English

مدیر واحد پایش شرکت کنترل آلودگی هوا در گفتگو با موج مطرح شد؛

سختگیرانه تر شدن شاخصه های آلودگی هوا در سال ۹۹/ گرمای هوا علت اصلی تشدید افزایش ازن تهران

با وجودیکه تا همین چند روز قبل شرکت کنترل آلودگی هوا اعلام می کرد که تهران از ابتدای سال تا کنون، در مجموع روزهای آلوده ای را نداشته است، به یکباره انتشار خبری مبنی بر افزایش عنصر ازن و آلودگی ناشی از آن باعث داغ شدن مجدد موضوع آلودگی هوای تهران شد.

سختگیرانه تر شدن شاخصه های آلودگی هوا در سال 99/ گرمای هوا علت اصلی تشدید افزایش ازن تهران

محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل آلودگی هوای تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، دلیل این آلایندگی را تغییر شاخصه ها و معیارهای تعیین عناصر آلاینده هوا عنوان کرده و گفت: از امسال سازمان محیط زیست رسما به ما اعلام کرده که باید معیارهای تعیین شاخصه های آلودگی هوا را تغییر داده و سخت گیرانه تر کنیم. یعنی مثلا اگر فلان شاخصه 18 میکروگرم در مترمکعب بود، امسال این سقف کمتر شده است. به بیانی الان دستگاه های ما در ثبت عناصر آلاینده حساس تر شده اند.

وی افزود: بنابراین طبیعی است اگر مثلا ازن پارسال با شاخصه 150 ، آلاینده محسوب می شد، حالا با مثلا شاخصه 130 هم آلاینده محسوب شود. 

روشنی در کنار این مساله از اجرا نشدن طرح ترافیک به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش برخی از آلاینده ها یاد کرده و گفت: در دو روز گذشته و بعد از دو ماه سالم بودن هوای تهران،  به یکباره شاهد افزایش میزان غلظت آلاینده ها بویژه در مورد سه آلاینده ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون، ازن و دی اکسید نیتروژن بودیم . به خصوص در مورد ازن که این افزایش محسوس تر و ملموس تر بود. 

روشنی اشاره ای هم به چرایی این افزایش آلاینده ها و ارتباط آن با اجرا نشدن طرح ترافیک داشت و گفت: همانطور که می دانید بعد از انتشار ویروس کرونا اجرای طرح ترافیک در پایتخت لغو شد که همین مساله باعث افزایش ترددها در معابر و خیابان ها و ایجاد ترافیک های سنگین شد. اما با این حال در دو ماه ابتدایی سال به خاطر شرایط مناسب جوی و بخصوص وزش باد مناسب و بارش باران، تهویه مناسبی در هوای شهر وجود داشت که همین امر مانع از افزایش غلظت آلاینده های هوا در شهر می شد.

وی در ادامه به تغییر شرایط جوی در دو روز گذشته اشاره کرد و گفت: اما در دو روز ابتدایی خرداد به طور ناگهانی شاهد کاهش سرعت باد بودیم که همین مساله باعث شد تا تهویه هوا دچار اختلال شود و به دنبال آن دو آلاینده ذرات معلق و دی اکسید نیتروژن که منبع انتشار آن بیشتر، منابع متحرک مثل وسایل نقلیه است، افزایش زیادی داشت. 

مدیر واحد پایش شرکت کنترل آلودگی هوای تهران سپس به گرم شدن هوا و نقش آن در این افزایش آلاینده ها اشاره کرد و گفت:از سوی دیگر با گرم‌تر شدن هوا در این دو روز، شاهد افزایش آلاینده ازن در دو روز ابتدایی خرداد ماه بودیم که با افزایش دمای هوا در ساعت های  بعدازظهر این آلودگی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. بطوریکه مقدار ازن موجود در هوا در این دو روز، به ترتیب به ۱۴۹  و ۱۵۰ رسید که به معنای وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه بود.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش عنصر ازن می تواند چه تاثیری بر روی سلامت شهروندان داشته باشد؟ گفت: آلاینده ازن نیز مانند هر آلاینده دیگری می تواند سلامت انسان ها را به خطر اندازد. اما بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش این آلاینده می‌تواند سبب تحریک سیستم تنفسی، ایجاد سرفه، تحریک گلو، درد قفسه سینه، ایجاد و تشدید آسم و آلرژی و در صورت مواجهه مکرر سبب تخریب بافت ریه شود. عوارضی که در کودکان و سالمندان و افراد دارای بیماری‌های تنفسی بسیار شدیدتر خواهد بود.

گفتنی است، شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم ‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه