English

جهانپور:

ما داروغه شهر نیستیم/ کاهش تعداد موارد بستری مبتلا به کرونا در آی سی یو

جهانپور در خصوص وضعیت بستری بیماران کرونایی با وجود افزایش تردد ها گفت: خوشبختانه امروز با کاهش تعداد موارد بستری مبتلا به کرونا در آی سی یو مواجه هستیم و قاعدتا نیاز به این تخت‌ها برای این بیماران کاهش پیدا می‌کند.

ما داروغه شهر نیستیم/ کاهش تعداد موارد بستری مبتلا به کرونا در آی سی یو

به گزارش خبرگزاری موج، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد در پاسخ به این پرسش که چرا آمار فوتی‌های مبتلا به کرونا توسط برخی پزشکان یا افراد غیر کارشناس اعلام می‌شود و این افراد تلاش می‌کنند آمارهای رسمی را زیر سوال ببرند و وزارت بهداشت تاکنون اقدامی انجام نداده است گفت: برای بیان علت فوتی‌های مبتلا به کرونا نیازمند متخصصین هستیم و این آمار توسط کارشناسان اعلام می‌شود.

وی افزود: برخی واکنش‌های وزارت بهداشت را تحمل نمی‌کنند اگر تخلفی درحال انجام است نهادهای نظارتی باید رسیدگی کنند، ما از تلاش همکارانمان دفاع می‌کنیم و داروغه شهر نیستیم با صراحت و صداقت آمار را تقدیم مردم خواهیم کرد فهم اینکه سیاسیون چرا علاقه‌ای به این آمار دارند برای ما سخت است و من درباره چیزی که متوجه نمی‌شوم اظهار نظر نمی‌کنم، ظاهرا ما باید هر حرف ضد و نقیض بی پایه را بشنویم و اشاره‌ای به این اظهارات نکنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قرار نیست سلامت را به سیاست پیوند بزنیم و باید مانع این موضوع شویم، برای بقیه موارد دستگاه‌های مربوطه وظیفه خود را انجام خواهند داد.

جهانپور درباره عادی شدن پذیرش بیماران در آی سی یو های بیمارستان‌ها با وجود افزایش ترددها در شهر تهران گفت: امروز بیش از هزار تخت به نسبت روزهای اول برای خدمت به بیماران مبتلا به کرونا افزوده شده است و امروز با کاهش تعداد موارد بستری مبتلا به کرونا در آی سی یو مواجه هستیم و قاعدتا نیاز به این تخت‌ها برای این بیماران کاهش پیدا می‌کند لذا از آی سی یو برای بیماران غیر کوید 19 استفاده می‌شود و در صورت نیاز مجدد تغییر کاربری با فوریت انجام خواهد شد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: ما مسئول پاسخگویی به ادعای گزارشگران بدون مرز از سانسور اخبار کرونایی نیستیم، البته می‌بینید که ما هر روز آمار را اعلام می‌کنیم و این در حالی است که خیلی از کشورها آمار را نه تنها نمی‌گویند بلکه یک مقام سیاسی را با کلی دستورالعمل و چارچوب می‌آورند تا آن چیزی که خودشان دلشان می‌خواهد بگویند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: وزیر بهداشت طبق هیچ قانونی مجبور نیست به شورای شهر برود و بخواهد برای آنها آمار اعلام کند، وزارت بهداشت به مجلس و قوه قضائیه و نهادهای بالادستی پاسخگو است و اینکه می‌گویند ما آمار سیاسی اعلام می‌کنیم را کاملاً رد می‌کنم.

جهانپور ادامه داد: در هیچ کشوری اطلاعات و آمار را از گورستان ها و بهشت زهرا نگرفته و اعلام نمی‌کنند و تنها مرجع ذی صلاح و رسمی برای اعلام آمار وزارت بهداشت است. باز هم خواهش می‌کنم درمان و بهداشت را سیاسی نکنند هرچند برخی از سیاسیون علاقه دارند به این حوزه ورود کنند. برخی از دوستان سرمایه اجتماعی را مورد هدف قرار گرفتند و دارند با آمار و مسائل کرونایی مردم را اذیت می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: فاصله گذاری هوشمند به معنای عادی سازی امور نیست چرا که شرایط، شرایط عادی نیست، ما تلاش می‌کنیم با ارائه آمار به مردم یادآوری کنیم که هنوز خطر وجود دارد و اصلاً نمی‌خواهیم بگوییم که شرایط عادی است، چرا که از هر ۱۱ نفری که در ایران فوت می‌کند یک نفر به دلیل ابتلاء به کرونا است و این یعنی شرایط عادی نیست.

وی گفت: ما نمی توانیم آمار و ارقام دلخواه افراد را بسازیم، اینکه امروز آمار ما پایین تر از دیروز بوده است به دلبخواه کسی نیست و تنها واقعیت است.

جهانپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس سازمان غذا و دارو گفته است ما هیچ گونه واردات داروهای مربوط به کرونا نداریم اما هلال احمر اعلام کرده دو محموله داروهای کرونا در حال وارد شدن به کشور است. آیا هلال احمر بدون مجوز وزارت بهداشت واردات انجام می دهد، تصریح کرد: بحث اصلی این است که داروی کرونای یعنی چه؟ امروز بنا بر شواهدی موجود برخی از داروها برای این بیماری کارایی دارد نه اینکه داروی این بیماری است. البته هر دارویی که برای درمان کرونا لازم باشه تولید داخل می شود. البته شاید یک دارویی وارداتی باشد و برای برخی مواقع برای بیماران کرونایی هم استفاده شود ولی نمی توان گفت که به دلیل اینکه این دارو وارداتی است پس داروی درمان کرونا را وارد میکنیم.

وی گفت: یکی دو مورد از دارو‌های وارداتی در طرح های مطالعاتی مورد استفاده قرار گرفته است که در پروتکل ها نیست اما به دلیل وارداتی بودن آن نمی توان آنها را داروی کرونا نام گذاری کرد؛ الان دارویی که برای درمان کرونایی ها مصرف می شود داروی وارداتی نیست و تمامی داروها تولید داخل است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی