English

خبرگزاری موج آمار ضد و نقیض مبتلایان و فوتی های کرونا را بررسی می کند:

تناقض گویی بر سر سلامت ۸۰ میلیون ایرانی/ دعوای مدیران بر سر تناقض گویی در مورد مبتلایان به کرونا

اعتراض شدید عضو شورای شهر به پنهان کاری وزارت بهداشت در انتشار آمار واقعی کرونا و احضار وی به داسرا به خاطر همین اظهار نظر بار دیگر باعث قوت گرفتن فرضیه پنهان کاری وزارت بهداشت در مورد انتشار آمار حقیقی مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا شد.

تناقض گویی بر سر سلامت 80 میلیون ایرانی/ دعوای مدیران بر سر تناقض گویی در مورد مبتلایان به کرونا

به گزارش خبرگزاری موج، اوایل سال جدید بود که محمد جواد حق شناس ، عضو شورای شهر تهران و چهره شناخته شده اصلاح طلبان اعلام کرد که تعداد فوتی های ناشی از کرونا که در بهشت زهرا دفن شده اند، بسیار بیشتر از آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بوده و آنها را به تناقض گویی در اعلام  آمار مبتلایان به کرونا متهم کرد. وی در این سخنان مدعی شده بود  که آمار وزارت بهداشت از جان‌باختگان کرونا با آماری که اعضای شورای شهر در اختیار دارند همخوانی ندارد و این شیوه اعلام آمار را آدرس غلط دادن به مردم تهران خوانده بود. این اظهارات اما با واکنش تند وزارت بهداشت همراه بود و حتی سخنگوی این وزارتخانه در یکی از نشست های خود علنا این سخنان حق شناس را بی پایه و اساس خواند و تلویحا اعلام کرد که بهتر است شورای شهر سرش توی کار خودش باشد و در اموری که به آنها مربوط نمی شود، دخالتی نکند.

با این وجود این عضو شورای شهر همچنان بر مواضع خود پافشاری کرد تا جایی که هفته گذشته در صحن علنی شورای شهر دوباره در این زمینه به دولت و وزارت بهداشت هشدار داد. اعتراض این بار وی اما به توقف اعلام آمار تفکیکی مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا بود. رویه ای که در همان هفته های ابتدایی انتشار کرونا از سوی وزارت بهداشت در پیش گرفته شد و براساس آن این وزارتخانه بنابه دلایل نامعلومی تصمیم گرفت، انتشار آمار تفکیکی کرونا را متوقف کند. هفته گذشته حق شناس در اعتراض به همین رویه در صحن شورا گفت: این موضوع به ‌ویژه برای تهران بنا به نظر مدیران مربوطه استانی و متخصصان، آثار زیان‌باری در شیوع بیماری داشته است.

محمدجواد حق‌شناس در سخنان خود همچنین با تأکید بر حق دسترسی شهروندان به اطلاعاتی که زندگی، حقوق و منافع آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به مقامات دولتی بابت «پیگرد قضایی و حقوقی احتمالی» توسط شهروندان هشدار داد.

اما شاید عجیب ترین واکنش به سخنان اعضای شورای شهر را رییس جمهور داشت که بعد از اصرار اعضا در مورد انتشار آمار واقعی و تفکیک شده استان ها در پاسخی دور از انتظار نمایندگان مردم را اقلیتی کوچک و کاسب کرونا و بلندگوی بیگانگان نامید و رئیس  کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تلویحا در نامه ای، اعتراض به نحوه ارائه آمارها و مطالبه قانونی اعضای شورای شهر را در ردیف تشویش اذهان عمومی و امثال آن قلمداد کرد!

با این وجود پس از اصرار و تاکیدحق شناس و تنی چند از اعضای شورای شهر تهران برای دانستن آمارهای مبتلایان به کرونا در تهران وزیر ارشاد برای خاتمه دادن به دعوای اعضای شورا با دولتی ها، در نامه ای به رییس شورای شهر از وی درخواست کرد تا آمارهایی مغایر آمارهایی که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام می شود، منتشر نکند و اگر سوال و ابهامی وجود دارد در جلسات "غیر علنی" از فرمانده ستاد کرونا در تهران پیگیری شود.

آمار متناقض دولتی ها

در طول این سه ماه اما شاید آنچه بیشتر از همه عیان بوده، آمارهای متناقضی باشد که در مورد مبتلایان به کرونا و فوتی های آن منتشر می شود. آماری که از سوی مسئولان مختلف اعلام و باعث می شود تا به احتمال درست بودن آمار و گزارش هایی که در فضای مجازی منتشر می شود، بیشتر دامن زده شود. اخبار متناقضی که شاید مشهودترین آمار متناقض وزیر بهداشت و یکی از مدیران ارشد وی باشد. چندی پیش وزیر بهداشت در یکی از اظهار نظرهای جنجالی اش اعلام کرده بود که تنها 10 درصد از مردم ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند و حدود 90 درصد شهروندان هنوز به این بیماری مبتلا نشده اند. این سخنان بدان معنا بود که اگر جمعیت کشور را 80 میلیون نفر بدانیم، حدود 8 میلیون نفر تاکنون به کرونا مبتلا شده اند. این گزارش در حالی اعلام می شد که در زمان انتشار آن آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت حدود 100 هزار نفر بود.

به بیانی در صورت صحت ادعای دکتر نمکی، آمار واقعی مبتلایان در ایران حداقل 80 برابر آمار رسمی دولتی است. این در حالی است که حتی در کشور آمریکا که بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارد، آمار واقعی ناشی از تحقیقات علمی 40 برابر آمار دولتی این کشور بوده است. همین مساله باعث شد تا سخنان آقای وزیر چنان بحث برانگیز شود که موجی از واکنش ها را در افکار عمومی و بخصوص فضای مجازی به دنبال داشته باشد. این واکنش ها زمانی تشدید شد که حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در یک مصاحبه، سخنان ریسش را رد کرد و علنا مدعی شد که تنها حدود یک درصد ایرانی ها به کرونا مبتلا شده اند. جالب اینجاست که این تناقض ها باعث شد تا بالاخره سخنگوی وزارت بهداشت هم به این آمارهای ارایه شده از سوی مدیران وزارتخانه مطبوعش واکنش نشان دهد و بگوید: آمار وزیر بهداشت درست است نه مدیرانشان.

این اظهارات متناقض کافی بود که کاربران فضای مجازی اظهارات منتقدان وزارت بهداشت را واقعی تر بدانند و از خود سوال کنند که: چطور ممکن است که در یک وزارتخانه، سخنان وزیر و معاونش تا این حد با یکدیگر متناقض باشد؟

اما اینها تنها سخنان متناقض مسئولان نبودند، اوایل سال جدید بود که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد: انشالله! تا 21 فروردین ماه پرونده کرونا در ایران بسته شود. اما درست بعد از این سخنان کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد کشوری مبارزه با ویروس کرونا، زمان پیک بیماری در ایران را نیمه دوم فروردین معرفی کرد و وزیر بهداشت هم چندی بعد رسما گفت که بعید است تا پایان سال کرونا در ایران تمام شود. 

این تناقض ها آنچنان مشهود بود که نه فقط  داد مردم که حتی صدای بسیاری از مسئولان کشور را هم به هوا بلند کرد. اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس یکی از همین مسئولان است که با انتقاد از اظهارات متناقض مسئولان درباره ویروس کرونا گفت: در موضوعات کلان و بحرانی مردم به خوبی متوجه صحبت‌های چندگانه و مبهم که نشان می‌دهد گوینده هم نمی‌داند چه تصمیمی باید اخذ شود، می‌شوند و این امر باعث می‌شود اقدام درباره تصمیمات اخذ شده، تاثیر مثبتی نداشته باشد. 

شاکری با تاکید بر اینکه سلامت مردم  شوخی نیست، گفت: مثلا در حالی که مسئولان از مردم می خواستند تا در منازل خود بمانند، سخنان ریاست جمهوری که نشان می‌داد که در حال آماده سازی زمینه های لازم برای شروع مجدد کسب و کارها در کشور هستند و مسئول دفتر ریاست جمهور هم در نامه‌ای به وزیر بهداشت به صراحت اعلام می کرد که به زودی کسب و کارها با پروتکل‌های تعیین شده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

توبیخ

واکنش جامعه و افکار عمومی به این تناقض ها و بخصوص سخنان بی پروای محمد جواد حق شناس چنان بالا گرفت که در نهایت باعث شد تا با شکایت یک نهاد امنیتی پای این عضو شورا به دادسرا باز شود. محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت: احضاریه‌ای به شورا آمد و به دادسرای رسانه شعبه ۱۲ احضار شدم. وکیل بنده به دادسرا مراجعه کردند، اما اجازه داده نشد که به طور کامل پرونده را بررسی کنند.

این احضار اما خشم اعضای شورای شهر را برانگیخت بطوری که مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به احضار حق شناس نوشت: جناب آقای رئیس جمهور شما عهد و قسم یاد کردید که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشید و ما اعضای شورا نیز قسم یاد کردیم که وظایف نمایندگی مردم را ایفا کنیم لذا چگونه است که برادرمان آقای دکتر محمد جواد حق شناس صرفا به خاطر ایفای وظایف نمایندگی مردم توسط جنابعالی و برخی دستگاه ها با طعنه و توبیخ و احضار رو به رو شده است؟

با این وجود به نظر می رسد این احضار بیشتر برای گوشمالی اعضای شورای شهر و ساکت کردن آنها بوده است و به زودی این پرونده نیز با تذکری ساده، بسته خواهد شد. آنهم در شرایطی که همچنان هر روز اخبار جدید و البته متناقض جدیدتری در مورد کرونا از کانال های رسمی و غیررسمی منتشر می شود. اخباری مانند اینکه چرا با وجودیکه به اعتقاد اکثر کارشناسان و اذعان وزارت بهداشت، باز شدن کسب و کارها مصادف خواهد بود با ابتلای "گله" ای ایرانی ها و اپیدمی شدن آن، چرا همچنان دولت برتصمیم خود برای باز شدن همه کسب و کارها- حتی کسب و کارهای خطرناک- تاکید دارد؟ سوالاتی که با توجه به واکنش های مدیران بلند پایه کشور و احضار برخی از مدیران، به نظر نمی رسد هیچ یک از مسئولان رغبتی برای پاسخگویی به آن داشته باشند و مردم شاید ترجیح دهند که اخبار و مطالب پشت پرده این تناقض گویی ها را از طریق منابع غیر رسمی و فضای مجازی دنبال کنند! 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه