English

روز جهانی تنبل ها چه روزی است/ با این روز بیشتر آشنا شوید

دهم آگوست هر سال مصادف با روز جهانی تنبل هاست، یعنی روزهایی برای همه ما هست که دوست نداریم کاری انجام دهیم و بهانه جویی هایی می کنیم تا تنبلی های خویش را توجیه کنیم.

روز جهانی تنبل ها چه روزی است/ با این روز بیشتر آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری موج، در تقویم جهانی مناسبت ها عجیبی نام گذاری شده که روز تنبل ها یکی این مناسبت ها می باشد. دهم آگوست هر سال مصادف با روز جهانی تنبل ها است. این روز در واقع برای تنبل‌ ها نیست؛ بلکه برای آنهایی ا‌ست که طی یک ‌سال به‌ شدت فعالیت می‌کنند و حال اجازه دارند و می ‌توانند یک‌ روز کامل را تنها به استراحت پرداخته و زمان ‌شان را به ‌شکلی که می ‌خواهند سپری کنند. پدیدآورنده‌ این روز مشخص نیست و این روز فقط یک روز نمادین است؛ وگرنه اگر بنا بود که همه افراد، سنت تنبلی در یک روز را به جا بیاورند، دنیا برای ٢٤ساعت تعطیل می ‌شد.

تنبلی را می ‌توان در حالت کلی به دو دسته علل فردی و علل اجتماعی تقسیم کرد. یک ‌سری بیماری‌ ها می تواند عامل تنبلی در زمینه فردی باشد برای مثال، در زمینه‌ی بیماری جسمی باید به کم‌ کاری تیروئید و در زمینه‌ی بیماری ‌های روان باید به بعضی افسردگی‌ ها اشاره کرد. تنبلی از نوع اجتماعی نیز یکی از معضلاتی است که این روز ها با ورود کرونا بیش از پیش خود را نشان داده است و اقشار و مشاغل مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است که اگر این روند ادامه داشته باشد می تواند پیامد‌های منفی فراوانی را برای جامعه به همراه داشته باشد.

تنبلی چیست؟

روز جهانی تنبل ها۱

همه آدم ها گاهی تنبل می شوند، یعنی روزهایی برای همه ما هست که دوست نداریم کاری انجام دهیم و بهانه جویی هایی می کنیم تا تنبلی های خویش را توجیه کنیم. چنانچه شما برای کارهایتان از خودتان علاقه نشان نمی دهید و مرتباً آنها را به آینده موکول می کنید و احتمالاً انجامشان نمی دهید، شما یک انسان تنبل هستید! اکثر پژوهشگران هم بر این باورند که عدم فعالیت بدنی، به مفهوم تنبلی است. گفتنی است تنبلی می ‌تواند یک اختلال رفتاری باشد که چه به لحاظ ذهنی و چه رفتاری یکی از بزرگ ‌ترین موانع ترقی به حساب می‌ آید و از دیدگاه روان‌ شناسی قابل بررسی ‌ست و باید آن را رفع کرد زیرا تنبلی، نه‌ تنها یک معضل فردی بلکه می‌توان به مسئله‌ی حاد اجتماعی هم بدل شود که نقش تعیین ‌کننده‌ ای در روند توسعه کشورها دارد. 

همه‌ ما شاید گاهی دچار این حس می ‌شویم که دل‌ مان بخواهد بیشتر بخوابیم، سر کار نرویم، بیشتر سراغ تفریح برویم و... اما این احساسات ناشی از خستگی را نباید با تنبلی یکی دانست. آدم‌ های تنبل، دچار حس مداوم خستگی آن هم بدون کار و فعالیت هستند. 

* علایم تنبلی:

  • هر روز فهرست بلند بالایی از تمام کارهای عقب مانده تهیه می کنید ولی امان از تنبلی! شما به هیچ یک از این کارها نمی توانید طبق اولویت واقعیشان رسیدگی کنید!
  • انسانی که کارها را پشت گوش می اندازد مدام به دنبال بهترین زمان یا بهترین وضعیت برای پیش بردن کارهایش است. ولی این زمان و موقعیت گویی هیچ وقت فرا نمی رسد!
  • بی انگیزه اید
  • موقعیتی که دارید شما را آشفته و سردرگم نموده است 
  • خسته اید
  • ازرده اید
  • از شکست می ترسید

* دلایل تنبلی

مغز ما، عامل اصلی ایجاد تنبلی!

تصور کنید مغز شما در هر ثانیه در حال تحلیل میلیون ها دستور هست که از نقاط گوناگون بدن شما به سمت آن ارسال شدند و تمام این کارها را در حالی انجام می دهد که کم ترین مقدار انرژی را از ماده های غذایی که استفاده می کنید، دریافت می کند. پس کاملا حق دارد که بخواهد در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشد. و چه راهی بهتر از این که شما کم تر فعالیت کنید؟

بیش از توانتان از خودتان توقع دارید!

هنگامی که از خودت انتظارات عجیب و غریب داری و می خواهی کارها را به بهترین نحو انجام دهی، در حالیکه شاید توانایی و مهارت های لازم را نداری، بهترین علت برای تنبلی آماده می شود و دائم به بهانه اینکه من هنوز آماده نیستم، انجام آن کار را به تاخیر میندازی. و این گواهی بارز تنبلی شمرده می شود.

اطرافیان تنبل

شما میانگین پنج نفری هستید که بیشترین زمان را با آن ها می گذرانید. این جمله ایست که خیلی از اشخاص صاحب نظر و موفق دنیا می گویند و طی تحقیقاتی به آن رسیده اند. هنگامی که بیش ترین زمانتان را با گروهی بگذرانید که مذهبی باشند، ناخواسته و به مرور زمان عقاید شما هم به طرف آن ها کشیده می شود و شما هم به شخصی مذهبی تبدیل می شوید. و برعکس، چنانچه اطرافیان شما همه اهل خوش گذرانی و کارهای نه چندان جالب باشند، آرام آرام شما هم شبیه به آن ها خواهید شد. 

سنگ بزرگ علامت نزدن است!

گاهی وقت ها انتخاب کارهای خیلی بزرگ سبب می شود ما تبدیل به شخص تنبلی شویم. کارهای بزرگ سختی های زیادی بهمراه دارند و ما هم که حس و حال انجام کار بزرگ را نداریم! بنابراین خیلی راحت دست از کار می کشیم و عقب نشینی می کنیم و به همین سادگی تبدیل به یک شخص تنبل می شویم.

اهمیت تغذیه در تنبلی

یکی از مهم ترین عواملی که عمیقاً مقدار انرژی شما را تحت کنترل دارد و می تواند سبب شود که به طور کامل دست از انجام دادن کارها بکشید یا اینکه برعکس، شما را حسابی پر انرژی و سرحال کند تا بتوانید فعالیت های روزانه تان را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید، تغذیه شماست. اکثر اشخاص از اهمیت این مسئله بی خبر هستند و در واقع در طول روز هر چیزی که به دستشان بیاید را استفاده می کنند و به عنوان ماده های غذایی روزانه از آن استفاده می کنند. هر شخصی باید باتوجه به نیازهای بدن خویش، غذاهایی را که با ذایقه و طبع وی سازگار است انتخاب کند و با استفاده آن ها از مقدار این کسالت و بی حالی تا حد زیادی کم کند.

عواملی که سردرگمی ایجاد می کنند

خیلی از اشخاص بین انتخاب های گوناگون سردرگم می مانند و یا دست به کارهایی می زنند که سبب آشفتگی آن ها می شود. در اینگونه مواقع انرژی شخص تا حد زیادی کاهش خواهد یافت زیرا دستورالعمل مشخصی برای انجام کار موردنظر خویش ندارد به همین دلیل نمی تواند انتخاب درستی انجام بدهد و مسیر مشخصی را تعیین کند و از همین رو دچار حس کسالت و ضعف می شود. برای جلوگیری از پیدایش این مشکل تلاش کنید در همه موارد مسایل را بطور کامل شفاف سازی کنید و همه جنبه های آنرا مد نظر قرار دهید و در پایان یک مسیر معلوم و برنامه ریزی شده را به طرف جلو حرکت بدهید تا دچار احساس سردرگمی و در نتیجه افت مقدار انرژی نشوید. این که بدرستی بدانید چه میخواهید و قرار است چه کاری برای رسیدن به آن انجام دهید، باعث می شود که تا حد زیادی از این حس کسالت کاسته شود.

کمبود تفریح

افراط و تفریط در هر زمینه ای میتواند زیان آور باشد، باید حد تعادل را رعایت کرد. به این معنا که اشخاص باید به آرامش و سلامت روانی خویش هم اهمیت دهند. چنانچه شما بطور مداوم درگیر مسایل کاری بوده و زمان کافی را به استراحت ذهنی خود و تفریحات مورد علاقه تان اختصاص ندهید، بی تردید پس از مدتی دچار افت انرژی شدید و کسالت بسیار زیادی خواهید شد.

* درمان تنبلی

تقسیم وظایف بزرگ به وظایف کوچکتر

مانی که شما با انواع مختلف تنبلی روبرو می شوید احتمالا ترس وجودتان را فرا خواهد گرفت. چنانچه ترس شما از آغاز کردن یک وظیفه ی بزرگ است، کار را به نفع خویش پیش برده و وظیفه ی بزرگ را اجزای کوچک تر بشکنید.

درهنگام انجام هر کاری به افراد دیگر فکر کنید!

گاهی کار کردن مخصوصا اگر سود شخصی در آن دخالت نداشته باشد مشکل می شود. پشت گوش انداختن کارها را میتوان با یک تلقین روحی حل کرد. شما با کار کردن در واقع در حال کمک کردن به خودتان هستید! از این رو توصیه می کنیم در کنار فکر کردن به خستگی و مسائلی که امکان دارد فکر شما را در زمان فعالیت بخود مشغول کند قدری به جنبه های مثبت کار توجه کنید.

برای نجات یافتن از تنبلی با خودتان مهربان باشید

چنانچه حس می کنید چند وقتی است تنبل شده اید و بیشتر وقت ها وسوسه می شوید کارهای تان را به تعویق بیندازید، خودتان را سرزنش نکنید و به خودتان حس گناه ندهید، زیرا با این کار بیشتر حس بازنده بودن خواهید داشت که حس تنبلی و بی انگیزه بودن تان را تقویت می کند.  پس نخست حس تان را نسبت به خودتان مهربانانه تر کنید و به جای این که در جایگاهی بمانید که اعتماد بنفس تان ضعیف شود، قدم های بعدی را که به شما توصیه خواهیم کرد بردارید

سریع عمل کن با agile!

وقتی زمان را به مدت های کوتاه تری تبدیل کنیم و خودمان را وادار کنیم که کاری را انجام دهیم، هم احتمال انجام آن کار بیشتر می شود و هم به مرور زمان، اهمال کاری و تنبلی از وجود ما پاک می شود.

از کسی کمک بخواهید تا دائم از شما در خصوص کارتان سؤال کند

چنانچه در تلاش هستید تا کار خویش را به بهترین وجه انجام دهید، از یک نفر بخواهید که در خصوص آن سوال کند و از شما بخواهد تا پاسخگو باشید.

آگاهی از این که کسی از شما در خصوص اینکه چه اندازه از کارهایتان را این هفته انجام داده اید و چه اندازه از آن هنوز تمام نشده سؤال می کند به شما کمک می کند تا با کوشش بیشتری کارها را انجام دهید.

خویش را در معرض خطر قرار دهید !

هنگامی که که کارها باید در زمان خاصی انجام بپذیرند و روحیه ارام بیش از حد شما سرعت در انجام کارها را کم می کند بهتر است خودتان را در معرض خطر قرار دهید. اصلاً بهتر است گاهی اجازه دهید این ترس و نگرانی به درونتان رخنه کند!

جلوگیری از پشت گوش انداختن کارها

کارهایی که به نحوی خطر کردن هستند و شما را در معرض خطر قرار می‌دهند را انتخاب کنید. انجام کارهایی که امکان دارد به ضررتان تمام شود را به آسانی رد نکنید. به جای پشت گوش انداختن کارها خودتان را در معرض انجام و قبول ریسک آنها قرار دهید.

زمان خلق کنید

با کم کردن تفریحات و زمان هایی که آنقدر ضروری نیستند زمان خلق کنید! 

در کارهای جمعی شرکت کنید!

آخرین راهکار ما برای افرادی که روحیه فعالی در انجام کارها ندارند شرکت در کارهای گروهی به جای قبول کارهای انفرادی است.

وظایف متفرقه نباید وقت شما را هدر دهند

زمان خویش را به ساعت کار و ساعت غیر کار تقسیم کنید. ساعتی را برای خودتان اختصاص دهید و بعد از آن وظایفی را که باید انجام دهید شروع نموده و سایر وظایف مهم را که میتوان به شخص دیگری منتقل نمود به دیگر اشخاص واگذار کنید.

آینده نگر باش

خیلی اوقات دلیل تنبلی ما این است که به عواقبش فکر نمی کنیم و اصلا متوجه نیستیم چه تأثیراتی میتواند بر آینده ما داشته باشد. پس بهترین کار این هست که حتماً با خودتان خلوت کنید و فکر کنید چنانچه با همین برنامه جلو بروید به کجا خواهید رسید.

بیشتر ورزش کنید

حتماً می دانید که ورزش کردن فواید زیادی برای سلامت جسم و روح تان دارد. ورزش کردن به شما انرژی می دهد، سوخت و سازتان را بالا می برد، به کاهش وزن تان کمک می کند و توانایی تان برای تمرکز کردن را افزایش می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه