English

علی اعطا:

وجود ۱۰۹ پروژه در لایحه بودجه ۹۹ / دست بسته شهرداری برای جلوگیری از تخریب بناهای ارزشمند

سخنگوی شورای شهر تهران گفت:تخریب بناهای تاریخی اولین لطمه‌ای که می‌زند مربوط به هویت شهر بوده ولی سود اقتصادی سرشاری را برای مالکان به همراه دارد البته باید توجه داشت قوانین جاری ما برای حفظ این ابنیه کافی نیست.

وجود ۱۰۹ پروژه در لایحه بودجه ۹۹ / دست بسته شهرداری برای جلوگیری از تخریب بناهای ارزشمند

به گزارش خبرگزاری موج،  علی اعطا ، سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری خود در خصوص پرونده‌هایی که در شورای شهر تهران باغ اعلام می‌شوند، گفت: تشخیص باغ بودن ملک بر عهده شورای شهر است و پرونده‌های زیادی برای بررسی در صحن بررسی می‌شوند.

وی افزود: ملک‌هایی که رأی باغ می‌گیرند تا قبل از لغو مصوبه برج باغ سطح باغ زیر ساخت می‌رفت و چیزی از آن باقی نمی‌ماند ولی بعد از تعلیق این مصوبه و جایگزینی مصوبه خانه‌باغ شرایط متفاوت شد.

سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: زمانی که یک ملک در شورای شهر باغ شناخته می‌شود به معنای این نیست که هیچ ساخت و سازی در آن صورت نگیرد بلکه منظور این است که تراکم، تعداد طبقات و سطح اشغال آن محدود می‌شود در عوض امتیازهای دیگری به این ملک‌ها داده خواهد شد و می‌توانند مالکان آنها فهرست‌های متنوعی از گردشگری، پذیرایی، فرهنگی، آموزشی و خدماتی را در آن اجرا کنند.

* امتیاز ویژه برای ملک‌هایی که در شورا باغ شناخته شوند

اعطا با اشاره به اینکه ملک‌هایی که در شورای شهر باغ اعلام می‌شوند امتیاز ویژه‌ای برای مالکان آنها خواهند داشت گفت: اقتصاد جاری در باغ به جای اینکه مبتنی بر ساخت و ساز باشد مبتنی بر فعالیت‌های دیگر خواهد بود که به زودی در نشستی در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری باغات جزئیاتی اعلام می‌شود.

* دست بسته شهرداری جهت جلوگیری از تخریب بناهای ارزشمند

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به تخریب برخی از ساختمان‌های با ارزش معاصر در پایتخت اشاره کرد و گفت:‌ حساسیت‌هایی در جامعه فرهنگی کشور در مورد تخریب بناهای ارزشمند معاصر ایجاد شده است و متأسفانه دو بنای تاریخی در مرکز تهران در معرض تخریب بود که یکی از آنها در خیابان فلسطین قرار داشت.

وی گفت: تخریب بناهای تاریخی اولین لطمه‌ای که می‌زند مربوط به هویت شهر بوده ولی سود اقتصادی سرشاری را برای مالکان به همراه دارد البته باید توجه داشت قوانین جاری ما برای حفظ این ابنیه کافی نیست.

اعطا گفت: ساخت و ساز فعالیت پرسود بوده و این مسأله سبب شده بناها به سرعت تخریب شوند و چهره شهر پوست‌اندازی کند.

وی تأکید کرد: شهرداری قانوناً نمی‌تواند جلوی تخریب این بناهای تاریخی را بگیرد چرا که حقوق مالکان مطرح است و سیاست باید مبتنی بر استراتژی برد برد تعریف شود و ما به دنبال این مسأله هستیم.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: طرحی در شورا در این زمینه تهیه شده که یکشنبه آینده تقدیم هیأت رئیسه خواهد شد تا با استفاده از آن حفاظت از معماری معاصر با سیاست‌های تشویقی انجام گیرد و در واقع الگوی اقتصادی پیشنهاد  شود و بانک اطلاعاتی در این زمینه ایجاد کنیم.

* 109 پروژه در لایحه بودجه 99 دیده شده است

وی در ادامه به لایحه بودجه شهرداری اشاره کرد و گفت: رقم کل بودجه برای سال آینده 25 درصد افزایش یافت که رقمی معادل 30هزار میلیارد تومان است.

اعطا گفت: برنامه‌های اولویت‌محور کمیسیون‌ها 109 پروژه است که در لایحه بودجه 99 دیده شده و 10 هزار میلیارد تومان برای آن لحاظ شده است.

* کاهش وابستگی شرکت‌ها و سازمان‌ها به بودجه شهرداری

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه گفت: شرکت‌ها در شهرداری بر اساس قانون تجارت اداره می‌شوند و کمک هزینه آنها علی‌رغم اینکه تورم 35 درصد پیش‌بینی شده بود 10 درصد افزایش در نظر گرفته شده است که این مسأله به معنای جهت‌گیری بودجه به سمت کاهش وابستگی سازمان‌ها به بودجه شهرداری است.

ادامه دارد...

* ارسال نامه محرمانه به شورای نگهبان

اعطا در ادامه به ارسال نامه محرمانه شورای شهر به شورای نگهبان در مورد تخلفات شهرداری اشاره کرد و گفت: جزئیات این موضوع را اکنون اعلام نمی‌کنم نامه در روزهای اخیر ارسال شده و مربوط به گزارشی از فعالیت‌های شهرداری است.

* بنیاد مستضعفان به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد اختلافات پیش آمده در ساخت پلاسکو اشاره کرد و گفت: در این زمینه ابهامات قانونی وجود دارد و طرح تفصیلی موضوعی که کمتر به آن توجه شده این است که ساختمان‌هایی که حق مکتسبه از پیش دارند طبق همان مجدد می توانند ساخت و ساز کنند به لحاظ بررسی کارشناسی پلاسکو زمانی که می‌خواهد ساخته شود با توجه به شرایط بافت آن اگر پارکینگ برایش لحاظ نشود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: نمی‌توان به موضوع پارکینگ پلاسکو توجه نکرد اگر ساخت پارکینگ در طبقات زیرین امکانپذیر نیست در نقطه‌ای در همان حوالی می‌توان اقدام کرد که پارکینگ اکبر را بنیاد مستضعفان در نزدیکی پلاسکو دارد ولی میراث فرهنگی نپذیرفت که پارکینگ اکبر با پلاسکو یکی شود.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که بنیاد مستضعفان به ازای پارکینگی که در حال حاضر ساخت آن با دردسر مواجه شده می‌تواند به حمل و نقل عمومی در خیابان جمهوری کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه