English

نمکی:

امروز مردم از تکرار گفتمان گذشته خسته‌اند/ دلمردگی و افسردگی جزئی از زندگی مردم ما شده است

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ما مردم نسبتا افسرده‌ای داریم. به هر حال دلمردگی و افسردگی جزئی از زندگی مردم ما شده، حتی قبل از کرونا.

امروز مردم از تکرار گفتمان گذشته خسته‌اند/ دلمردگی و افسردگی جزئی از زندگی مردم ما شده است

به گزارش خبرگزاری موج، سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست جمعی از هنرمندان، جانبازان و ایثارگران به مناسبت حماسه ۹ آبان، گفت: من همیشه زمانیکه می‌خواهم از هنر صحبت کنم، می‌گویم برخی می‌گویند هنر زبان زیبای گفت‌وگوی لطافت‌هاست، اما من می‌گویم هنر زبان گفتمان عشق و عاشقی است. آنچه که هنر می‌آفریند، جز عشق و عاشقی چیز دیگری نیست.

وی افزود: گروهی از هنرمندان در برج عاج می‌نشینند و گروهی هم مانند شما این توفیق را پیدا می‌کنند که در کنار مردم باشند. اینکه عزیزی مانند پرویز پرستویی جاودانه در ذهن مردم می‌ماند، به این دلیل است که همواره در کنار مردم بوده است. چه در پشت دوربین، چه در روبروی دوربین و چه در صحنه سینما و چه در کنار مردم. من هم از روز نخستی که زاده شدم خداوند مرا برای روزهای سخت خلق کرد. یادم است که اولین روزهای دفاع مقدس در کنار بچه‌های خوزستان بودم. امروز سالروز اسارت شهید تندگویان هم هست که در هفته بعد از اسارت شهید تندگویان در همان محور آبادان-مشهد با یک مینی‌بوسی از بچه‌های جهاد داشتیم راه را اشتباه می‌رفتیم که ناگهان دیدم که یک لامپ روشن و خاموش شد، گفتم بایستید صدای فریاد می‌آید، رفتیم و دیدیم که یک راننده کمپرسی است که گفت دارید به سمت سنگر دشمن می‌روید. این توفیق را داشتم که از همان روزهای سخت در کنار مردم عزیز سرزمینم باشم. در سیل و زلزله و حالا هم در اینجا.

نمکی ادامه داد: روزهای اولی که آمدیم با گرفتاری‌های سیلاب‌های سنگین در 25 استان و سیلاب‌های بسیار وحشتناک در شش استان مواجه شدیم. من هیچ روزی از تعطیلات نوروز را در خانه و زندگی‌ام نبودم و از 9 استان بازدید کردم که افتخاری کسب شد. در خوزستان لاشه‌های زیاد گاومیش در باتلاق‌ها بود، هوا هم گرم شده بود اما ما یک مورد اپیدمی نداشتیم. آقای هملمن که مسئول بهداشت جهانی در ایران هستند در پاسخ به اینکه آیا ایران می‌تواند در اوج تحریم‌ها موج کرونا را مدیریت کند، گفت ایران که توانست سیلاب‌ها را بدون یک مورد اپیدمی مدیریت کند، حتما می‌تواند کرونا را هم مدیریت کند. در دوران سیلاب‌ها دو مورد اسهال خونی در خوزستان گزارش شد که بلافاصله دنبال کردیم و مشکل رفع شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بعد هم مسائلی مانند آنفلوآنزایH1N1،  چند میلیون زائر اربعین و 90 هزار از افرادی که از افغانستان و پاکستان آمدند و با خودشان انواعی از بیماری‌ها را آوردند و...، اما خداوند لطف کرد و توانستیم این مسائل را با لطف خدا و همت مردم جمع کنیم.

نمکی تاکید کرد: همشهری ام سهراب می‌گفت "من قطاری دیدم که سیاست می‌برد و چه خالی می‌رفت". من هرگز سوار قطار سیاست نشدم و تحت تاثیر هیچ تفکر و اندیشه‌ای هم جز عشق مردم نبوده‌ام. پدرم راننده کامیون بود و مادرم قالیباف و خودم را به هیچ قطب قدرتی گره نزدم و وام‌دار احدی جز مردم سرزمینم نیستم. واقعا فکر می‌کنم هنوز نتوانستم آنچه را که دلم می‌خواهد برای شرافت و بلندمرتبگی این مردم انجام دهم. به هر شهری که می‌روم ابتدا به مزار شهدا می‌روم و می‌گویم فقط از شما خجالت می‌کشم که روز قیامت نتوانم پاسخگوی عظمتی باشم که شما خلق کردید.

* آماده هرگونه جان ‌فشانی برای ماندگاری یک نظام بزرگ هستم

وی با بیان اینکه من خاک پای ملت ایران و آماده هرگونه جان‌فشانی برای ماندگاری یک نظام بزرگ هستم، گفت: همیشه هم گفتم که من وزیر بهداشت مردم این سرزمینم. من وزیر بهداشت همه آدم‌های راست، چپ، شیعه و سنی، کلیمی و بی دین و حتی زندانی محکوم به اعدام هستم. خودم را متعهد به پاسداری از سلامت همه مردم این سرزمین می‌دانم، نه قشر و گروهی خاص.

نمکی با اشاره به حضور هنرمندان در این نشست، گفت: من پای شما را می‌بوسم، امروز اینجا را منور کردید. هنرمندانی که در کنار مردم بودند و هنر آفریدند، همیشه در تمام تاریخ این سرزمین  حق بزرگی به گردن مردم این سرزمین دارند. وقتی شاهنامه فردوسی را ورق می‌زنید می‌بینید که چه بزرگمردی در حق ادبیات این سرزمین شد. از جنبه‌های مختلف وقتی سعدی، حافظ، مولانا، تاریخ سینما و ... را ورق می‌زنید، سرشار از افتخار است. وقتی تاریخ سینمای دفاع مقدس را مطالعه می‌کنید، یک رویکرد بسیار جدید و ممتاز در سینمای ایران است. آنچه که سینمای ایران در تاریخ دفاع مقدس خلق کرد، چه در حوزه فیلم مستند و چه فیلم داستانی، یک دگرگونی عظیم در عرصه سینمای ملی ما ایجاد کرد. زیرا چاشنی آن عشق را به همراه داشت. صحنه‌هایی را ایجاد کرد که جزو عاشقانه‌ترین صحنه‌های حقیقی عشق‌ورزی بود و صحنه‌های راستین بدون روتوش بود.

وی با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس فصلی نو در سینمای وطن ما خلق کرد و علی رغم کم مهری‌ها و کاستی‌ها، سینمای دفاع مقدس به یک مدل و روش بدل شد، گفت: معتقدم که هنر، زبان گفتمان عشق است و هنرمند، لطیف‌ترین عاشق روی زمین. امروز از اینکه میزبان این روح‌های لطیف هستم، بر خودم می‌بالم و قدردانی شما از این سرباز کوچک نظام سلامت، دلگرمی بزرگی است.

نمکی ادامه داد: به عنوان برادر کوچکی که این عرصه را اداره می‌کنم و در روزهای بسیار سختی که در این عرصه ما گذشت، تصور می‌کنم تفاوتی که ما در این دفاع با دفاع مقدس داشتیم این بود که دفاع مقدس خط را می‌شناختیم، اما اینجا اصلا خط مقدم نمی‌شناسیم. کسی را که با عشق و مهر کنار ما نشسته بود، بمب ویروس بود و خودمان خبر نداشتیم و این میدان بسیار گسترده بود و این آلودگی بسیار دامن‌گیر شده بود. شب‌های زیادی بیدار نشسته‌ام و می‌نشینم و تا صبح با بیمارستان‌ها در ارتباط هستیم. در همین خوزستان در همه‌گیری اخیر دیدم که تخت‌های آبادان دارد پر می‌شود، بیماران را شبانه مدیریت می‌کردیم. گاهی اوقات خودم هم حیرت می کنم که خدایا این چه انرژی بود که عطا کردی.

وی افزود: به هر حال روزهای بسیار سختی بر بچه‌های ما گذشت. در عین حال در این روزها در اوج تنهایی بودیم. یعنی شنا کردن در یک اقیانوس پر تلاطم با دست‌های بسته. در روزهای اول اگر می‌خواستیم چند ماسک برای پرسنل بیاوریم، همه راه‌ها را می‌بستند. شب تا صبح خوشحال بودیم که به عمان رسید و از عمان به کشور می‌رسد، اما نمی‌رسید. در عین حال در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه در این طرف هم زبان گفتمان مشترک در درون سرزمین خودمان هم نداشتیم. برخی آنقدر این طوفان را نسیم ملایم فرض کرده بودند که توجیه آن کار را سخت می‌کرد و برخی باور نمی‌کردند. یک روز در هیات دولت عصبانی شدم در روزهای اول بهمن ماه و گفتم تا زمانیکه این آتش بر نیستان این مملکت نیفتد و خانواده‌های خودمان مبتلا نشوند، متوجه نمی‌شویم. ما و همکاران‌مان روزهای تنهایی غم‌انگیزی را گذراندیم.

نمکی گفت: البته صادقانه می‌گویم که در کنار این روزهای غم انگیز، نسیم‌های بهاری فرح بخش را هم داشتیم که یکی از آن‌ها ملازمت و دلجویی اصحاب هنر بود که واقعا با لطافت، ظرافت و زیبایی در کنار ما بودند. بچه‌های جبهه و جنگ، نیروهای مسلح و مردم با ما بودند. این سرمایه اجتماعی و احیای یک سرمایه اجتماعی بی بدیل بود. این سرمایه بی بدیل اجتماعی که به صحنه آمد و نشان داد که کشوری که برای ماسک و لباس ایمنی و ونتیلاتور التماس می‌کند، طی دو ماه به تولیدکننده بزرگ این موارد و در نهایت به صادرکننده این مواد و تجهیزات بدل شده است. ما تا قبل از ورود ویروس خودمان را آماده کرده و سنگرآرایی کردیم و دیدیم که حتی یک نفر از مردم پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد.

وی ادامه داد: در اوج کرونا در خوزستان که موج سنگینی بود، یک بیمار پشت در هیچ بیمارستانی نماند. ما به هیچ بیماری نگفتیم که چون نداری وارد بیمارستان نشو. حتی هزاران افغانستانی بدون کارت را رایگان معالجه کردیم. به هیچکس نگفتیم از آنجایی که سن بالا داری، مجبورم ونتیلاتور را به فرد جوان‌تر بدهم. این افتخاراتی است که عاشقانه برای جمهوری اسلامی خلق شد و من معتقدم که گرچه امکانات‌ داشتیم، اما آنچه ما را سرافراز پیش برد، عشق مردم و کارکنانی است که به صحنه آمدند. پرستاری که 11 ماه کارانه نگرفته بود، اما به صحنه آمد. ما به تازگی داریم، معوقات پرستاران را بعد از مدت‌ها طلبی که داشتند، می‌پردازیم.

* در حال حاضر ما مردم نسبتا افسرده‌ای داریم

وزیر بهداشت گفت: به عنوان یک برادر کوچک از این جمع ارجمند انتظار داریم که اولا امروز مردم از تکرار گفتمان گذشته خسته‌اند. در حال حاضر ما مردم نسبتا افسرده‌ای داریم. واقعا روان‌های پریشان می‌تواند مشکلات جامعه را رقم بزند. به هر حال دلمردگی و افسردگی جزئی از زندگی مردم ما شده، حتی قبل از کرونا. ما در طول سال‌های گذشته کمتر لحظه‌های فرحبخش و نشاط آور را برای مردم‌مان فراهم کردیم. طنزهایمان هم بیشتر مبتذل بوده تا طنز نشاط آور مثبت. امروز جامعه با توجه به این انزوا و ایزولاسیون و فاصله‌گذاری، مواجه است و اصحاب هنر در لطافت این شرایط زمخت می‌توانند کمک زیادی انجام دهند. زبان هنر می تواند زمختی ها را به نرمی بدل کند. صدا و سیمای ما گرچه تلاش می‌کند، اما کسری‌هایی چه در متریال و چه در محتوا دارد. این بحثهایی است که تقاضا می کنم اصحاب هنر به صحنه بیایند.

نمکی با بیان اینکه کودکان ما در حال حاضر دارند مهرگریزی را تمرین می‌کنند، گفت: یعنی کودکی که با همه وجود به آغوش پدربزرگ و مادربزرگ می‌رفته، بدون اینکه بداند کرونا یعنی چه، در دو متری گرم‌ترین آغوش او را می‌کشیم و این برای ذهنش یک عنصر خطرناک می‌شود. استقرار این حالت دارد کودکان ما را بیمار می‌کند. این مهر گریزی و عدم تشکیل جمع‌های صمیمی یک بحث بسیار مهم روانی است که هنرمندان می‌توانند در این عرصه صحنه آفرینی کنند.

وی تاکید کرد: همچنین در زمینه به تصویر کشیدن این حماسه بسیار بی بدیل در زمانی که عده‌ای در همین شرایط سخت پول پارو می‌کردند، اما همکارانم در بیمارستان‌ها رنج جارو می‌کردند. عده‌ای در هوای لطیف زیر دستگاه‌های خنک کننده لمیده بودند، اما همکارانم بر سینه بیمار خمیده بودند و داشتند با ویروس گرفتار و مبتلا می‌شدند. خلق این حماسه در تصویرها اعم از سینما و به یاد ماندن آن‌ها در نوشته‌ها که خودم کتابی در زمینه روزهای سخت کرونا خواهم نوشت، بسیار موثر است. اینکه هنرمندان بتوانند در زدودن جو خشونت، افزایش جو مهرورزی و به تصویر کشیدن این حماسه بزرگ و ماندگار در تاریخ سرزمینی که ممکن است هر دو قرن یکبار با چنین اتفاقی مواجه شود، بسیار مهم است.

نمکی گفت: از اینکه عشق و مهر به ما تزریق کردید، سپاسگزاریم. از دل هنرمند جز عشق و مهر درنمی‌آید. همیشه به مدیران نظام می‌گویم که هنرمند را باید نواخت، نباید زد. همه ما داریم با عشق در این دنیای پر از کم مهری و در سرزمین بلاخیز کنار هم با عشق کار می‌کنیم.

امروز، همزمان با حماسه 9 آبان و سالروز اولین شکست عراق در آبادان و با حضور جمعی از هنرمندان، جانبازان و ایثارگران، هشتمین تندیس شهید دریاقلی سورانی به نمایندگی از مدافعان سلامت به وزیر بهداشت اهدا شد.

شهید "دریاقلی سورانی"، اوراق فروشی در حاشیه آبادان بود که 9 آبان 1359 و در جریان حمله متجاوزانه رژیم بعثی عراق به ایران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه کوی ذوالفقاری شهر آبادان به صورت اتفاقی متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی و عبور آنها از رودخانه بهمنشیر برای حمله غافلگیر کننده و اشغال این شهر شد. او به سرعت با دوچرخه اش مسیر طولانی (حدود 9 کیلومتری) را تا مرکز شهر رکاب زد و با فریادهایش، مردم و مدافعان آبادان را از ماجرای نفوذ و توطئه دشمن آگاه کرد.

پرویز پرستویی-بازیگر سینما نیز در این نشست خطاب به وزیر بهداشت گفت: من مدت هاست ناظر بر حرکت های انسان دوستانه شما هستم. در زمان خوب، اما مقطع سختی وارد عرصه شدید. شما در یک جنگ نابرابر قرار دارید. فکر می کنم اکنون در جنگ جهانی سوم هستیم و در جنگ نابرابر با یک ویروس نامرئی قرار داریم. روزانه شاهد آن هستیم که شماری از هموطنان‌مان جان خود را از دست می دهد.

پرستویی گفت: ما هنرمندان در دوران های سخت مانند دفاع مقدس، هنگام بروز سیل و زلزله یا شیوع بیماری کرونا باید تلاش کنیم تا با هنر بتوانیم روحیه مردم را بهبود بخشیم.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی ما این بود به کودکان کرونایی روحیه بدهیم و در این دوران به مناطق محروم سر بزنیم و کمک حال مردمی باشیم که شغل و آذوقه ندارند، ما فکر کردیم در این شرایط به عنوان سینماگر چه کاری می توانیم انجام دهیم. از این فرصت استفاده می کنم و از همه مدافعان سلامت تشکر می کنم. من در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد بودم چه پزشکان و پرستارانی گمنام شهید شدند.

پرستویی گفت: هر روز از دید ملت ایران شما فرمانده جنگ نابرابر با دشمن نامرئی هستید و ما در پشت خط در کنار شما هستیم و در فضای مجازی از مردم خواسته ایم که کرونا را جدی بگیرند. اینکه برخی می گویند من که مبتلا نشده ام و کرونا را جدی نگرفتم، باعث شده است که آمارها بالا  برود و شما در هیات دولت مجبور شدید محدودیت اعمال و جریمه تعیین کنید. شما بارها تذکر داده اید برخی ها گوش می دهند و برخی گوش نمی کنند اما شاید برخی جاها باید قاطعانه اعمال محدودیت و عمل کنید.

حبیب احمد زاده -نویسنده و پژوهشگر برتر دفاع مقدس نیز در ادامه این نشست گفت: امروز  ما که سرگرم امور هنر هستیم، باید  برای آرامش روحی و روانی مردم تلاش کنیم. بر همین اساس مسابقه کتاب خوانی دفاع مقدس را طراحی کردیم و از کتاب دا و کتاب های این چنینی کمک گرفتیم.

احمدزاده افزود: کودکان کرونایی از نظر روحی و روانی دچار مشکل می شوند؛ چرا که باید دور از خانواده باشند و پرستاران و پزشکان را با لباس های عجیب می بینند. بر این اساس قرار شد که کارتون غول چراغ جادو برای کودک پخش شود. برخی بازیگران هم با برخی بیماران کرونایی تماس برقرار کردند و به بیماران روحیه دادند.

منوچهر شهسواری-رییس خانه سینما نیز در این نشست، اظهار کرد: در دوران کرونا بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان آسیب مالی به حوزه هنر تحمیل شد. باید توجه داشت که هنر عرضه فعالیت ها و خلاقیت‌های فردی است و در جایی مثل سینما این امور فردی متبلور می شود.

شهسواری ادامه داد: جهان امروز جهان روایت هاست و روایت ها گاهی مورد توجه قرار نمی گیرد و پس از گذشت زمان و حتی در نسل های بعد ارزش پیدا می کند. امیدوارم که روزگار تلخ تر از اینها نشود. در این شرایط باید توجه داشت که جدل های بیهوده سیاسی بی پایان راه به جایی نمی برد و خوشحالیم وزیر بهداشت از این جدل ها دور است، حقایق جامعه ایران وقتی گفته شود، راهکار برای حل آن نیز پیدا خواهد شد.

سردار مکی یازع - از فرماندهان و جانبازان آبادان نیز گفت: مردم در آبادان با جنگ زندگی کردند و اکنون هم باید با کرونا زندگی کرده و در عین حال نکات بهداشتی را هم رعایت کرد. کرونا هم جنگی است که به دنیا تحمیل شده است. ما اعلام می کنیم مثل یک سرباز در همه عرصه ها کنار مدافعان سلامت هستیم.

سردار مکی یازع ادامه داد: ما به نیابت از هنرمندان آمده ایم به وزیر بهداشت و مدافعان سلامت خدا قوت بگوییم. ما با بضاعت اندکی که داشته ایم و بدون هیچ حمایت نهادی و کاملا مردم نهاد  مسابقه کتاب خوانی در یک بیمارستان هر استان برگزار کنیم و ۷۰ کتاب در این مسابقه قرار گرفت.

وی افزود: ما اگر بتوانیم ستاد جمع آوری خاطرات مدافعان سلامت و مجاهدت های آنان را راه اندازی کنیم، کاری ماندگار خواهد شد و ما هم آماده ایم همکاری کنیم. امیدواریم با تلاش مدافعان سلامت و همیاری مردم ویروس منحوس کرونا ریشه کن شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه