت ضمن آنکه مسیرهای  اشتهارد - بویین زهرا، نظرآباد، سه راهی شهرستانک، میدان امیر کبیر و جاده  نوجان - چالوس به صورت کامل مسدود شده است.

این گزارش می افزاید: همچنین آزادراه کرج - قزوین در ۲ مسیر رفت و برگشت با کنترل ماموران پلیس راه اجازه تردد خودروهای باری، مسافربری و امدادی را خواهند داشت.  

خوش نشینان شمالی

با تمام این تفاصیل هنوز هم انتقادهای بسیاری به این اعمال محدودیت های کرونایی وجود دارد. انتقادهایی که شاید مهمترین آنها این باشد که چرا شهرهای شمالی که معمولا اصلی ترین مقصد خوش نشینان تهرانی هستند در لیست محدودیت های ترددی اخیر نیستند؟ سوالی که حسین قاسمی دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در تشریح علت آن، گفت: کاری که انجام دادیم این بود که اعلام کردیم خروج پلاکهای بومی از مراکز ۲۵ استان ممنوع است. لذا مسیرهای منتهی به استانهای مازندران و گیلان در واقع ورودی ندارند و عملا تردد در آنها محدود است.

وی افزود: اگر کسی بخواهد از تهران، البرز، قم، خراسان شمالی و رضوی به این استان ها برود با توجه به خروج ممنوعیت پلاک های بومی نمی تواند از این مراکز استان خارج شود و به سمت گیلان و مازندران سفر کند.

وی ادامه داد: این که چرا این دو استان جزء گیرندگان نبودند ودر لیست ۲۵ مرکز استان قرار نگرفته اند این بود که برابر مصوبات ستاد ملی در جلسه روز شنبه هفته جاری یعنی دهم آبان ماه بر اساس گزارشی که وزیر بهداشت از روند بیماری در مراکز استان دادند ۲۵ مرکز استان به عنوان مراکز خطرناک شناسایی شدند و محدودیت های گروههای ۳ و ۴ در آنها اعمال شده است. بر همین اساس در مصوبه ای که به دست ما رسیده اسم استانهای گیلان و مازندران جزء ۲۵ مرکز نبوده لذا این ممنوعیت که روز گذشته درکمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا مصوب و ابلاغ شده شامل این دو استان نیست.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تاکید کرد: اما عملا مسیرهای منتهی به استانهای گیلان و مازندران به دلیل آنکه اجازه خروج پلاکهای بومی از استانهای همجوار را نمی دهیم ورودی نخواهند داشت.

سرهنگ علیرضا قدمی، رییس پلیس راه مازندران در اینباره گفت: طرح محدودیت ورود غیربومیان و خروج بومیان از استان در تمامی محورهای مواصلاتی استان به سمت پایتخت اجرایی شده است و تا روز جمعه ۱۶ آبان ادامه خواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح در استان مازندران در چند منقطه از خروج و ورود افراد و خودروهای غیربومی جلوگیری می شود گفت: این طرح شامل خودروهای حامل مواد سوختی، مواد غذایی و باری نمی‌شود و صرفا مربوط به خودروهای سواری و شخصی خواهد بود. 

به گفته رییس پلیس راه مازندران در حال حاضر ترافیک خودرویی در تمامی جاده های مواصلاتی شامل کندوان، هراز، سوادکوه و کیاسر روان و عادی است و شاهد کاهش محسوس تردد هستیم.  ضمن آنکه نیروهای پلیس راه در استان مازندران و تهران در چندین نقطه مانع از ورود و خروج غیربومیان می شوند و تمامی مسیرها تحت نظارت این نیروها قرار دارد. 

ذوالفقاری، رییس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در پاسخ به این ابهام که بسیاری از تهرانی ها خودرو با پلاک استان های شمالی دارند و برای تهران غیربومی محسوب میشوند و راحت می‌توانند از استان خارج شده و به شهرهای شمال کشور بروند، گفت: به هر حال باید معیاری برای شناخت تعیین می شد. برای همین پلاک های بومی را معیار قرار دادیم و اگر بخواهیم زیاد محدودیت اعمال کنیم حساسیت ایجاد می‌شود!

وقتی مردم اصرار دارند دیگر نمی شود کاری کرد! ما فقط می توانیم همه را جریمه کنیم! 

این نکته یعنی ترس از ایجاد حساسیت مردم، یکی از مواردی است که به نظر می رسد در طول این چند ماهه پاشنه آشیل دولت برای اعمال محدودیت ها بوده است. در گزارش تصویری صدا و سیما از اعمال محدودیت ها نیز به خوبی دیده می شد که اعتراض های مکرر مردم عصبانی پشت صف های طولانی جاده تهران – قم، باعث شد تا بعد از مدتی مسیر باز می شود و ماشین ها به جاده ها سرازیر می شوند! این در حالی است که فرمانده این قسمت در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما در مورد چرایی باز کردن مسیر تنها به این جمله اکتفا کرد: وقتی مردم اصرار دارند دیگر نمی شود کاری کرد! ما فقط می توانیم همه را جریمه کنیم! 

با این حال همه می دانند که تقریبا غیر ممکن است که بتوان صدها خودرو که پشت سر هم در حال ورود به جاده هستند را متوقف و جریمه کرد! گزارش خبرنگار موج حکایت از آن دارد که این وضعیت در چند نقطه اصلی مواصلاتی کشور نیز وجود دارد که می تواند در عمل نشان از شکست مجدد این طرح باشد و اگر هم توفیقی در مورد کاهش ترددها بوده به خاطر همکاری خود مردم برای سفر نرفتن بوده و نه عزم مسئولان در اجرای این طرح !

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه