English

نجفی‌زاده:

بعد از شیوع کرونا روند پیوند اعضا در تمام دنیا متوقف شد

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان خبر داد پس از شیوع کرونا پیوند اعضا در تمام دنیا متوقف شد.

بعد از شیوع کرونا روند پیوند اعضا در تمام دنیا متوقف شد

به گزارش خبرگزاری موج، کتایون نجفی‌زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ، در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران،‌ با بیان اینکه انجمن در سال گذشته به عنوان بازوی وزارت بهداشت با این وزارتخانه همکاری کرد گفت: یکی از شاخص‌های مهم اهدای عضو PMP است که تعداد اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت را نشان می‌دهد. این شاخص در دنیا به صورت یک‌ دهم یک ‌دهم حرکت می‌کند و هر یک‌ دهم افزایش آن نشان دهنده تلاش دولت و ارگان‌های فرهنگ‌ساز است. این شاخص در دو سال گذشته 11.2 بوده،  اما سال گذشته به 14 رسیده که بسیار قابل توجه است.

*اهدای عضو 1078 نفر

وی افزود: در سال گذشته 1078 مورد اهدای عضو در کشور انجام شد. باید توجه کرد که سالانه بین حدود 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد و در سه تا چهار هزار نفر از افراد مرگ مغزی شده قابلیت اهدای  عضو وجود داشته است. این موضوع دو پیام دارد؛ یکی اینکه به 1078 خانواده‌ای که تصمیم درست گرفتند و اعضای عزیز‌شان را اهدا کردند، تبریک می‌گویم. در عین حال جای تاسف دارد که یک‌سوم تا یک‌چهارم موارد مرگ مغزی‌مان را استفاده کردیم و بقیه اعضا به زیر خاک رفتند.

نجفی‌زاده ادامه داد: یک بیمار دیالیزی برای زندگی، باید هفته‌ای سه روز به مرکز دیالیز برود و چهار ساعت زیر دستگاه باشد. درحالیکه با پیوند کلیه می‌توان این عملکرد را به دست آورد و فرد به زندگی برگردد و حتی یک قهرمان ورزشی باشد،‌اما  متاسفانه این کلیه، قلب و کبد  و... درافراد مرگ مغزی به زیر خاک می‌رود.

*انجام 3234  اهدای در سال 98

وی با بیان اینکه از هر فرد مرگ‌مغزی شده تا ۸ عضو قابل اهدا است، گفت: طی سال گذشته شاهد افزایش تعداد پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی و کاهش این پیوند از افراد زنده بودیم. به طوری که در سال گذشته 3234 پیوند عضو در کشور انجام شده که عمده‌ترین آن کلیه بوده و در درجه بعدی پیوند کبد بیشترین میزان را به خود اختصاص داده و بعد از آن هم پیوند قلب قرار دارد.

نجفی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره میزان آسیب‌پذیری افراد پیوندی و یا نیازمند اهدای عضو در مقابل بیماری کووید-19 گفت: شخصی که ایمنی‌اش ضعیف باشد اگر ویروس کرونا وارد بدنش شود،‌بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد.

*بعد از شیوع ویروس کرونا روند پیوند اعضا در تمام دنیا متوقف شد

وی گفت: بعد از شیوع کرونا،‌ پیوند اعضا در تمام دنیا متوقف شد و فقط به موارد اورژانس محدود شد.  در عین حال بر اساس آمارها روزی هفت تا ده نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی از دست می‌روند، حال تصور کنید که از اسفند ماه و بعد از شیوع کرونا این آمار به کجا رسیده است.  البته امیدواریم با برطرف شدن کرونا پیوند عضو به وضعیت عادی برگردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه