English

روز جهانی مو فرفری ها/ چگونه از موهای فر مراقبت کنیم؟

امروز ۲۲ می برابر جمعه اول خرداد ماه روز جهانی مو فرفری ها است.

روز جهانی مو فرفری ها/ چگونه از موهای فر مراقبت کنیم؟

به گزارش خبرگزاری موج، مو فرفری ها جایگاه ویژه‌ای در دنیای مد و زیبایی دارند و به خاطر داشتن موهایشان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار هستند تا حدی که دارای یک روز جهانی ویژه خودشان هستند و از قدیم الایام شاعران نامدار بسیاری در وصف جعد گیسوی آنها، شعرها سروده اند. اگر از این نعمت خدادادی بهره مندید، باید قدرش را بدانید و به بهترین شکل از موهایتان مراقبت کنید.

در کشور ما مردم زیادی هستند که اغلب موهایشان فر است درست است که شاید خودشان از حالت موهایشان خسته شدند اما باید بدانند که دیگران از دیدن موهای فر آنها لذت می برند!

بسیاری از افرادی که موی فری طبیعی دارند، سعی می کنند با انواع و اقسام وسایل مکانیکی یا مواد شیمیایی موهای شان را کمی صاف کنند اما معمولا این کار بیهوده است و واقعا نیازی به تغییر دادن آن نیست زیرا موها مجددا از ریشه فر در می آید و این نوع کارها فقط بیشتر باعث آسیب مو و شکنندگی و خشکی آن می شوند.

* دلایل بهتر بودن موی فر از صاف

موی فر و صاف

راحت شکل می‌ گیرد

موهای صاف، از آنجایی که خیلی یکنواخت است سخت تر شکل می‌ گیرد و سخت تر قابل درست کردن است! بر خلاف انتظار با موهای فر دست شما در انتخاب مدل مو باز است.

پوست سرتان را خنک‌ تر نگاه می ‌دارد

موهای فر بر خلاف موهای صاف که رو به پایین رشد می‌کند و به پوست سرتان می‌چسبد، دور از پوست سر رشد می‌کند. پیچ و تاب‌های موهای فر برای پوست سر همچون پنجره می‌ماند! این پیچ و تاب‌ها به هوا اجازه می‌دهد تا در بین موهایتان جریان داشته باشد، که باعث خنکی پوست سر خواهد شد، حتی در هوای خیلی گرم.

در برابر رطوبت پایدار است

موهای فر زمانی که خیس هستند جمع و جور می‌شوند. 

خیلی حجم دارد

موی فر از هر موی دیگری پر پشت تر بنظر می‌رسد. موهای فر بصورت طبیعی خیلی حجیم اند.

محافظت در برابر اشعه‌های مضر

اشعه‌های خطرناک uv از طریق تار موی شما به ریشه‌ی مو و پوست سرتان وارد می‌شوند. با این وجود، موهای فر بصورت متفاوتی واکنش نشان می‌دهد. با توجه به امواج موجود در موهای فر، به اشعه‌ها اجازه نمی‌دهد تا به پوست سرتان برسند، بنابراین در برابر اشعه‌های مضر از پوست سر شما محافظت می‌کند.

تغییر در شخصیت شما

داشتن موهای مجعد می‌تواند تا حدودی در شخصیت شما تغییراتی ایجاد کند. امواج و پیچ و تاب موهای فر می‌توانند منعکس کننده‌ی صلابت و درنده خویی باشد! این می‌تواند باعث شود تا در مورد خودتان اعتماد بنفس بیشتری کسب کنید، در نتیجه به شما کمک خواهد کرد خودتان را بهتر بشناسید و رشد شخصیتی پیدا کنید. همچنین به جاذبه جنسی شما هم خواهد افزود.

نگهداری کمی احتیاج دارد

موهای فر جدای از شست و شو، به مراقبت خیلی کمی احتیاج دارد. شانه کردن موهای فر می‌تواند پیچ و تاب آنرا بیشتر کند، بنابراین برای صاف و صوف کردن موهایتان تنها به دستتان احتیاج دارید. پس موهایتان بیش از این فرتر نخواهد شد و همچنین ریزش مویتان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

* راهکارهای مراقبت از سلامت موهای فر 

موی فر

موهای فر جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد اما حفظ زیبایی موهای فر در طول روز دشوارتر از چیزی است که به نظر می‌ رسد. کسانی که موهای فر دارند معمولا با مشکلاتی چون خشکی موها، وز و شکنندگی آن مواجه می ‌شوند. علاوه بر این برای زیبا به ‌نظر رسیدن موهای فر مراقبت ‌های خاصی نیاز است، با ما همراه باشید تا با راهکارهای مراقبت از سلامت موهای فر آشنا شوید.

شانه کردن موی فر از انتها 

وقتی موهایتان را از پایین به بالا شانه کنید، به جای اینکه تمام گره‌های مو را از بالا به پایین ببرید، هر گره را جداگانه و به آرامی باز می‌کنید. به همین دلیل شانه به راحتی روی موهایتان پایین می‌آید.

کوتاه کردن موهای فر برای جلوگیری از مو خوره 

اگر می‌ خواهید فر مو شما سالم و زیبا به نظر برسد و موخره نداشته باشد، هر شش تا هشت هفته یک ‌بار برای مرتب کردن موهای خود به آرایشگاه سر بزنید.

استفاده از سرم مو برای محافظت از موی فر

استفاده از سرم مو موهای فر شما را نرم می‌ کند. علاوه بر این، با مصرف آن موهایتان منظم می‌ شوند و به آسانی می ‌توانید آنها را تفکیک کنید. محصول را کف دستان خود بریزید و آن را به آرامی روی فرهای موهایتان بمالید.

استفاده از شانه درشت برای موی فر

شانه مو فر

از شانه‌ های دندانه درشت فاصله‌دار استفاده کنید موهای فر در قسمت‌ های به هم پیچیده یا گره خورده به شدت شکننده هستند. هرگز گره موهای خود را با برس معمولی یا گرد باز نکنید استفاده از یک برس نامناسب هم می‌تواند موجب گره خوردگی، و وز شدن موها ‌شود هر فر مو، نقطه‌ای مستعد برای شکسته شدن موهاست.

استفاده از شانه‌ی دندانه‌ درشت، راهی مناسب و ملایم برای باز کردن گره موهای فر است. این شانه، بر خلاف برس، حالت طبیعی فرها را خراب نمی‌ کند.

استفاده از نرم کننده بر ساقه موهای فر

زمانی که موهای شما خشک، وز یا کدر می شود، لازم نیست با محصولات خاصی آن را درمان کنید. بلکه، با نوک انگشتان خود، به قدر یک سکه‌ی کوچک از کرم یا روغن حالت دهنده را بردارید و به انتهای ساقه‌ی موهای خود بمالید، این ‌کار رطوبت بیشتری به موهای شما می‌ رساند.

استفاده از ترفند آناناس

برای داشتن فرهای باز و زیبا از ترفند آناناس استفاده کنید. در تکنیک آناناس باید شب ها پیش از خواب، موهای خود را خیلی شل در بالاترین نقطه سر خود جمع کنید. این ترفند، نظم حلقه های فر موهای شما را حفظ می کند. همچنین، کمک می کند تا گیسوان شما حجم و حالت طبیعی خود را حفظ کنند. جالب اینکه، به سادگی می‌ توانید موهایتان را از مدل آناناسی خارج کنید.

دیسپانسر کردن موهای فر 

استفاده از دیسپانسر را امتحان کنید. اگر تا به حال از دیسپانسر سشوار استفاده نکرده اید، باید بگوییم فرصتی طلایی را از دست داده اید. دیسپانسر ابزار جانبی سشوار است که روی خروجی آن قرار می ‌گیرد و برای حفظ فر مو استفاده می ‌شود. این وسیله تا حد زیادی از وز شدن موهای فر (نسبت به زمانی که موها به طور طبیعی خشک می شوند) جلوگیری می‌کند. افزون بر این، با کمک دیسپانسر، فر موهای شما یکنواخت تر و حجیم تر می‌ شود.

برای استفاده از دیسپانسر، ابتدا بعد از دوش گرفتن، آب اضافهموهایتان را بگیرید. اگر موهایتان خشک است، مقداری آب روی آن اسپری کنید یا بپاشید. سپس، از یک محافظ حرارتی، روی ریشه ‌های موهای خود استفاده کنید.

در مرحله بعد، با کمک انگشتان خود، هر حلقه را به شکل مطلوب بچرخانید. سپس، تمام موهایتان را در دیسپانسر جمع کنید و آن را دور تا دور موهای خود بچرخانید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام فرها فرم زیبایی را که می خواهید، به خود بگیرند و خشک شوند.

فر کردن موی فر با دستگاه فرکننده‌ی مو ( آیرون)

ممکن است فر کردن موهایی که خودشان فر هستند، احمقانه به‌ نظر برسد. اما وقتی موهایتان به هم ریخته و در هم است، این ترفند بهترین راه برای منظم کردن آن است. آیرونی را انتخاب کنید که تقریباً به اندازه قطر موهای شماست. اگر فکر می کنید فرهای موهایتان خیلی ریز است، برای باز شدن آن از آیرنی استفاده کنید که قطرش یک سایز بزرگتر است. اگر فر موهایتان خیلی ریز نیست، از آیرونی استفاده کنید که یک سایز کوچکتر است.

مراقبت از موی فر با استفاده از روغن نارگیل

قبل از حمام، برای رطوب موها به اندازه‌ یک کف دست روغن نارگیل را بردارید و روی موهای خشکتان بمالید، این کار را تا جایی ادامه دهید که موهایتان کاملاً از چربی روغن نارگیل اشباع شوند. سپس، موهای خود را بپیچانید. در پایان، آنها را ۳۰ تا ۴۵ دقیقه با یک کلیپس یا گیره به صورت گوجه ای ببندید.

برای اینکه موهایتان بیشتر از این مرطوب شود، می ‌توانید موهای روغنی خود را که با کلیپس بسته اید، تا چند دقیقه با حرارت ملایم گرم کنید تا روغن بهتر و بیشتر به داخل رشته های آن نفوذ کند. همچنین، می‌ توانید از یک کلاه گرمایشی استفاده کنید که در مایکروفر قرار می‌ گیرد و گرم می‌ شود. کلاه را تا زمانی که سرد شود، روی موهای روغنی خود بپوشید.

جلوگیری از وز شدن موهای فر با بالشت مناسب

وز شدن مو تقصیر کسی نیست، این یک قسمت طبیعی از زندگی مو فرفری هاست. اما، اگر وز شدن مو در طول شب، به آشفتگی، گره خوردن و شکستن موها در صبح بینجامد، مشکل ساز می شود.

در اولین فرصت، روبالشی پنبه ای خود را با جنس ساتن یا ابریشم عوض کنید. شاید به نظرتان این کار خیلی خاص و غیر ضروری است، اما، احتمال اینکه موهای فر و حالت دار شما روی سطح خشن روبالشی پنبه ای گیر کند و گره بخورد، بیشتر است. در حالی که موهای شما روی الیاف ابریشم و ساتن سُر می خورد و کمتر به گره خوردگی دچار می شود. 

استفاده از شامپوی مناسب موی فر

بسیاری از مو فرفری ‌ها، گمان می‌ کنند باید برای حفظ موهای خود از شامپوهای دو کاره استفاده کنند که هم شامپو دارند هم نرم کننده، یا اینکه موهای خود را فقط باید با نرم کننده بشویند. در واقع، این افراد فکر می‌ کنند که شامپو زدن برای موهای فر خیلی مناسب نیست، زیرا بیشتر شامپوها حاوی سولفات‌ هایی است که رطوبت طبیعی مو را از بین می برد و رطوبت برای وز نشدن فرها خیلی مهم است.

اما، حقیقت این است که برای داشتن موهای سالم و تمیز، باید بوسیله شامپو روزانه مو پوست سرتان سالم و پاکیزه باشد. هنگامی که پوست سرتان تمیز نشده است، چربی و آلودگی ها روی ریشه های مو جمع می شوند. این مسئله، ممکن است سلامت موهایتان را به خطر بیندازد.

استفاده از ماسک آبرسان برای موی فر 

درست مانند پرایمری که در آرایش کامل و ماندگار نقشی کلیدی دارد، برای داشتن موهای فر براق، فنری، شاداب و بدون وز فرایند «آمادگی» ضروری است.

بسیاری از افراد روی نرم کننده‌ ها متمرکز شده اند. اما بهتر است از انواع ماسک مو استفاده کنید. با این کار آنها را تا شستشوی بعدی سالم و براق نگه خواهید داشت.

شستن مو با آب سرد

بعد از ماسک مو، تا چند ثانیه کوتاه، موهایتان را با آب سرد بشویید. در حقیقت، شستن مو با آب سرد از وز شدن آن جلوگیری می کند. کوتیکول های مو با آب سرد بسته می شوند. این کار به ویژه زمانی مؤثر است که با استفاده از ماسک مو رطوبت رسان همراه باشد. آب سرد علاوه بر بستن کوتیکول، رطوبت را در موها به دام می اندازد.

قبل از باز کردن گره خوردگی، موهای خود را به چهار بخش تقسیم کنید

با تقسیم موهای خود به صورت افقی کار را شروع کنید، موهای خود را از لاله‌ گوش تا لاله گوش دیگر جدا و آن را به دو بخش بزرگ تقسیم کنید. سپس، هر یک از این نیمه‌ ها را به صورت عمودی به دو قسمت جدا کنید.

در پایان، شما چهار بخش عرضی خواهید داشت. در گام بعدی، هر بخش را جداگانه به صورت مارپیچ و فنری بپیچید. سپس، هر سه قسمت آن را جداگانه و به صورت گوجه‌های کوچک با کلیپس محکم کنید تا برای باز کردن گره های بخش چهارم موهای خود فضای کافی داشته باشید.

رطوبت رسانی به موهای فر

برای رطوبت بیشتر از یک اسپری آب‌ پاش استفاده کنید. موهای شما باید خیس باشند تا گره خوردگی آن به خوبی باز شود، خیس بودن مو، به شما کمک می کند تا به راحتی راه خود را از میان گره‌ها پیدا کنید. بنابراین، پیش از باز کردن گره موهای خود بهتر است، برای هر قسمت از موهای خود سه تا چهار بار، آب اسپری کنید تا رطوبت بیشتری به آنها برسانید.

همچنین رطوبت و آب به شما اطمینان می‌دهد محصولات بعدی که می خواهید برای موهایتان استفاده کنید، به خوبی کار خود را انجام می‌دهند. بهتر است وقتی موهایتان خشک است، محصولات مراقبتی را روی موهایتان استفاده نکنید. زیرا روی موی مرطوب و نمدار بهتر و مؤثرتر عمل خواهند کرد.

باز کردن گره مو با انگشت

بیشتر ما آنقدر درگیر ابزارهای مناسب موهای فر هستیم و نگرانیم تا بهترین وسیله را استفاده کنیم که ابزاری خدادادی را فراموش کرده‌ایم: دستهایمان. در حقیقت، باز کردن گره مو با انگشت، خیلی ملایم تر از هر شانه و ابزار دیگری است. حتی، ملایم ‌تر از برس ‌های خط ریش که برای نرم کردن موی کودکان استفاده می ‌شود.

می‌ توانید محصول مراقبتی مورد نظر خود را به طور مستقیم روی انگشتان خود بریزید. سپس، با کمک آن موهای خود را مرتب کنید و موهای پریشان و آشفته را به راحتی روی هم بخوابانید.

موهای خود را در معرض هوا خشک کنید

هر گاه توانستید موهایتان را در معرض هوا خشک کنید، اگر این کار میسر نیست، آنها را بیفشانید. یکی از اولین چیزهایی که شما مو فرفری ها باید بدانید این است که اگر موهای خود را در معرض هوا خشک کنید (نسبت به زمانی که از سشوار استفاده می کنید) معمولاً بهتر به نظر می رسند و کمتر وز می شوند.

اگر موها به طور طبیعی خشک شوند، محصولات مراقبتی به خوبی روی آنها جذب می شوند و اثر جادویی خود را بر جای می گذارند. 

موهای خود را حداقل یک ‌بار در هفته بشویید

اگر موهای شما فرفری و کم پُشت است. باید آنها را بیشتر بشویید، زیرا موهای کم پشت، بعد از چند روز، به زودی چرب و سنگین می‌شوند، به هم می‌چسبند و حالت حجیم خود را از دست می‌دهند. چنانچه موهای شما ضخیم است، چند روز دیرتر آنها را بشویید.

* راهکاری برای تقویت موهای فر

مو فرفری

موهای فر نسبت به دیگر انواع مو بسیار ضعیف‌تر هستند. بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری هم دارند، مخلوط شیر و عسل می‌ تواند به خوبی موها و پوست کف ‌سر را تغذیه کند، ‌در واقع مواد مغذی درون شیر و عسل روی بافت موها و صاف‌ شدن آن‌ ها تاثیر فوق‌ العاده‌ای دارد.

کافی است یک فنجان شیر را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید بعد چند توت‌ فرنگی له شده را به آن‌ ها اضافه کنید و سپس این مخلوط را به موهای‌تان بمالید، اجازه دهید این مخلوط حدود 2 ساعت روی موها باقی بماند و سپس موها را شامپو کنید، می ‌بینید که چگونه موهای‌تان صاف و نرم و ابریشمی می ‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه