English

اعتراف مسئولان به تاثیر بازگشایی مدارس در انتشار خطرناک کرونا:

وزیر آموزش و پرورش: بازگشایی مدارس تاثیری ندارد! / استاندار: تعطیلش کنید!

درحالیکه هنوز یک ماه از تاکید وزیر آموزش و پرورش بر بی تاثیر بودن بازگشایی مدارس بر روند شیوع ویروس کرونا نمی گذرد، نه تنها بسیاری از مسئولان به نقش مدارس در گسترش بیش از پیش کرونا تاکید دارند بلکه استانداری نیز تعطیلی یک هفته ای مدارس و دانشگاه ها را رسما اعلام کرد.

وزیر آموزش و پرورش: بازگشایی مدارس تاثیری ندارد! / استاندار: تعطیلش کنید!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هنوز یک هفته از آخرین اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش در مورد احتمال نقش موثر بازگشایی مدارس در افزایش شیوع کرونا و انکار وی در این زمینه نمی گذرد که شیوع این بیماری آنچنان بالا گرفته تا جاییکه مسئولین را به اعتراف وادار کرده است. قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت شاید اولین مسئولی باشد که بعد از سکوت وزارت بهداشت در قبال بازگشایی مدارس رسما خواستار تعطیلی مدارس شد. وی در خصوص کنترل شیوع بیماری کرونا گفت: باید تا حد امکان آموزش دانش آموزان بصورت مجازی و از حضور آنها در مدارس کاسته شود.

وضعیت انتشار ویروس کرونا در چند روز اخیر آنچنان خطرناک شده است که حتی خود مدیران آموزش و پرورش نیز لب به اعتراف در مورد نقش بازگشایی مدارس در افزایش آمار مبتلایان به کرونا گشوده و خواستار تعطیلی دوباره مدارس شده اند.

محمد محسن بیگی، مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش یکی از همین مدیران است که از تعطیلی موقت مدارس دارای افراد مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا خبر داده و گفت: اگر در یک کلاس، دانش‌آموزی دارای علائم عفونت تنفسی، آنفولانزا و یا مورد مثبت کرونا باشد، آن کلاس برای مدت ۲ هفته به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی افزود: اگر در مدرسه‌ای در بیش از یک کلاس، دانش‌آموزی دارای علائم عفونت تنفسی، آنفولانزا و یا مورد مثبت کرونا باشد، آن مدرسه برای مدت دو هفته به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. ضمن اینکه اگر در محل اقامت معلم یا دانش‌آموز فرد مشکوکی به علائم کرونا وجود داشته باشد، آن معلم یا دانش‌آموز برای مدت دو هفته نباید در محل کار حضور پیدا کند.

این روزها حتی مدیران وزارت بهداشت در شهرستان ها که معمولا محتاط تر از بقیه مسئولان این وزارتخانه هستند نیز از ترس ابتلای بیشتر دانش آموزان و بحرانی تر شدن وضعیت؛ لب به انتقاد از بازگشایی مدارس گشوده اند. فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای اولین بار به صورت بسیار صریح اعتراف به نقش بازگشایی مدارس در بحرانی شدن شرایط کنونی اشاره کرده و گفت: بازگشایی مدارس و کاهش استفاده از ماسک و روزمرگی در برابر کرونا حساسیت ها را پایین آورد و متاسفانه وضعیت استان را دوباره قرمز کرد.

رضاعی با بیان اینکه انتظار این پیک را در نیمه آبان ماه داشتیم، اظهار کرد: بازگشایی مدارس و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حساسیت در جامعه، موجب شد پیک جدید جلو بیفتد و نیاز است مدارس شهرهای قرمز و نارنجی در طول یک هفته به صورت غیرحضوری برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بازگشایی مدارس و کاهش استفاده از ماسک و روزمرگی در برابر کرونا حساسیت‌ها را پایین آورد و متأسفانه وضعیت استان را دوباره قرمز کرد.

وی بیان کرد: به اعتقاد ما مدارس در شهرهای قرمز و نارنجی باید به مدت ۲ هفته غیر حضوری شود و در رستوران‌ها غذاها فقط به صورت بیرون بر باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در ادامه این سخنان تند و تیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای اولین بار در اظهاراتی افشا کننده هم با بیان اینکه در هفته اول بازگشایی مدارس، ۹۰ درصد دانش آموزان در کلاس درس حاضر شدند،  گفت: البته حضور دانش آموزان به تدریج کاهش یافت و در حال حاضر در هر کلاس ۶ نفر حضور دارند و ۲۰ درصد محصلان به مدرسه می‌روند.

رشید قربانی یادآور شد: در صورت تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای تعطیلی مدارس، این آمادگی وجود دارد و پیشنهاد می‌شود مدارس به مدت ۲ هفته به صورت غیرحضوری فعالیت داشته باشند.

تهران یک هفته تعطیل شد!؟

ادامه این رویه و گذر از مرز خطر در مورد افزایش آمار مبتلایان و فوت شدگان اما در نهایت منجر به این شد که دکتر علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونای تهران طی نامه‌ای به دکتر انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران خواستار اخذ تصمیمات قاطع مبنی بر اعمال محدودیت و تعطیلی یک هفته‌ای در سطح استان تهران برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا بشود.

تعطیلی و یا اعمال محدودیت در عدم برگزاری نمازجمعه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکر مشابه و موزه و باغ موزه‌ها آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، عدم برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و خصوصا ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو ، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر، کافه، قهوه‌خانه و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی از جمله اماکنی بودند که در نامه زالی بر تعطیلی آنها تاکید شده بود.

حالا توپ در زمین استاندار بود تا تصمیمی برای حال زار پایتخت بکند. در همین راستا استانداری تهران چند ساعت بعد از نامه زالی، در ابلاغیه‌ای بخش بزرگی از پایتخت را حداقل به مدت یک هفته تعطیل کرد.

اما نکته مهم در این ابلاغیه تاکید بر تا تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی است که تا همین چند روز قبل وزیر آموزش و پرورش بر ادامه فعالیت آنها تاکید داشت. در بخشی از این ابلاغیه که معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران اعلام کرد، آمده است: دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، و مراکز مشابه، در این یک هفته تعطیل خواهند بود.

اما اینها تنها محدودیت های اعمال شده در پایتخت نیستند که اجرایی می شوند. روز شنبه معاون کل وزیر بهداشت از اجباری شدن ماسک در استان تهران از هفته آینده خبر داد و گفت:‌ میزان جرایم مربوط به عدم استفاده از ماسک ظرف یک هفته تعیین می‌شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور، با اذعان به اینکه از وضعیت فعلی و استمرار آن خیلی ناراضی هستیم ادامه داد: متاسفانه تاکنون ماسک اجباری نبود و فقط در اماکن، ادارات و مغازه‌ها اجباری بود اما رئیس جمهور در جلسات چهارشنبه، پنج شنبه و امروز به این موضوع تاکید داشت و قرار شد کمیته انتظامی و کمیته بهداشت ستاد کرونا موضوع مربوط به استفاده از ماسک را نهایی کنند.

معاون کل وزیر بهداشت با تاکید بر اعمال جریمه برای افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، گفت: از هفته آینده در استان تهران استفاده از ماسک اجباری می‌شود؛ اینکه میزان جریمه عدم استفاده از ماسک چقدر است، ظرف یک هفته نهایی می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه اگر ۹۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند بسیار خوب خواهد بود، بیان داشت: حتی استفاده از ماسک خانگی هم موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در ۷ استان مانند تهران مشاغل ردیف ۳ تعطیل شده است، متذکر شد: با توجه به اینکه دسترسی به واکسن و دارو آن هم در مدت زمان کوتاه امید چندانی وجود ندارد، ابراز داشت: امیدواریم با تغییر سیاست‌های که انجام می‌شود اقدامات اساسی تری صورت گیرد.

حریرچی با بیان اینکه باید منابع لازم برای اقدامات موثرتر تامین شود، افزود: اکنون محدودیت‌ها در ۷ استان وضع شده و هنوز در قم، اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی نگرانی قابل توجهی داریم.

این اجبار و برخورد مبتنی بر اجبار و ضرب و زور که برای نخستین بار از زمان انتشار کرونا انجام می شود تنها یک معنا دارد. اینکه وضعیت حقیقتا وخیم است. وضعیتی که اگر مدارس بازگشایی نمی شد یا مراسم محرم برگزار نمی گشت، شاید به این مرز از خطر و اضطرار نمی رسید. گرچه همانطور که پیش بینی می شد، هیچ مقامی حاضر نیست مسئولیت این تصمیم های پرریسک را بپذیرد!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • یوسف

    بالا رفتن کرونا علت اصلیش باز گشایی مدارس بود این را می توان باسند ومدرک گفت

  • امیر

    ما ملت امام حسینیم کرونا که هیچ آمریکا و کل جهان هم نمیتوانند مارو شکست بدن

  • ناشناس

    باید همه مدارس و مراسماتمان را مجازی کنیم چون حضور در انها میلیونی و سراسری است و باعث خیز کرونا در طیف گسترده میشود اصلا بیماری کرونا از حضور فیزیکی و ازدحام می اید قبلا مسافرت عامل مهمی بود ولی الان ازدحام و حضور فیزیکی افراد فقط و فقط باعث خیز کرونا میشود

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه