English

سومین سالروز حادثه پلاسکو/ روزی که یادگار قدیمی شهر تهران فرو ریخت

امروز سومین سالگرد حادثه ریزش ساختمان پلاسکو است روزی که یادگار قدیمی شهر تهران فرو ریخت و 16 آتش نشان و شش شهروند به شهادت رسیدند.

سومین سالروز حادثه پلاسکو/ روزی که یادگار قدیمی شهر تهران فرو ریخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در آخرین روز از دی ماه سال 95 بود که یکی از غم انگیز‌ترین حوادث سال‌ های اخیر رقم خورد و ساختمان پلاسکو یکی از قدیمی‌ ترین ساختمان‌ های بلند مرتبه پایتخت با همه ابهتی که داشت دچار حریق شد و پس از سه ساعت و نیم سوختن در حوالی ساعت 11:30 کل ساختمان به طور عمودی ریزش کرد و در مقابل دیدگان ناباور مردم به یکباره فرو ریخت.

این ساختمان در حالی فرو ریخت که تعداد زیادی آتش‌ نشان در حال کنترل آتش در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ ای از آن‌ ها زیر آوار ناشی از فروریختن ساختمان ماندند. در این حادثه 16 تن از آتش‌ نشانان و شش شهروند عادی جان خود را از دست دادند و بیش از 230 نفر مصدوم شدند. 

پلاسکو

عملیات امداد و نجات و آواربرداری ساختمان پلاسکو حدود 9 روز طول کشید و سرانجام در 8 بهمن عملیات آواربرداری به پایان رسید.

گفتنی است؛ ساختمان پلاسکو جدا از ارزش‌ های معماری و شهری آن به عنوان یک مرکز مهم فعالیتی در مرکز شهر تهران مطرح بوده است و پیش از فروریزی حدود 600 واحد تجاری فعال داشت که بیش از 3 هزار کارگر به طور مستقیم در آنها فعالیت می‌ کردند. بر اثر حادثه فروریزی ساختمان، فضای کار نزدیک به 300 واحد فعال در زمینه تولید و عرضه پوشاک ویران شد و به بخش شمالی که حدود 280 واحد مشابه در آن استقرار داشتند، آسیب جدی وارد کرد.

امروز دقیقه سه سال از حادثه پلاسکو و شهادت 16 آتش‌ نشان گذشته است ساختمانی که از سال 74، حدود 40 الی 50 بار اخطار برای نا ایمن‌ بودن گرفته بود اما با وجود اخطار‌هایی که گرفته بود رفع خطری در این ساختمان صورت نگرفت و توجهی به آن نشد تا فاجعه اتفاق افتاد و این روز را برای همیشه در حافظه این شهر ثبت کرد اما با این حال درس عبرتی نشد و هنوز هم بناها و محیط‌ های ناامن، شهر تهران و سایر شهرها را تهدید می‌ کند، حتی بعضی از ساختمان ناایمن خط قرمزها را زیر پا گذاشته‌ اند.

مسئولان شهری نیز هربار آمار ساختمان‌ های بلند مرتبه ناایمن را اعلام می کنند اما راهکاری برای ایمن سازی آن ارائه نمی دهند و مانند ساختمان پلاسکو فقط اخطار داده می شود و تا حادثه صورت نگیرد نظارت کافی برای برخورد با این ساختمان ها نمی شود.

پلاسکو یک حادثه تلخ و یک اتفاق ناگوار بود که تمام شد اما این واقعه باید نقطه عطف محوریت ایمنی در فعالیت‌ هایی باشد که ما در شهرهایمان پیش خواهیم گرفت. 

شمار زیادی از ساختمان‌ های مرتفع قدیمی هستند که آسیب پذیری بالایی در برابر حوادث طبیعی و انسان ساز دارند امید است با عبرت‌ آموزی، از حوادثی ناگوار مانند پلاسکو جلوگیری کنیم و با چاره اندیشی و ایمن سازی بیشتر مانع از رخدادن مجددا این گونه اتفاقات شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه