English

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای اصفهان در گفتگو با موج:

گشت ارشاد کرونا تشکیل می شود / اصفهان وضعیت قرمز را هم رد کرده است!

وضعیت شیوع و ابتلای شهروندان استان اصفهان به ویروس کرونا آنچنان وخیم است که به گفته سخنگوی ستاد کرونای این استان، قرار است طی چند روز آینده، گشت ارشاد کرونا در استان اصفهان تشکیل شود تا به شهروندانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند تذکر دهند.

گشت ارشاد کرونا تشکیل می شود / اصفهان وضعیت قرمز را هم رد کرده است!

چند روز قبل استاندار اصفهان در نامه ای جنجالی خطاب به وزیر کشور ضمن توصیف وضعیت انتشار کرونا در این استان و خطرناک خواندن شرایط موجود، خواستار صدور مجوز برای تعطیلی دو هفته ای مشاغل پر خطر و مدارس در این استان شده بود. این نامه که در حقیقت نشان دهنده اوج وخامت شرایط موجود در استان اصفهان است بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و البته رسانه ها داشت. به همین بهانه و برای اطلاع از چند و چون شرایط موجود، خبرنگار موج گفتگویی با حجت الله غلامی معاون فنی و عمرانی استاندار و سخنگوی ستاد ملی کرونای استان اصفهان انجام داده که در زیر می خوانید.  گزارشی که می تواند نشان دهنده گوشه ای ابعاد مختلف و خطرناک شرایط اصفهان از نظر ابتلا به کرونا باشد.

آقای غلامی ، گویا چند روز قبل استاندار اصفهان نامه ای به وزیر کشور نوشته و ضمن خطرناک توصیف کردن وضعیت استان، از رحمانی فضلی خواسته تا به ستاد ملی کرونای استان اصفهان اجازه دهد به شکل مستقل در مورد شیوه مقابله با این ویروس در استان اصفهان عمل کنند و تصمیم بگیرند. این نامه در واقع می تواند نشان از اوج وخامت وضعیت این استان در مورد ابتلا به کرونا باشد. اولین سوالی که در بعد از خواندن این نامه به ذهن هر خواننده ای می رسد این است که آیا واقعا شرایط استان اصفهان تا این حد وخیم است؟

دقیقا. اتفاقا روز سه شنبه در ستاد کرونای استان، مسئولان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان، گزارشی از وضعیت استان از لحاظ ابتلای به کرونا قرائت کردند که حکایت از آن داشت که هم در بخش آمار مبتلایان و هم تعداد فوتی ها و هم تست های مثبت؛ آمارها به شدت روند صعودی دارند. به گفته این کارشناسان، این روند صعودی در استان اصفهان ناشی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله های اجتماعی بوده است بطوریکه براساس گزارش این تیم پزشکی، آمار رعایت پروتکل ها در بین اصفهانی ها از ۸۲ درصد در استان به ۶۲ درصد رسیده است که همین مساله مهمترین دلیل برای خطرناک شدن وضعیت استان اصفهان از لحاظ شیوع به ویروس کرونا بوده است. 

 

از وضعیت قرمز هم عبورکرده ایم!

خب پس با این حساب نباید اصفهان وضعیت خوبی داشته باشد. کما اینکه استاندار هم در نامه خود به وزیر کشور از ابتلای بیش از هزار نفر در روز به این ویروس خبر داده بود. درست است؟

بله؛ گزارش ها حکایت از آن دارد که ما در استان اصفهان متاسفانه از وضعیت قرمز هم عبورکرده ایم و اصلا شرایط خوبی نداریم.

مسلما سوال بعدی این خواهد بود که در چنین شرایطی قرار است چه اقدامی برای کاهش آمار مبتلایان و فوتی ها و بهبود وضعیت کنونی انجام شود؟

قاعدتا اولین چیزی که باید انجام دهیم اتخاذ تدابیری برای افزایش نظارت بیشتر در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی بود و در مرحله بعد باید فکری برای کنترل فعالیت مشاغل پرخطر می کردیم.  در مورد اول در این جلسه مصوب شد که گشت ارشاد کرونا ایجاد شود. این گشت ها با حضور عوامل دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج تشکیل می شود که در مراکز پرتجمع مثل پاساژها، بوستان ها و حتی مراکز درمانی و خدماتی حضور پیدا می کنند و به افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند تذکر خواهند داد. در بخش دوم، دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای مشاغل پر خطر و آموزش و پرورش را داده بود. در نامه استاندار به وزیر کشوز نیز همین دو خواسته عنوان شده بود.

کدام دو خواسته؟

اول اینکه به ستاد ملی کرونای اصفهان اجازه دهد تا به صورت مستقل بتواند در شرایط کنونی تصمیم گیری و آنها را اجرایی کند و دوم همین موضوع اجازه تعطیلی دو هفته ای مشاغل پر خطر و مدارس بود. 

و وزیر کشور چه پاسخی به نامه استاندار داده اند؟

هنوز جوابی نداده اند. احتمالا روز شنبه در ستاد ملی کرونا در این مورد تصمیم گیری می شود.

در نامه استاندار به وزیر کشور، وی قید کرده بود که یکی از عوامل تشدید بحرانی شدن وضعیت موجود، بازگشایی مدارس بوده است. در گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، صحبتی در این زمینه مطرح شده بود؟

ببینید، آموزش و پرورش استان اصفهان اعلام کرده که در حال حاضر کلاس های مدارس با حضور ۱۰ تا ۱۵ درصدی دانش آموز برگزار می شود. بنابراین فکر نمی کنیم که بازگشایی مدارس چندان تاثیری روی تشدید وضعیت بحرانی کرونا در اصفهان داشته باشد. با این حال نظر دانشگاه علوم پزشکی این بود که مدارس نیز تعطیل شوند که باید ببنیم تصمیم ستاد ملی کرونا در این زمینه چه خواهد بود.

الان می دانید که اصفهان از لحاظ آمار مبتلایان به کرونا، رتبه چندم را در کشور دارد؟

اصلا چنین رتبه بندی وجود ندارد. فقط می توان گفت که اصفهان وضعیت قرمز را هم رد کرده و اصلا شرایط جالبی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • علی

    نوش دارو پس از مرگ سهراب!

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه