English

محدودیت‌های سفر و گردشگری در کشور لغو شد

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد محدودیت‌های سفر و گردشگری در کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی لغو شد.

محدودیت‌های سفر و گردشگری در کشور لغو شد

به گزارش خبرگزاری موج، ولی تیموری معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری که به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: شرایط کرونا صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داده و امروز بسیاری از کشورها در سطح ملی و بین‌المللی با فاجعه زنجیره تأمین خدمات گردشگری مواجه هستند.

وی افزود: بر اساس آخرین اعلام‌های سازمان گردشگری جهانی 65 درصد، ریزش سفرهای بین‌المللی در جهان ایجاد شده که البته در حال حاضر این آمار افزایش بیشتری یافته است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: برخی از کشورها بازگشایی تدریجی مراکز گردشگری را داشته‌اند ولی برخی به علت عدم قطعیت در برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه دچار تردید هستند و از آنجایی که زمان برگشت به روال سابق هنوز مشخص نیست مدیران صنعت گردشگری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو‌اند.

تیموری بیان داشت:‌ اولویت برای همه کشورها جان  و سلامت مردم است ولی در کنار این قضیه مسأله معیشت هم مدنظر است بر همین اساس پیشنهاداتی را به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردیم تا هم جان و سلامت مردم حفظ شود و هم گردشگری رونق یابد که این راهکارها از جمله انجام سفر هوشمندانه با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای گردشگری در داخل کشور برنامه‌ریزی‌هایی با همکاری فعالان گردشگری انجام شده و پروتکل‌های ابلاغی در اختیار آنها قرار گرفته است. سفر در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی مورد تأیید ستاد کرونا است و با توجه به این مسأله، سفر و گردشگری در داخل کشور محدودیتی ندارد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: برای گردشگری در سطح ملی مصوبه‌های قانونی دولت را مد نظر داریم و هرچند سفرهای داخلی انجام آن در چارچوب پروتکل‌های ابلاغی اعلام شده و محدودیتی ندارد  ولی برای گردشگری بین‌المللی نه تنها، کشوری که گردشگری می‌گیرد بلکه کشوری که گردشگر هم ارائه می‌دهد باید توافقاتی را مدنظر قرار دهند و امیدواریم در این زمینه نیز به نتایج مهمی دست یابیم.

تیموری گفت: برای گردشگری بین‌المللی همه تلاش‌هایمان را انجام داده‌ایم و نظر همه دستگاه‌های ذی‌ربط اخذ شده است. پروتکل جامع در مورد سفر بین‌المللی در دبیرخانه ستاد کرونا نیز مدنظر قرار گرفته و پس از ابلاغ اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری نباید از دیگر کشورها عقب بمانیم شرایط اقتصادی سخت است و اگر تبادل بین‌المللی در حوزه گردشگری انجام نشود این قضیه ابعاد اقتصادی به همراه خواهد داشت.

تیموری در ادامه به برنامه‌های روز جهانی گردشگری و هفته مربوط به آن اشاره کرد و گفت:‌فردا با حضور علی‌اصغر مونسان در هتل ارم تهران برنامه‌هایی آغاز می‌شود همچنین به صورت آنلاین با 31 استان در ارتباط هستیم و تبیین شعار سال که از طرف سازمان جهانی گردشگری مطرح شده و گردشگری و توسعه روستایی است مدنظر قرار دارد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به پرسشی درباره میزان خسارت کرونا در وضعیت گردشگری کشور اظهار داشت:‌تا کنون سه برآورد در این زمینه انجام گرفته که برآورد دوم نیمه اول مرداد به پایان رسید و برآورد سوم هنوز در دست اقدام است.

وی گفت:‌بر اساس‌ آخرین برآورد انجام گرفته کرونا 12 هزار میلیارد تومان خسارت به گردشگری کشور زده است که خسارت در برآورد اول 3 هزار و 300 میلیارد بود و قطعا در برآورد سوم بسیار بیشتر از برآورد دوم است.

تیمور در مورد آمار تعطیلی مراکز گردشگری و بیکاران فعالان گردشگری گفت: عدد دقیقی در این زمینه ندارم البته اشتغال‌های رسمی که بیکار شده‌اند آمار آنها مشخص است ولی آمار دقیق بیکاری از آنجایی که بخشی از فعالان گردشگری بیمه یا کد اشتغال ندارند، به صورت دقیق تعیین نشده است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت:‌در خوش‌بینانه‌ترین حالت زیرمجموعه‌های گردشگری با یک سوم نیروهای خود در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و بر اساس‌ آمار شورای جهانی سفر و مسافرت ایران در سال 2019 بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر در حوزه سفر و گردشگری اشتغال رسمی دارند.

وی درباره حمایت دولت از فعالان گردشگری گفت: در بسته اولیه حمایتی برای 4 رسته از جمله گردشگری، اقداماتی انجام گرفت و وام تسهیلات 12 درصدی کرونا ارائه شد که البته استقبال از این تسهیلات بسیار اندک بود.

تیموری گفت:‌در حال حاضر حدود 600 میلیارد تومان پرونده از سوی فعالان گردشگری به بانک‌ها ارائه شد که 250 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: اولین بسته حمایت بخشی برای حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز نهایی شده و کلیات آن به تصویب رسیده که احتمالاً این هفته اعلام رسمی می‌شود و جزئیات آن بیان خواهد شد و تا پایان سال 2 تا 3 محور حمایتی برای صنعت گردشگری در نظر داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه