English

عقاب سیبری در ایران ماندنی شد/ اس ام اس بودجه پروژه روسی را تمام کرد

پروژه تحقیقاتی روسیه بر روی 13 عقاب به علت هزینه‌های زیادی که جهت‌یاب یک عقاب به دلیل ماندن در ایران روی دست آنان گذاشت، در حال تعطیلی است.

عقاب سیبری در ایران ماندنی شد/ اس ام اس بودجه پروژه روسی را تمام کرد

به گزارش خبرگزاری موج، اخیرا محققان روسی برای یافتن مسیر حرکتی عقاب‌های سیبری ، بر روی ۱۳ عقاب، مکان یاب ارسال کننده اطلاعات با پیامک وصل و در مناطق جنوبی روسیه آنها را رها کردند.

نخست تصور می‌شد که این عقاب‌ها با پایان تابستان از قزاقستان به روسیه بازخواهند گشت و پس از آن راهی کشورهای عربی یا ایران خواهند شد اما یکی از عقاب ها تصمیم گرفت به جای بازگشتن به روسیه، به ایران برود و با توجه به پیامک هایی که همچنان ارسال می کند بنظر می رسد فعلا قصدی برای بازگشت به روسیه ندارد.

براساس اطلاعاتی که سردبیر نشریه پرندگان شکاری و محافظت منتشر کرده است، هزینه هر پیامک این عقاب که «مین» نام دارد از ایران ۳۶۰ تا ۲۷۰۰ تومان است ضمن اینکه ردیاب این پرنده هر روز صدها پیامک به روسیه می‌فرستد که روزانه بیش از ۱۰۰ دلار روی دست مرکز تحقیقاتی می گذاشت و باعث شد که بودجه حفاظت از تمامی ۱۳ عقاب که در معرض انقراض قرار دارند خیلی زود به پایان برسد.

هزینه این پروژه تا جمعه از ۴۳ میلیون تومان فراتر رفته است و پیش بینی می شود همچنان این روند ادامه یابد مگر اینکه عقاب تصمیم بگیرد از ایران خارج شود چرا که هزینه رومینگ پیامک از ایران به روسیه خیلی بالاتر از سایر کشورهاست.

محققان این پروژه برای جلوگیری از تعطیلی کار دست به دامن مردم شده‌اند و با کمپینی با عنوان «شارژ موبایل برای عقاب» راه‌اندازی کردند که تا دی ماه (پایان سال ۲۰۱۸) ادامه خواهد داشت، زمانی که پیش‌بینی می‌شود عقاب به خانه برگردد.

براساس گزارش مرکز تحقیقات روسیه، تاکنون با کمک‌های نقدی علاقه‌مندان به محیط زیست ، هزینه ادامه فعالیت سه عقاب تامین شده است اما ۱۰ عقاب دیگر در انتظار تامین هزینه پیامک‌های خود هستند.

گفتنی است، شرایط مناسب آب‌وهوایی و فراهم بودن ذخیره غذای کافی سبب می‌شود که پرندگان مختلف از جمله درنای سفید سیبری برای گذراندن زمستان به کشورهای جنوبی روسیه از جمله ایران مهاجرت کنند.

تک درنای سفید سیبری که به نام " امید " معروف شده است، تنها بازمانده از این گونه در حال انقراض است که پارسال برای دوازدهمین سال تنهایی برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار رسید.  امید پارسال ۳۰ آبان و سال ۹۶ نیز ماه آذر وارد مازندران شده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی