English

سعید روبوشه در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج عنوان کرد؛

دریافت وجه در مدارس دولتی هنگام ثبت نام دانش آموزان غیرقانونی است!/والدین تخلف مدیران مدارس را گزارش کنند

مسئول ستادهای ثبت نام پایتخت گفت: ما در مجموع دو نوع مدرسه دولتی و غیرانتفاعی داریم که در مورد مدارس دولتی؛ هنگام ثبت نام، دریافت هر گونه وجهی غیرقانونی است، مدارس غیرانتفاعی هم برحسب مکان و امکانات مدارس یک شهریه ثابت در نظر گرفته شده است.

دریافت وجه در مدارس دولتی هنگام ثبت نام دانش آموزان غیرقانونی است!/والدین تخلف مدیران مدارس را گزارش کنند

به گزارش خبرگزاری موج، هر سال آغاز ثبت نام دانش آموزان مصادف است با روزهای چالش برانگیز والدین. والدینی که تلاش می کنند تا برای ادامه تحصیل فرزندانشان، مدرسه ای را انتخاب کنند که هم از لحاظ آموزشی و فرهنگی و هم از منظر نزدیکی به محل زندگی؛ یکی از بهترین گزینه ها باشد. اما در این مسیر گزینه های دیگری هم وجود دارد. اینکه به گفته تعدادی از والدین و برخلاف ادعای مسئولان، مدیران تعدادی از مدارس، در جریان ثبت نام وجوهی را از آنها دریافت و حتی در صورت ممانعت والدین، از ثبت نام فرزندان آنها امتناع می کنند. این در حالی است که امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا، ثبت نام ها نیز دچار تغییراتی شده است. با این وجود همچنان والدین با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجهند. آنهم در شرایطی که وضعیت اقتصادی بسیار از خانواده ها به مراتب بسیار بدتر از گذشته است و بسیاری از والدین از حضور در مدارس برای ثبت نام فرزندانشان، به دلیل خطرات ناشی از این ویروس، ترس دارند. با این حال سعید روبوشه، معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مسئول ستادهای ثبت نام پایتخت در گفتگو با موج همچنان معتقد است که این اداره کل بر فرآیند ثبت نام ها نظارت دارد و با متخلفان برخورد می کند.

امسال کرونا باعث شده تا نه تنها نظام آموزش، که حتی روش های ثبت نام را هم تحت تاثیر قرار داده است. قرار بود امسال ثبت نام ها با شیوه جدیدی آغاز شود. اما هنوز گزارشی در مورد نتایج ثبت نام ها منتشر نشده است. پس سوال اول گفتگوی ما می تواند این باشد که تاکنون وضعیت ثبت نام دانش آموزان در تهران چگونه بوده است؟

ما در مورد ثبت نام دانش آموزان، با دو دسته دانش آموز سروکار داریم. یک دسته شامل دانش آموزان مقاطع اول، هفتم و دهم و یک گروه نیز شامل دانش آموزان سایر مقاطع. در مورد مقطع اول دبستان همانطور که می دانید ثبت نام این عزیزان از ابتدای خرداد آغاز شده و براساس آمار موجود تاکنون بیش از ۸۰ درصد آنها ثبت نام شده اند. ضمن آنکه شاید بد نباشد که بدانید ما امسال در تهران حدود ۹۰ هزار دانش آموز اول دبستانی داریم.

خب چرا هنوز  ۲۰ درصد دانش آموزان ثبت نام نکرده اند؟ مشکل خاصی وجود داشته است؟

نه. در مورد ثبت نام مقطع اول دبستان، ما با موضوع سنجش کودکان سروکار داریم. یعنی نواجوانانی که می خواهند تازه وارد مدرسه شوند باید در پایگاه های سلامت تست پزشکی بدهند تا با خیال راحت سرکلاس هایشان حاضر شوند. اما به دلیل اینکه فرآیند چک کردن دانش آموزان در پایگاه های سلامت دیرتر از موعد مقرر آغاز شد، هنوز تعدادی از دانش آموزان سال اولی نتوانسته اند ثبت نام کنند و برای همین، ثبت نام این مقطع همچنان ادامه دارد. به هر حال باید این تست های سلامت هم انجام شود تا خیالمان بابت سلامت دانش آموزان سال اولی راحت شود.

و ثبت نام سال هفتمی و دهمی ها چطور؟

ثبت نام سال هفتمی ها از تیرماه آغاز شده است. سال دهمی ها نیز ابتدا باید انتخاب رشته کنند و بعد ادامه تحصیل دهند. فکر می کنم یکی – دو هفته دیگرهم، بعد از اینکه انتخاب رشته‌شان تمام شد، ثبت نام آنها نیز آغاز شود.

دانش آموزان سایر مقاطع چطور ثبت نام می شوند؟ منظورم دانش آموزان دوم و سوم و یازدهم و نهم و..... است.

ما به این سالها، میان پایه می گوییم. دانش آموزان این مقاطع هم به صورت خودکار توسط مدارس‌شان ثبت نام می شوند و به مقاطع بالاتر می روند. 

و اگر دانش آموزی قبول نشده بود و تجدید شده بود چطور؟

برای آنها نیز در شبکه آموزش برنامه هایی تدارک دیده ایم که از صدا و سیما پخش می شود و می توانند با کمی تلاش در دروسی که تجدید شده اند، نمره قبولی بیاورند و به سالهای بالاتر بروند.

شما گفتید دانش آموزان به صورت اتوماتیک توسط خود مدارس ثبت نام می شوند. ولی خیلی از دانش آموزان هستند که بنا به دلایل مختلف می خواهند مدرسه خودشان را عوض کنند. تکلیف این دانش آموزان چه می شود؟

همانطور که می دانید الان سالهاست که به خاطر محدود بودن ظرفیت مدارس، ثبت نام‌ها براساس یک مرزبندی فیزیکی و محله ای صورت می گیرد. یعنی شما می توانید برحسب محله و خیابانی که در آن زندگی می کنید، به نزدیکترین مدرسه محله‌تان بروید و ثبت نام کنید. البته این تقسیم بندی از طرف آموزش و پرورش صورت گرفته. یعنی برای هر چند خیابان یک مدرسه در مقاطع مختلف در نظر گرفته اند تا ساکنان آنها بتوانند در این مدارس ثبت نام کنند. حالا اگر خانواده ای به دلیل تغییر محل زندگی یا هر دلیل موجه دیگری خواستار تغییر مدرسه فرزندش است باید به نزدیکترین ستاد ثبت نام محله خود مراجعه و درخواستش را مطرح کند تا بررسی شود. 

این ستادها در همه محلات هستند؟

ببینید ما دو نوع ستاد ثبت نام داریم. یک نوع ستادهای اصلی هستند که در مناطق مستقر هستند که تعدادشان در کل تهران ۱۹ ستاد است و یک نوع ستادهای فرعی هستند که در محلات مستقر هستند تا شهروندان راحتتر بتوانند مشکلاتشان، در مورد ثبت نام فرزندانشان را حل کنند. در این مورد هم در هر منطقه حداقل ۵ ستاد فرعی ثبت نام وجود دارد که لیست آنها نیز موجود است و با مراجعه به سایت آموزش و پرورش یا مناطق می توانند لیست‌شان را تهیه و به آنها مراجعه کنند. اما اگر فردی برای تغییر مدرسه فرزندش یا هر مشکل دیگری که در ثبت نام داشت، به این ستادهای فرعی مراجعه کرد ولی از جواب آنها قانع نشد، می تواند به ستاد مناطق مراجعه کند و دوباره درخواست یا شکایتش را مطرح کند تا رسیدگی شود. 

اصلا امسال چند دانش آموز در مقاطع مختلف در پایتخت به مدرسه خواهند رفت؟

بیش از یک میلیون و دویست هزار دانش آموز.

موضوع بعدی که اتفاقا برای بسیاری از والدین به چالشی جدی بدل شده، موضوع شهریه هایی است که برخی از دانش آموزان به عناوین مختلف و در موقع ثبت نام می گیرند. این درحالی است که مسئولان بارها اعلام کرده اند که دریافت هر گونه وجهی درهنگام ثبت نام؛ غیرقانونی است. اما به گفته والدین برخی از دانش آموزان؛ مدارس اعلام کرده اند که آموزش و پرورش خودش در جریان است. بالاخره کدام روایت درست است؟ مدارس حق گرفتن پول در هنگام ثبت نام را دارند یا خیر؟

نه. ببینید حتما می دانید که ما در مجموع دو نوع مدرسه دولتی و غیرانتفاعی داریم. در مورد مدارس دولتی؛ هنگام ثبت نام، دریافت هر گونه وجهی غیرقانونی است. اما بعدا مسئولان مدارس می توانند والدین را دعوت کنند و طرح های فوق برنامه‌شان مثل کلاس های فوق برنامه یا دوره های آموزشی و تفریحی و.... را برایشان مطرح کنند و در آنصورت اگر خود والدین موافق بودند؛ مدیران مدرسه می توانند هزینه این برنامه ها را از والدین دریافت کنند. البته همانطور که گفتم با رضایت کامل آنها. در مورد مدارس غیرانتفاعی هم برحسب اینکه این مدارس کجا قرار دارند یا چه امکاناتی دارند، یک شهریه ثابت در نظر گرفته شده تا هنگام ثبت نام از والدینی که تمایل دارند فرزندانشان در این مدارس درس بخواند، دریافت کنند. همچنین برحسب برنامه هایی که دارند یکسری هزینه های دیگر هم از والدین می گیرند که مسلما با رضایت و اطلاع آنهاست.

ولی فکر می کنم شهریه این مدارس غیرانتفاعی یک جور و یکسان نباشد. درست است؟

بله. این شهریه ثابت برحسب ارزش ملک مدرسه و امکاناتی که دارد و یکسری فاکتورهای دیگر توسط آموزش و پرورش تعیین می شود.

خب فکر نمی کنید این شهریه های متغییر باعث بی نظمی و حتی سوء استفاده در فرآیند ثبت نام ها شود؟

ما به هر گزارشی که حکایت از تخلف مدیران مدارس غیرانتفاعی باشد رسیدگی می کنیم. اما اینکه می گویید این رویه ممکن است باعث بی نظمی شود را قبول ندارم. به هر حال شما نمی توانید انتظار داشته باشید مدرسه ای که ملکش در منطقه یک چندین میلیارد ارزش دارد و صاحب آن سرمایه گذاری سنگینی برای تجهیز آن کرده همان شهریه ای را بگیرد که یک مدرسه غیرانتفاعی در مرکز یا جنوب شهر، می گیرد. ضمن آنکه والدین هم خودشان قدرت انتخاب دارند. 

یعنی شما می خواهید بگویید گزارش هایی که در مورد دریافت هزینه از والدین در مدارس دولتی منتشر می شود؛ درست نیست؟

من چنین چیزی نگفتم. حرف من این است که به هر حال در هرجایی ممکن است برخی تخلف ها صورت گیرد. در این مورد هم اگر والدین با موردی برخورد کردند می توانند آن را به همان ستادهای ثبت نام گزارش دهند تا پیگیری شود.

و کلام آخر...

ما معتقدیم که ثبت نام دانش آموزان در این روزگار باید با دوره های قبل که فقط با یک برگ کپی شناسنامه و یک قطعه عکس صورت می گرفت، تفاوت داشته باشد. به این مفهوم که ما باید رویکردی اجتماعی را در آموزش ها و حتی ثبت نام هایمان داشته باشیم. یعنی ثبت نام دانش آموزان را نیز مطابق معیارهای اجتماعی و حتی روانشناسی باید انجام داد. چون تنها در این صورت است که سیستم آموزشی ما می تواند متحول شود. یعنی وقتیکه معیار فقط قبولی و نمره گرفتن نباشد بلکه واقعا پرورش استعدادها و آموزش باشد آن زمان می توانیم به سیستم آموزشی‌مان و آینده کشورمان بیش از پیش امیدوار باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • رامتین

    هرسال میگید بول نگیرند اما اگر بول نگیرند جوابتان را هم نمیدند این هرفها برای دلخوشی مردم میزنید انقدر دروغ به مردم نگید خداوکیلی

  • محسن نوروزی

    وقتی دولت بی تدبیر ریالی پول به مدارس دولتی نمی دهد مدیران چه کنند باید گدایی کنند...دولت درست در عمل خلاف قانون اساسی عمل میکند که اموزش رایگان باید باشد...خدا کند که گوش شنوایی باشد ...

  • ناشناس

    همه مدارس دولتی وغیر دولتی وهیات امنایی بلا استثناء شهریه می گیرند کم یا زیاد من برای کلاس اول ابتدایی بچه ام سر زدم شهریه می گیرند ومی گویند بایستی چقدر بریزی حساب آن هم بصورت الی حساب آقای مسول شما تا حالا دست یک بچه شش ساله گرفته ای وبه صورت ناشناس ببری به یک مدرسه دولتی در یک منطقه دور افتاده که بدانید شهریه می گیرند یانه؟

  • معلم

    خدایا تا کی تو این مملکت دروغ تحویل مردم میدن ، وزارت آموزش و پرورش از تریبون رسمی میگه پول نگیرید ،در جلسات داخلی میگه بگیرید ، مدارس دولتی دارن ویران و نابود میشن ، هیچ سرانه دولتی ندارن ، یه روز گاز ، یه روز آب ، یه روز برق به خاطر بدهی قطع میشه ، خدا ازتون نگذره که علم و معرفت و انسانیت رو به باد دادید.

  • یعقوب

    باعرض سلام این چرندیات چی می گید الان ۴۰ساله به خرگوشه میگین بدو به تازی می گین بگیر به مردم می گین پول ندهید اما زیری نامه میدن خودتان درآمد مدرسه رادربیارید پس دروغ می گید مثل ۰۰۰

  • تارا

    من هفته پیش پسرم و بردم پایه هفتم ثبت نام کنم مدرسه دولتی ۲ میلیو ن از گرفت بعد ثبت نام کرد اموزش پرورش بطور جدی باید پیکیری کنه

  • م ح

    سلام والا هر سال مگن وقتی تو مدرسه اعتراض مکنی مندازنت بیرون و ثبت نام هم نمکنن تا اون پولی رو که مد نظر شون رو ندی کارنامه هم نمدن

  • ناشناس

    والا هر سال همین مزخرفاتو به مردم میگید ولی تا قرون آخر پول زور از مردم بدبخت میگیرید. من نمیدونم وقتی مدرسه ای درکار نیست بااین کرونا پول بیمه و مجله رشد چه صیغه اییه؟تازه برای هر کدوم از دانش آموزا داخل مدرسه اتفاقی میافته مدیرمدرسه باکمال پررویی میگه به عهده ی والدینه. بیمه مسئول نیست

  • ناشناس

    غلط کردن.تو تلویزیون اعلام میکنن گرفتن هر وجهی غیر قانونیست.بعد خودِوزارت آموزش وپرورش بخشنامه میده به مدارس که سقف کمک هزینه که به اجبار از والدین میگیرن چقدر باید باشه.
    دولت عادت کرده هزینه های آموزش به اصطلاح رایگان رو از خانواده ها تامین کنه وکلا دولت برای آموزش در مدارس هیچگونه پولی خرج نمیکنه.تماما از پولهایی هست که از خانواده ها میگیرن.واقعا شرم آوره برای کشوری که روی ثروت خوابیده واسه آموزش فرزندانش دولت از خانواده ها گدایی میکنه.واقعا شرم آوره

  • ناشناس

    پس چرا از ما ۶۰ هزار هزینه ثبت نام دریافت کردند.؟

  • ناشناس

    جای این که به خانواده ها بگیدپول گرفتن تخلفه به مدارس یه سرک بکشید به ما میگید پول ندید میریم مدرسه میگن با این شرایط غیر این صورت هر جا دوست دارید دانش آموزتون را ببرید پول کتاب دوم ابتدایی ۲۶۰۰۰تومان است درصورتی که مدرسه نفری ۵۰۰۰۰تومان از خانواده ها جمع کرد بابت کتاب اعتراض که میکنی میگن به سلامت مدرسه دولتی مبعث استان مرکزی شهر اراک

  • ناشناس

    هرسال که میگن پول نبایدبدین ولی ماه وقت گفتیم که توبایدپول بگیریدبجزکتاب و بیمه ..در جواب میگن داریدبفرستیوندارین نفرستین تکلیف بچهای ما چی هست ایابایدبی سوادباشندوبه مدرسه نبایدبروند

  • ناشناس

    موقع‌ثبت‌نام‌انقداذیت‌میکنن‌‌مجبورمون‌میکنن‌بریم‌
    کدرهگیری‌بگیریم‌پول‌زوربدیم‌بنگاه‌راضی‌بودم‌اون‌
    پول‌روبدم‌مدرسه‌انقد‌درشت‌نشنوم‌‌‌

  • ناشناس

    سلام هر سال موقع ثبت نام همین و می گید و تخلف و گزارش بدید....... کجزارش بدیم ......پول نگیرند ثبت نام نمیکنند بیاید ببینید ......گزارش دادم الان چوار میکنید .فقط میگن اگه پول گرفتند تخلف کردند .

  • ناشناس

    خدای این همه دروغ گفتیت ومیگید چطور تا حالا پینکیو نشدید البته اون توی چهل پنج قسمت آدم شد

  • علی

    متاسفانه مدارس کمک های غیر متعارفی میخواهند.بعضی از مدارس هم که با استفاده از اسم هیئت امنایی شهریه های آنچنانی دریافت میکنند که عملا هیچگونه تفاوتی با مدارس دولتی ندارند.

  • ناشناس

    هرسال پول میگیرن بعد ثبت نام

  • ناشناس

    امیدوارم مدرسه به خوشی نخوره این پول

  • م.ب

    با سلام و احترام.
    هر سال گفته میشه مدارس دولتی نباید پول بگیرن.و وقتی هم کسی اعتراضی میکنه انگار ن انگار .
    من هم مستاجرم هم بچه دانشجو دارم هم با این کرونای لعنتی همسرم بیکار .....
    ولی برا ثبت نام پسرم هر چی میگیم نداریم کو گوش شنوا مدارس هر کاری دلشون میخاد میکنن پس هی شعار ندین که مدارس نباید پولی دریافت کنن.
    ما گوشمون پر شده از یه مشت دروغ
    بس کنین تو رو خدا همین دروغ گفتن از خدا بی خبر بودنها باعث شده به نکبت بیفتیم .
    زندگی به کام پولدارا شاد.

  • صبا بختیاری

    به ما گفتن اگه پول ندین ثبت نام نمیکنیم
    ۱۰۰ تومن گرفتن ثبت نام کردن
    جدا از کمک مدرسه

  • مینا

    فقط در‌‌‌‌‌‌وغ این بیهمه چیزادستشون تویه کاسه هست امروزپسرم بردم ثبتنام کنم شماره کارت رییس مدرسه خودش بهم داده پول بزن به این شماره کارت

  • Reza

    امروز با مکافات تونستم بچه مو کلاس اول دبستان هیات امنایی ثبت نام کنم. تا یک میلیون تومان به حسابشون واریز نکردم ثبت نام رو انجام ندادن.
    خدا نگذره از این مسولین بی کفایت جمهوری اسلامی که اینقدر مردم تحت فشار میزارن.

  • مهدی

    فقطمثل سگ دروغ میگندپول نگیریدآنوقت تاپول ندهی ثبت نام نمیکنند

  • جواد

    پس چرا میگویند ما دروغگو نیستیم ؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه